Böter tyskland/tjeckien?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Har förstått att man måste betala på plats i alla EU länder, men hur dyra är böterna? Kan de ta kortet?

Anledningen till frågan är att jag och några polare skall ner till Brno och kolla på de stora grabbarna.

Ett par kompisar åkte från Italien och tog östvägen genom Tjeckien och när de närmade sig gränsen blev de stoppade av polisen. 10 km/h för fort hade de kört och pengar skulle de punga upp med. Pengar i rätt valuta hade de inte i överflöd - de försökte med både Euro och SEK - men lyckades skramla ihop motsvarande 10 kr, det räckte till bötern och inte fick de kvitto på det hela heller... :D :hihi

Dom få ggr vi åkt genom tjeckien har dom stoppat oss vid gränsen å påstått att vi kört för fort eller något annat. Så åk inte genom där om du inte har tjeckiskaskylltar. Och förbövulens lämna aldrig körkortet eller pass till polisen då kan de bli dyrt för att få tillbaka de (Egna erfarenheter).

Tyskarna är rätt elaka då de kräver att du betaler på plats samt en bot kan bli flera hundra €. Tjeckerna är rätt lugna skulle du bli stannad fungerar en hundring bredvid hastighetsmätaren kanon.....

Wille skrev:
2358994 Öststatsländerna är ena jäkla utsugare när det gäller böter, och mutbara är dom allihopa. Värst är dom i Ungern.

Egen erfarenhet eller är det något du hört?

Själv pluggar jag i ungern och kör mycket och fort och här har jag absolut inte haft några problem med korumperade poliser som stannar en för skitsaker, spårvagnskontrollanter och andra statliga tjänstemän är 100ggr värre dock....

Boris JR skrev:
2359064 Egen erfarenhet eller är det något du hört?

Själv pluggar jag i ungern och kör mycket och fort och här har jag absolut inte haft några problem med korumperade poliser som stannar en för skitsaker, spårvagnskontrollanter och andra statliga tjänstemän är 100ggr värre dock....

Well, inte personligen att det drabbat min plånbok, men jag har varit med mina föräldrar som kört bil igenom på väg söderut. Slår ALDRIG fel att dom stoppar dom för "fortkörning". Finns kanske 1 gång på 5 som dom inte blir stoppade. Utländska nummerplåtar och en mercedes o dom tror du är stormrik..

Jo likaså i tullen när man kommer söderifrån och ska åka igenom, då vill tullarna också ha en muta för att dom inte ska stoppa dig och du blir tvingad att packa ut allt du har i bilen för att dom ska söka igenom den om du skulle "smuggla" en limpa cigaretter eller en flaska sprit.

Wille skrev:
2359135 Well, inte personligen att det drabbat min plånbok, men jag har varit med mina föräldrar som kört bil igenom på väg söderut. Slår ALDRIG fel att dom stoppar dom för "fortkörning". Finns kanske 1 gång på 5 som dom inte blir stoppade. Utländska nummerplåtar och en mercedes o dom tror du är stormrik..

Jo likaså i tullen när man kommer söderifrån och ska åka igenom, då vill tullarna också ha en muta för att dom inte ska stoppa dig och du blir tvingad att packa ut allt du har i bilen för att dom ska söka igenom den om du skulle "smuggla" en limpa cigaretter eller en flaska sprit.

Ha ha har varit med om samma sak själv, fast det är ju några år sen. Nu blir man ju aldrig stoppad så som förr när man hade utlänskaskylltar. Ett tips lär dej ungerska :) dom blir så paff när dom kommer fram och ska prata med en på dålig tyska och man svarar på ungerska muhahahaha

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back