böter på 30 väg

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Pratade med en polare igår som jobbar på DHL

en av chafförerna där hade åkt på fortkörningsböter på "Blå" skyltad 30 väg

är inte detta en påbuds skylt & är bara en rekomenderad hastighet ? och inte alls en hastighetsbegränsning ?

killen skrev på boten, men kan man inte påpeka att denna är ogiltig ?

för man vill ju veta hur det e , så man inte gör samma tabbe själv i sommar med hojen

wonderwizard skrev:
Pratade med en polare igår som jobbar på DHL

en av chafförerna där hade åkt på fortkörningsböter på "Blå" skyltad 30 väg

är inte detta en påbuds skylt & är bara en rekomenderad hastighet ? och inte alls en hastighetsbegränsning ?

killen skrev på boten, men kan man inte påpeka att denna är ogiltig ?

för man vill ju veta hur det e , så man inte gör samma tabbe själv i sommar med hojen
Jepp, bara en rekomenderig. Inte påbudsskylt.

såvitt jag vet är en blå 30 trettioskylt , rekommenderad hastighet och det är inte lämpligt att köra fortare än 30 där

"En trafikant SKALL FÖLJA anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller...."
Trafikförordningen 2 kap 2 §

Minimorran skrev:
"En trafikant SKALL FÖLJA anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller...."
Trafikförordningen 2 kap 2 §

Varför sätter man inte en vanlig 30 skylt där direkt istället?

Ogre skrev:
såvitt jag vet är en blå 30 trettioskylt , rekommenderad hastighet och det är inte lämpligt att köra fortare än 30 där
Påbud betyder inte att du rekommenderas att följa ett märke utan att du är skyldig att följa det. T.ex. kan man få böter om man som cyklist inte följer påbudsmärket att cykla på angiven cykelbana utan cyklar på gatan istället (i och för sig rätt ovanligt i praktiken). :mattias

Den hastighet som gäller är den som finns angiven i kommunens trafikliggare... skall finnas att studera i kommunhuset!

Sen om man kan åka på vårdslöshet eller liknande på en sån sträcka är en helt annan sak.

en blå 30-skylt skall vara att betrakta som rekomenderad hastighet.... att överskrideá den kan vara att betrakta som vårdslöshet i trafik.... men inte en hastighetsöverträdelse så länge man inte överskrider den annars gällande 50-gränsen.....
kort sagt, kör inte fortare än 30 på dessa sträckor....

Superbee skrev:
Varför sätter man inte en vanlig 30 skylt där direkt istället?
Om jag inte minns helt fel så är det så att om det sitter vanliga skyltar så måste man skylta för t.ex. vägbulor och liknande. Sitter det en blå skylt kör man in i en zon där det kan komma vägbulor, chikaner osv. Minns att min bilskolelärare sa att man kunde åka fortare än 30 vid de blåa skyltarna men om det skulle hända nåt så låg man pyrt till... Krångligt det där... :va

Edit: Kan ju ha fel, har hänt förut..

Last edited:
Ogre skrev:

Jag tog mitt A kort förra sommaren och min lärare sa samma sak, det är endast en rekommenderad hastiget och han tyckte att jag skulle hålla 50km/h även där.

Sedan på uppkörningen så körde jag just 50km/h på samma ställe och jag klarade kortet utan anmärkning.

Finns inte en chans att jag skulle skriva på något erkänande om jag blev stoppad av polisen då jag tex. kör 50 på en blå 30 sträcka !

*/ ?>
Back