Böter om man kör i terrängen??

• Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Var och körde en sväng efter en kraftledningsgata, och tanken slog mig, om farbror blå kommer dit, vad kan man vänta sig, en tillsägning eller böter eller vad? :confused: ,, alltså om man inte kör ifrån dom.. :)

DwD skrev:
Var och körde en sväng efter en kraftledningsgata, och tanken slog mig, om farbror blå kommer dit, vad kan man vänta sig, en tillsägning eller böter eller vad? :confused: ,, alltså om man inte kör ifrån dom.. :)

Terrängkörningslagen styr detta... Vad påföljden blir är väl beroende på vad du kör i för mark... Är du ute och slirar i utrotningshotade lavar som tagit 300 år på sig att växa upp är det nog inte så lyckat... Kör du efter en ledningsgata, som ändå påverkas av underhållsfordon titt som tätt, med ett registrerat fordon så nöjer sig nog polisen med en tillsägelse... Har dock under alla mina år efter div stigar, ledningsgator och "inofficiella" endurostigar inte träffat på lagens arm i skogen (med undantag för körning med enduro i skoterleder vintertid förstås... :) )

Tror att du kan vara ganska lugn med körning efter ledningsgator om du inte retar upp div markägare som är ute och prickskjuter på Hälge just nu... :tummenupp

/Göran

det var just det jag tänkte på, ledningsgator skall ju ändå rensas upp kontinuerligt så det borde ju nästan bara vara positivt om man härjar där med hojjen.fan kan vi inte få en lag som säger att man får köra där :)
jag har inte heller råkat på polisen ute i naturen, om jag själv inte dragit in dom där förståss :rofl (rent hypotetiskt sätt)

finns ju så lite ställen att köra på i sthlm, speciellt nacka :gråta

DwD skrev:
det var just det jag tänkte på, ledningsgator skall ju ändå rensas upp kontinuerligt så det borde ju nästan bara vara positivt om man härjar där med hojjen.fan kan vi inte få en lag som säger att man får köra där :)
jag har inte heller råkat på polisen ute i naturen, om jag själv inte dragit in dom där förståss :rofl (rent hypotetiskt sätt)

finns ju så lite ställen att köra på i sthlm, speciellt nacka :gråta

Finns väl ett långt fint spår borta vid Gustavsberg?

Polisen orkar förmodligen inte bry sig nämnvärt. Däremot är det stor risk att markägaren surnar till ordentligt. Det är älgjakt just för tillfället och det lär inte vara alls populärt att ens köra skogsvägar hos markägare man inte känner.

Kraftledningsgator räknas som enskild väg så i dem kan du köra utan att få dåligt samvete. Detta för att röjfordon och underhåll, inspektioner osv ska kunna ske utan speciella tillstånd.

Iofs andra hands info men jag har hört detta upprepas från många olika håll i endurokretsar och av markägare. Kanske nån kan kolla upp det för att få svart på vitt.

Daniel

Ridstigar och golfbanor ska man däremot vara lite försiktig med (tipsar! :tummenupp ) :D

ypvs skrev:
Kraftledningsgator räknas som enskild väg så i dem kan du köra utan att få dåligt samvete. Detta för att röjfordon och underhåll, inspektioner osv ska kunna ske utan speciella tillstånd.

Iofs andra hands info men jag har hört detta upprepas från många olika håll i endurokretsar och av markägare. Kanske nån kan kolla upp det för att få svart på vitt.

Daniel

skickade frågan till vägverket, väntar på svar :tummenupp hoppas!!! :banana

TomK skrev:
Ridstigar och golfbanor ska man däremot vara lite försiktig med (tipsar! :tummenupp ) :D

Är det därför dom vinkar så glatt när jag leker ökenrally i sjuans bunker. :va

Last edited:
Va nån lirare här i krokarna som hade vart o lekt på en sån där moderatbandybana... Hade tydligen ritat osringar vid utslaget....:-)

FreddaAbborre skrev:
Va nån lirare här i krokarna som hade vart o lekt på en sån där moderatbandybana... Hade tydligen ritat osringar vid utslaget....:-)

Inte så smart. Dra på sig en polisanmälan för skadegörelse mm... :fatta!

Faktum är att en av golfbanorna här i Båstad har en liten väg tvärs över som är fullt legal att köra på.
Kommer man på den så brukar det hyttas ganska friskt med nävar och klubbor, dom hade tillochmed en fordonstrafikförbjuden skylt ett tag. Den fick dom dock plocka ner för den hade inte kommunen satt upp. Från ena hållet där man kommer ner för en backe och är skymd av en bokdunge sitter det en skylt med texten "Golfbana. Giv signal." :)

Räknas avgassmällar som signal? :3freak

Blue skrev:
Faktum är att en av golfbanorna här i Båstad har en liten väg tvärs över som är fullt legal att köra på.
Kommer man på den så brukar det hyttas ganska friskt med nävar och klubbor, dom hade tillochmed en fordonstrafikförbjuden skylt ett tag. Den fick dom dock plocka ner för den hade inte kommunen satt upp. Från ena hållet där man kommer ner för en backe och är skymd av en bokdunge sitter det en skylt med texten "Golfbana. Giv signal." :)

Räknas avgassmällar som signal? :3freak
hehe, jag tutar alltid när jag åkerförbi golfbanorna, :rofl

svar från VV:

Hej !
Generellt gäller att terrängkörningslagen gäller i kraftledningsgator också. Lagen gör dock undantag för projektering, byggnade, drift och underhåll av bl a kraftledningar. Markägaren skulle dessutom ha synpunkter på om man körde på hans mark även om kraftbolaget har ledningsrätt på fastigheten. Du kan kontakta någon motorklubb i din närhet som har kanske som har särskilda övnings- och tävlingsområden för enduro.

Med vänlig hälsning

xxxxxxxxx
Vägverket Region Stockholm

luktar det osäkerhet,eller fakta :va :D

DwD skrev:
luktar det osäkerhet,eller fakta :va :D

Det luktar osäkerhet, eller möjligtvis ett sätt att skapa praxis. Försök att hitta lagen som möjliggör att kraftbolagen får köra längs ledningsgator. Om möjligt bör du även titta i förarbeten till lagen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back