Böter med slicks - hur mkt?

Böterna borde vara samma som för bil dvs 600kr per däck när vi kommer till otillräckligt mönsterdjup.

Zenit skrev:
2266371 e du säker? vart står de då? ska kolla kkboken nu va säker på de va på mest slittna punkten..annars behöver jag ju inte byta än =)
(o ja jag har svängt som en fegis o har mer kvar på kanterna så va nu tysta om de :3freak )

säker ? ja, det säger jag till alla kunder som jag säljer & monterar däck till iaf.
& skulle jag nu har HELT FEL, så får jag väl skälla på chefen. :lol

wonderwizard skrev:
2266278 då är det ju godkänt. :hihi

75% av däckets bana ska ha godkänt mönsterdjup (Bil & Mc)

tagit från vv.se

"9 § Slittbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor."

med huvudmönstret menar de vilket? de så går i mitten e ju inte huvudmönster de då de finns mer sånt mönster som e vid sidorna, eller :va :rolleyes:

Zenit skrev:
2266412 tagit från vv.se

"9 § Slittbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor."

Detta måste ju vara för bil ? på Mc är det ju 1 mm, Bil 1,6 mm & 3 mm på vinterdäck

Gustav O skrev:
Jag frågade eftesom slicks inte är särskilt optimalt på gatan, ser inte behovet av slicks där helt enkelt.

Slicksen fyller verkligen ett behov på gata om man kör motard i alla fall ! Inköpspris begagnade , ca 1/4 av ett vanligt däck. Lån av däcksskärare , några öl. Överlägset grepp i rondeller o på kurviga vägar. Bättre tider på den lokala gocartbanan o fetare nerlägg... :)

O skär man lite vettigt , så greppar de ganska hyggligt i regn oxå , men vem kör frivilligt o busar i regn ??... Inte jag....

Så kom inte o säg att inte slicksen är bra på gatan... :pannkyss

wonderwizard skrev:
2266278 då är det ju godkänt. :hihi

75% av däckets bana ska ha godkänt mönsterdjup (Bil & Mc)

Även om det stämmer så funkar det ju inte. Däckets bana är inte däckets yta. Så om det är slitet i mitten hela vägen runt är 100% av banan sliten, även om det inte är slitet på sidorna.

*/ ?>
Back