Böter med slicks - hur mkt?

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
Vilka böter får man om man kör på gata med raceslicks?

- Fick höra att om man blev stoppad fick man 200:- i böter för felaktig däckstyp.

-En annan sade att man åker på 800:- (som för slitet däck)

Någon som vet, kanske t.o.m av egen erfarenhet?

Tacksam för svar! :tummenupp

Clown/lukt/BENS skrev:
2262187 Vilka böter får man om man kör på gata med raceslicks?

- Fick höra att om man blev stoppad fick man 200:- i böter för felaktig däckstyp.

-En annan sade att man åker på 800:- (som för slitet däck)

Någon som vet, kanske t.o.m av egen erfarenhet?

Tacksam för svar! :tummenupp

MaN fÅrR eN lUsInG!!11 DiReKcT!!!!!1111

Nej men det borde väl vara samma som för slitet däck. Det är väl svårt att se skillnad på ett slitet däck och ett stycke slick?

tigrro skrev:
2262191 MaN fÅrR eN lUsInG!!11 DiReKcT!!!!!1111

Det är väl svårt att se skillnad på ett slitet däck och ett stycke slick?

Iallafall på dess betende i blött väglag... Vilket jag tror polisen dömmer efter.

På slicksen jag har står det "Not for Highway service".

Fritt översatt: Inte ämnad för landsvägsbruk, vilket man skulle kunna kalla för feldäckstyp, men inte slitet däck.....

:va

Men hur ser polisen skillnad? Då kan man ju stenhårt hävda att det är slicks. Inte slitna däck.. :confused: :va

Kör både gata o bana, var på Knutstorp o körde för 2 veckor sedan. Klarade inte besiktningen med mitt bakdäck. Ingen som hade däck o sälja, tog en titt i skräphögen där låg ett superfint slicks som, fick monteras på. Så det hela var en nödlösning.

Men jag har låtit däcket sitta, sen fick jag höra det 2 olika alternativen så tänkte kolla om någon visste vad som gällde....

tigrro skrev:
2262232 Men hur ser polisen skillnad? Då kan man ju stenhårt hävda att det är slicks. Inte slitna däck.. :confused: :va
Ett slicks är märkt med "for racing use only" elelr liknande. De saknar DOT märkning som krävs för gatkörning.

sandstream skrev:
2262230 Han kanske kör mycket bana och bara i trafiken ibland.
Jag frågade eftesom slicks inte är särskilt optimalt på gatan, ser inte behovet av slicks där helt enkelt.

tigrro skrev:
2262232 Men hur ser polisen skillnad? Då kan man ju stenhårt hävda att det är slicks. Inte slitna däck.. :confused: :va

Om man inte har nåt mönster i mitten men ca 3 mm kvar på sidorna, kan man fortfarande hävda att det är slicks då? :va :hihi

Kompisen som körde på ett sliks bak fick 600kr i böter. Vad polisen "kallade" det har jag ingen aning om.

Gustav O skrev:
Jag frågade eftesom slicks inte är särskilt optimalt på gatan, ser inte behovet av slicks där helt enkelt.
Men hallå!
På Bulten och Boge MÅSTE man ha slicks för att kunna hävda sig :yoparty

600:- i böter för slicks. Exakt vad han kallde det vet jag inte...

400:- i böter om du har felaktigt mönster (t.ex. skurna slicks)...

:fakta
Förutsatt att de inte ändrat bötesbelopp sen i höstas... :näsblod

imaster skrev:
2262262 Om man inte har nåt mönster i mitten men ca 3 mm kvar på sidorna, kan man fortfarande hävda att det är slicks då? :va :hihi

då är det ju godkänt. :hihi

75% av däckets bana ska ha godkänt mönsterdjup (Bil & Mc)

Man måste stå på sig när haffa tar en och hävda att det är ett felaktigt däck, vilket ger ett lägre bötesbelopp. Det var väldigt vanligt på det tidiga 80talet när gatrejsen i huvudstaden med bilar och hojar var vardagsmat att snuten försökte fälla för slitet däck och dom flesta hävdade felaktigt däck och fick rätt mot rättsväsendet.

Äsch... kör bara! e lite dyrt bara o köra med slicks.. be dem kika på hålen...eller skit i att stanna... dumt men nödvändigt ibland :huvet

wonderwizard skrev:
2266278 då är det ju godkänt. :hihi

75% av däckets bana ska ha godkänt mönsterdjup (Bil & Mc)

e du säker? vart står de då? ska kolla kkboken nu va säker på de va på mest slittna punkten..annars behöver jag ju inte byta än =)
(o ja jag har svängt som en fegis o har mer kvar på kanterna så va nu tysta om de :3freak )

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back