maximus
Har ömsat skinn
McFille skrev:Jo, men polis (och utryckningsfordon?) FÅR lov att ha blått ljus framåt...
Jo visst men det är bara när dom påkallar "fri väg". Men dom kanske inte använder extraljusen till nått annat:::

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
McFille skrev:Jo, men polis (och utryckningsfordon?) FÅR lov att ha blått ljus framåt...
Det är, om jag kommer ihåg lagen rätt, tillsammans med/eller när halvljuset är påslaget som du bara får ha vitt eller gult ljus. Då får du ju inte heller ha dimljusen påslagna.maximus skrev:Jo visst men det är bara när dom påkallar "fri väg". Men dom kanske inte använder extraljusen till nått annat:::![]()
FreddeH skrev:Du får inte ha tonat lightlid överhuvudtaget.
Det kan bryta ljuset fel så att du bländar medtrafikanter. Det blir repigt med tiden och då blir det så.
Källa: Polisens länstrafikgrupp (eller vad de heter) som stoppade mig i höstas... MED tonad lightlid.![]()
Men jag antar att man får ha ett som är helt klart. Det finns ju till personbilar/lastbilar. Men det borde iofs kunna bli samma brytningsfel i ett klart lid...![]()
Strul skrev:(..) 1 km längre fram står nästa tusseman och vinkar helvilt åt mej att stanna. Varför?
SSPC skrev:Ligthlid, vad är det mascara för hojar ?
Själv sminkar jag vare sig hojen eller mig själv.
/Nicholas
CHROLO skrev:Du får inte ens ha ett klart lid. Inte på pb/lb heller.
R.Lehtipalo skrev:Varför stanna? Vrid på rullen. Länsman håller bara på att tramsa med vanligt folk för att det är bekvämt.
CHROLO skrev:Du får inte ens ha ett klart lid. Inte på pb/lb heller.
LGS skrev:Vissa xenon ljus med hög Kelvingrad är ju blå, eller tom. lila.
Är det olagligt att ha sånna då? Vad jag vet så har väll vissa bilar sådana xenonlampor orginalmonterade.
Kawwa skrev:Varför få man inte ha lid, men väl xeonljus som defenitivt lyser blått!??
Buster skrev:För att vara extra obstinat....
Vad är blått ljus???
Våglängden 520nm? eller 500nm? eller kanske 499nm? Vem bestämmer det? Står det i lagboken någonstans?
"Vitt" ljus innehåller alla våglängder. Är det förbjudet då?
Hur många olika färger måste man blanda för att det ska bli lagligt.
sandstream skrev:Suck, vilken looser-tråd....
Jag kör med hoj som inte uppfyller reglerna och blir sedan jätteledsen när polisen stoppar mig och skriver böter.
Var en man för f*n och sluta gnäll!
R.Lehtipalo skrev:Äh, dom hade bestämt sig för att ta sig en ridtur på lagboken och på samma gång underminera för sig själv. Det finns bara ett solklart svar när man vet att böterna är oundvikliga: "Mig tar du minsann, men Olof Palmes mördare går fortfarande fri".
Eller se till att man har fullt i baljan och flyktvägen klar.![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |