Böter för wheelie eller...

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Jag e inte så insatt men undrar vad händer om gör en wheelie o blir tagen av snuten??? Blir det böter,blir man av med körkortet ....samma om man gör stoppies o så .. nån som vet mer än jag !? :va :va :va

Mr San skrev:
Jag e inte så insatt men undrar vad händer om gör en wheelie o blir tagen av snuten??? Blir det böter,blir man av med körkortet ....samma om man gör stoppies o så .. nån som vet mer än jag !? :va :va :va

Läs om konsekvenser för "Vårdslöshet i trafik" för det är vad man brukar få av snuten.

/a

aLcATRAZ skrev:
Läs om konsekvenser för "Vårdslöshet i trafik" för det är vad man brukar få av snuten.

/a

Har funnits en del som klarat sig undan beronde på trafik,plats osv.

jag har hört att de e tillåtet å wheela så länge man håller sig inom hastighets begränsningen typ...

Jag tror det blir vårdslöshet i trafik....men sen är det väl omständigheterna runt omkring också.

Utgå från att du åker på vårdslöshet i trafik. Om omständigheterna är gynsamma så kan du krångla dig ur ev. åtal, t.ex. om det har varit lite trafik, hastighetsgränsen inte har överskridits samt att du framfört fordonet på ett säkert sätt.
Det är bara ut och testa framför poliserna! Skriv gärna en rad om hur det gick :).

GSX-R Micke skrev:
jag har hört att de e tillåtet å wheela så länge man håller sig inom hastighets begränsningen typ...

Tillåtet är det nog inte direkt men jag har någonstans läst att det är tillåtet att ha maximalt 20cm framhjullyft som det står i lagtexten. (obs är inte 100% att det är just 20cm).

Detta betyder ju inte direkt att man kan wheela 100meter bara man kör i 50 :tungan

Klrz skrev:
Tillåtet är det nog inte direkt men jag har någonstans läst att det är tillåtet att ha maximalt 20cm framhjullyft som det står i lagtexten. (obs är inte 100% att det är just 20cm).

Detta betyder ju inte direkt att man kan wheela 100meter bara man kör i 50 :tungan

Mkt skeptisk till att det står "du får bara göra 20cm höga wheelies med mc" i lagboken, det är ju till att främja bakhjulsåka typ. :va

Jag tror starkt att det är strängligen förbjudet och hamnar under "vårdslöshet i trafik" för det är de ju ofta, även om man är världens bästa slangare.

Fast det går inte komma ifrån att det är coooolt :tummenupp

Klrz skrev:

I vilket fall så är snuten ute efter att jaga citystuntare snarare än folk som råkar få lite framlyft av normal acceleration. Att bötfälla för 10 cm vore minst sagt inskränkt.

Men....

E det nån som har åkt på böter här eller kan man bli av med körkortet..??

:yoparty Vid en omkörning ska man accelera o göra snabb omkörning , o då "kanske" man lyfter framhjulet, då kan väl snutten inte säga mycket?? :banana :yoparty

Sedan ifjol (har jag för mig) finns det en prejudicerande dom på att man kan åka på bakhjulet utan att det måste vara vårdslös. Det framkom att om det görs på ett trafiksäkert sätt och avskilt område (tex tomt industriområde sent på kvällen) så anses det inte vårdslöst om man har kontroll över situatuionen.
Ett jäng här i stockholm övade just på att wheela i ett öde industriområde efter detta, polisen som kom gjorde ingen åtgärd....

Last edited:
Var det inte någon kille i Örebro eller nånstans däromkring som gick fri från åtal för en wheelie?

Hoke skrev:
Ett jäng här i stockholm övade just på att wheela i ett öde industriområde efter detta, polisen som kom gjorde ingen åtgärd....

Behöver ju inte betyda att det är lagligt? Poliserna kanske själva gillar att köra bakhjul eller orka bara inte bry sej... man vet aldrig...
Har mött många poliser när jag kört utan lyse och dom har inte gjort något. Men de är ju inte lagligt... :confused:

PMR skrev:
Utgå från att du åker på vårdslöshet i trafik. Om omständigheterna är gynsamma så kan du krångla dig ur ev. åtal, t.ex. om det har varit lite trafik, hastighetsgränsen inte har överskridits samt att du framfört fordonet på ett säkert sätt.
Det är bara ut och testa framför poliserna! Skriv gärna en rad om hur det gick :).

Jag testade ofrivilligt.. :( "råkade" köra om civilsnuten på slangen i ca 150-170km /h på motorvägen .. såg inte att de senare följde efter mig så när de stoppade mig trodde jag inte att de sett slangningen . men de hade de .. :( som tur e hade de inte kunnat mäta nån hastighet så vitt jag vet .. men jag fick bara ett ordentligt förmaningstal sen klarade jag mig undan allt. inte ens böter.. :) De frågade om jag var en erfaren förare .. och självklart svarade jag ja.. kan ha varit räddningen . :banana

sharpedge skrev:
Var det inte någon kille i Örebro eller nånstans däromkring som gick fri från åtal för en wheelie?
Jo, det var en kille som wheelade i Örebro förra sommaren och som blev frikänd i tingstätten... Mycket av det, att han blev frikänd, berodde på att han var "profesionell" MC förare. Har kört Veidec i två säsonger och kör numer i SO...
Det stod faktiskt att han var en kompetent förare i domen... :yoparty

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...