Böter för trafikbrott fördubblas

sEiKo skrev:
2489665 På samma sätt som fortkörningen är ett eget val så är väl även levnadsstandarden ett eget val? Är du med?
Det verkar inte som det iallafall.
Jag ska försöka förklara så du förstår.
Om du exempelvis snattar så betalar du ett visst antal dagsböter, dom böterna är beroende på vad du tjänar.
Skulle det vara ett fast belopp så är det ju samma sak som du envist försöker förklara som diskriminerande och fördummande.
Det är ju redan så på flera håll redan, så varför inte "dagsböter" för trafikbrott?
Är du med nu då?

Klockers!:tummenupp

När vi ändå är igång kan vi väl fixa det som så att mat o annat kostar efter hur mkt man tjänar. På sätt tjänar ju alla lika mkt hur mkt dom än tjänar :yoparty

HanneZ skrev:
2489738 När vi ändå är igång kan vi väl fixa det som så att mat o annat kostar efter hur mkt man tjänar. På sätt tjänar ju alla lika mkt hur mkt dom än tjänar :yoparty

Ja för det var ju verkligen mat det handlade om, jävla megafucko!

sEiKo skrev:
2489665 ... Det är ju redan så på flera håll redan, så varför inte "dagsböter" för trafikbrott? ...

För att dagsböter ser inte hela den ekonomiska situationen. Det kan bli fruktansvärt fel.

Vad som är deklarerat är INTE en måttstock för din ekonomiska situation!

Det är alltså inte rättvist att ha dagsböter. Hade de på något sätt fått pengar till att gå in och utreda den enskilda situationen innan och sedan sätta böterna efter den( så det KÄNNS lika - för det är väl det du är ute efter? ) så kanske MEN…

…vidare varför ska en låginkomsttagare privilegieras vid ett BROTT? Han/hon bidrar ju med mindre till samhället ändå.

TukTuk skrev:
2489790 För att dagsböter ser inte hela den ekonomiska situationen. Det kan bli fruktansvärt fel.

Vad som är deklarerat är INTE en måttstock för din ekonomiska situation!

Det är alltså inte rättvist att ha dagsböter. Hade de på något sätt fått pengar till att gå in och utreda den enskilda situationen innan och sedan sätta böterna efter den( så det KÄNNS lika - för det är väl det du är ute efter? ) så kanske MEN…

…vidare varför ska en låginkomsttagare privilegieras vid ett BROTT? Han/hon bidrar ju med mindre till samhället ändå.

Vad är isåfall en måttstock för ens ekonomiska situation? Ska dom gå in och kolla om höginkomsttagaren äger en fet lägenhet/villa och bestraffa denne därefter? Tjänar man mycket pengar men också gör av med mycket pengar så har man det fortfarande gott ställt.

Så det du vill säga med det är att låginkomst-tagare redan är såpass dåliga människor redan att dom inte ska straffas rättvist?

Bara tanken på dagsböter är provocerande! Varför ska drägg och svartjobbare betala mindre? Kan inte komma på något brott som borde ha dagsböter.
Och vad gör det att det finns folk som har råd att betala 3000 fortkörningsböter om året, stör det er?

>> FARTGALEN << skrev:
2491947 Bara tanken på dagsböter är provocerande! Varför ska drägg och svartjobbare betala mindre? Kan inte komma på något brott som borde ha dagsböter.
Och vad gör det att det finns folk som har råd att betala 3000 fortkörningsböter om året, stör det er?

Fattar inte hur ni resonerar? Okej, hade jag tjänat 50 lök i månaden så hade jag självklart tyckt "det är klart låginkomsttagarna ska betala lika mycket" , men nu är jag i sitsen ; 18 år, gått ut plugget, arbetslös, ej tillgång till a-kassa eller någon form av bidrag/pengar överhuvudtaget. Jag har alltså 0kr i månaden, jag har tur som iaf. har en snäll mor som jag kan bo hos som betalar mat osv. Hur tror ni det hade känts med 4000kr i böter när man har 0kr per månad? O jag är inget drägg eller svartjobbare.. jag letar jobb men det är svårt att få.

Det hela blir som att nästan tillåta folk med mycket pengar att köra för fort, eftersom det inte berör dem,(grovt exempel) medans folk med mindre pengar måste strikt hålla reglerna annars kan dem gräva ner sig... och dem får ännu sämre ställt. Nä, lika hårt straff för alla.

mp_87 skrev:
2493579 Fattar inte hur ni resonerar? Okej, hade jag tjänat 50 lök i månaden så hade jag självklart tyckt "det är klart låginkomsttagarna ska betala lika mycket" , men nu är jag i sitsen ; 18 år, gått ut plugget, arbetslös, ej tillgång till a-kassa eller någon form av bidrag/pengar överhuvudtaget. Jag har alltså 0kr i månaden, jag har tur som iaf. har en snäll mor som jag kan bo hos som betalar mat osv. Hur tror ni det hade känts med 4000kr i böter när man har 0kr per månad? O jag är inget drägg eller svartjobbare.. jag letar jobb men det är svårt att få.

Det hela blir som att nästan tillåta folk med mycket pengar att köra för fort, eftersom det inte berör dem,(grovt exempel) medans folk med mindre pengar måste strikt hålla reglerna annars kan dem gräva ner sig... och dem får ännu sämre ställt. Nä, lika hårt straff för alla.

Snarare böter baserad på inkomsten, det blir väl mest rättvist?

Och, om man tittar på liknande statistik osv vad det gäller att "det kommer inte funka, fler kmr smita osv" fungerar det i princip alltid tvärtom, vanliga svenssons i 240s smiter inte från polisen, men det är vanliga svenssons i 240s som kör för fort.

Föreställ er den som vet att han liksom Nokia VD´n kommer att få 1 Miljon i böter, skulle ni stanna i samma sitts!?

De som har hög inkomst eller skattar mycket av andra anledningar får MYCKET att vinna på att smita, ett system som det i Finland är rätt så konstigt..

Pengar har samma värde för alla då man kan byta till sig samma saker/tjänster eller vad man nu vill göra av dem, sedan varierar ju skadeverkan av att behöva "ge" bort dem till staten beroende på om man så att säga har dem över.. Straffskalan för fortkörning börjar vara väl så överdriven i jämförelse med "riktiga" brott, finns nog ingen som aldrig kört lite för fort och allmänhetens acceptans för att vi kör lite för fort är nog så utbredd men som vanligt så vill man mjölka ut mer pengar från trafikanterna och nu när debiteringen är så lätt med hjälp av plåtpoliserna så passar det ju så bra att öka taxan:rolleyes:

mp_87 skrev:
2493579 Fattar inte hur ni resonerar? Okej, hade jag tjänat 50 lök i månaden så hade jag självklart tyckt "det är klart låginkomsttagarna ska betala lika mycket" , men nu är jag i sitsen ; 18 år, gått ut plugget, arbetslös, ej tillgång till a-kassa eller någon form av bidrag/pengar överhuvudtaget. Jag har alltså 0kr i månaden, jag har tur som iaf. har en snäll mor som jag kan bo hos som betalar mat osv. Hur tror ni det hade känts med 4000kr i böter när man har 0kr per månad? O jag är inget drägg eller svartjobbare.. jag letar jobb men det är svårt att få.

Vad ska du betala som max för fortkörning då?
Om du har 0 kr i inkomst och ett tomt bankonto förstår jag inte hur du har råd att att hålla dig med ett fordon över huvudtaget.
EDIT: såg just att du inte har någon hoj. Vad är problemet...

>> FARTGALEN << skrev:
2491947 Bara tanken på dagsböter är provocerande! Varför ska drägg och svartjobbare betala mindre?

Ja anser mig vara låginkomsttagare då ja fortfarande tekniskt sett är lärling och har därmed lön därefter.

Stäng foderluckan om du inte har nåt vettigt och säga mer än att förolämpa folk som tjänar mindre än dig!

burner skrev:
2480598 Nu är den nya verkligheten snart här.
4000kr i fortkörningsböter är mycket, blir till att växla ned 2 taggar och vrida fullt om man får lagens långa arm efter sig.

40km/h eller mer över hastighetsgränsen kör man ju dagligen.

Sedan om man saknar regskylt så blir det ytterligare 1500kr.

Alltså 5500kr i böter om man stannar, knappast troligt att jag skulle stanna alltså.

Böter för trafikbrott fördubblas

Jag lär ju aldrig mer stanna om man får blåljus efter sig :yoparty
Dock inte om man kör laglit, och det är för regskylten sitter fel, en sådan diskution kan man ta, om de inte har ngt vettigare att göra än jaga hojåkare som har regskyt på hojen men dock inte på orginalplats, men fullt läsig...:va

Nu är det bara dagar kvar av polisens rea på böter.

kör som fan, snart blir det dyrt.

Kanske redan har skrivits i denna tråd men på radion hörde jag häromdagen en kvinna från polisen eller vägverket som sa att det faktiskt är gratis att köra lagligt.

Hon har ju en poäng där :va ....och jag som tycker att soppan är dyr oavsett hur fort man kör :va

Back