Böter av arrangören?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Inom flera motorsporter, inte bara svensk roadracing, utdöms det då och då bötesstraff för att utövare bryter mot reglerna. Tex kör för fort i depån, gör hål i asfalten, omkörning på gulflagg etc etc.

Har funderat lite på om de verkligen är lagligt att göra så, någon som vet?

Själv har jag lite svårt att tro att motortävlingsarrangörer skulle stå över vanlig svensk lag och att de kan utdöma böter som de bahagar.

nja inte böter men en avgift kan dom säkert tvinga dig att betala om du brunar på toaletterna eller kör för fort med moppen!
Du har ju anmält dig till en tävling som har regler, brukar ju stå i TR vad som gäller...

Jodå, det är fullt legitimt, IOM att du går med på reglerna när du anmäler dig accepterar du även det faktum att arrangörer har rätt att bötfälla dig enligt reglementet.

Det har väl tillochmed gått till civil prövning i rallycross har jag för mig? :va

Men det är väl mest miljöböter för slarv med uppsamlingskärl/miljömattor som har dömts ut va?

Jodå, det är fullt legitimt, IOM att du går med på reglerna när du anmäler dig accepterar du även det faktum att arrangörer har rätt att bötfälla dig enligt reglementet.
Men är du helt säker på att det är så?

Tycker det låter mycket märkligt att en person kan bestämma att jag tex ska betala böter för att jag har förstört asfalten vid mitt tält. Om någon ur publiken gör det så måste det ju till en polisanmälan osv för att det ska bli tal om böter.

Du har ju anmält dig till en tävling som har regler, brukar ju stå i TR vad som gäller...
Tack och lov bor vi i Sverige och det är inte så lätt att sätta sig över lagen bara för att någon skriver på ett papper. Tex så kan inte en bandagsarrangör undgå skyldigheter bara för att deltagaren skrivit på ett papper om att de deltar på egen risk.

Last edited:
Men är du helt säker på att det är så?

Tycker det låter mycket märkligt att en person kan bestämma att jag tex ska betala böter för att jag har förstört asfalten vid mitt tält. Om någon ur publiken gör det så måste det ju till en polisanmälan osv för att det ska bli tal om böter.

Tack och lov bor vi i Sverige och det är inte så lätt att sätta sig över lagen bara för att någon skriver på ett papper.
Med tanke på att de tex. inom Ishockey kan bötfälla spelare vid incidenter på isen så kan nog en arrangöär göra detsamma inom RR.
Sedan undrar jag om det verkligen har utdömts böter inom svensk RR? Jag har inget minne av det.

Med tanke på att de tex. inom Ishockey kan bötfälla spelare vid incidenter på isen så kan nog en arrangöär göra detsamma inom RR. Sedan undrar jag om det verkligen har utdömts böter inom svensk RR? Jag har inget minne av det.
Fick inte Hansson böter på Knutstorp för att han gett fingret till tävlingsledningen eller om det var en funktionär?

Inom hockeyn kan det ju vara så att klubbarna kommit överens om att följa disciplinnämndens beslut. Frågan är vad som händer om spelaren vägrar, blir nog svårt att driva till inkasso.

Med tanke på att de tex. inom Ishockey kan bötfälla spelare vid incidenter på isen så kan nog en arrangöär göra detsamma inom RR.

Och de hockeyspelare som blir bötfällda på plan skulle troligtvis få ett mer kännbart straff om han/hon gjorde samma sak utanför hockeyrinken...

Inom hockeyn kan det ju vara så att klubbarna kommit överens om att följa disciplinnämndens beslut. Frågan är vad som händer om spelaren vägrar, blir nog svårt att driva till inkasso.

Ungefär lika svårt som att dra dig till inkasso om du köper en vara på kredit/avbetalningn och inte betalar... Det finns ett kontrakt och du bryter det.
Men prova, någon måste bli ett tydligt exempel.:va

Jo, det är lagligt. I riksidrottsförbundets regelverk finns detta inskrivet, och Svemo lyder under det regelverket. Följderna om man inte betalar är att man inte får starta i efterföljande tävling innan man gjort rätt för sej. Struntar man ändå i det dras licensen in efter prövning i juridiska nämnden. Finns många prejudikat i olika sporter.

Sedan undrar jag om det verkligen har utdömts böter inom svensk RR? Jag har inget minne av det.

Jag fick pröjsa en sommarhundring efter att jag kört på bakhjulet under gulflagg på Premiären i Pro SBK i år, sen så blev jag skinnad på 1760 buck när jag körde för fort i depån på Falkenbergs racet (76km/h)

Det var bara slanta och se glad ut, annars hade jag inte fått starta nästkommande race!

Jag fick pröjsa en sommarhundring efter att jag kört på bakhjulet under gulflagg på Premiären i Pro SBK i år, sen så blev jag skinnad på 1760 buck när jag körde för fort i depån på Falkenbergs racet (76km/h)

Det var bara slanta och se glad ut, annars hade jag inte fått starta nästkommande race!

Men du var ju snabbast i depån i alla fall :D

Hur mycket pengar fick du av arrangören efter de riskerat ditt och andras liv på Knutstorp? Eller funkar det inte så?

hahaha

man kan ju önska.

Men du har helt klart en poäng. Är det någon som vid något tillfälle skulle tvingas betala böter för händelser i roadracingsverige i år så är det arrangörerna av Pro Superbike på Knutstorp. Det sa jag åt tävlingsledaren Martin Cruce efter tävlingen.

Om det inte har framgått så ströks förresten Jan Hanssons böter för att ha vifftat åt tävlingsledningen vid nämda tävling.

Jag är nu framme vid Knutstorp om 10 min och ska försöka komma över mardrömmarna från sista besöket.

Jag kommer att söka upp tävlingsledningen före det här racet och upplysa dem om hur några säkerhetsdetaljer kring fordon på banan ska fungera när jag är här.

Nu håller vi tummarna för en grymt bra tävlingshelg!

Last edited:

Det kostar att ligga på topp, eller?

Jo, det är lagligt. I riksidrottsförbundets regelverk finns detta inskrivet, och Svemo lyder under det regelverket. Följderna om man inte betalar är att man inte får starta i efterföljande tävling innan man gjort rätt för sej. Struntar man ändå i det dras licensen in efter prövning i juridiska nämnden. Finns många prejudikat i olika sporter.
Tack :tummenupp
Jag kommer att söka upp tävlingsledningen före det här racet och upplysa dem om hur några säkerhetsdetaljer kring fordon på banan ska fungera när jag är här.
Vet inte riktigt varför men jag skrattade så tårarna kom när jag läste det där :rofl

Back