Böter, överklagan?

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Hoj
R6 med lila kåpor
Här kommer en liten historia.

Brummade på som vanligt i lastbilen mitt i natten, klockan är väl kring halv 2, kör
i Lycksele och som vanligt är inte en käft i sikte. Rundar några rondeler på väg
till mejeriet där jag ska lossa lite varor. Kommer till en korsning med rödljus och
som vanligt är det rött. Saktar in så jag ska kunna stanna om det kommer
någon, tittar höger vänster inga bilar skiter i att vänta på grönt och gasar på
tittar då i bakspegeln och ser att jag har en bil bakom mig som hänger på.
Farbror blå så klart, dom blinkar med helljusen och vill att jag ska stanna.
Kör in till kanten, en polis kommer ut ur bilen, skrapar bort snön från reg plåten,
kollar körkortet, säger att jag missade stopp plikten och att jag kommer att få
böter sen drar han. Dom hade visst nått annat att göra.

Nu idag dimper det ner ett brev där det står typ Betala 1200 eller överklaga.
Vad händer om jag överklagar och vad händer om jag betalar, förutom att jag
blir 1200 fattigare? Vad jag har för mig så är rödljuskörning en allvarlig
förselse så jag kanske ska vara glad att dom inte plockat körkortet?
Eller kommer det senare om jag tar böterna? Är liksom i behov av det för att
överleva så det får inte hända.

Hur som helst vad ska jag göra?

Stavfel? Antagligen några stycken.

Själv göra, själv ha!

Snipp. "...och som vanligt är inte en käft i sikte. Rundar några rondeler på väg
till mejeriet där jag ska lossa lite varor. Kommer till en korsning med rödljus och
någon, tittar höger vänster inga bilar skiter i att vänta på grönt och gasar på...."
Snipp.

Låter ju inte som det är första gången. Nu vet jag inte hur det ser ut i den korsningen, men tänk om Lennart kommer från höger med sin höggravida fru i baksätet och tänker jag hinner över på gult!

Jag vet att detta inte är vad du vill höra, men jag tycker inget vidare bra om rödkjuskörning!

Prova att överklaga, du kan alltid betala böterna senare.

Last edited:
Blue skrev:
Själv göra, själv ha!

Låter ju inte som det är första gången. Nu vet jag inte hur det ser ut i den korsningen, men tänk om Lennart kommer från höger med sin höggravida fru i baksätet och tänker jag hinner över på gult!

Jag vet att detta inte är vad du vill höra, men jag tycker inget vidare bra om rödkjuskörning!

Prova att överklaga, du kan alltid betala böterna senare.

Angående mitt handlande så tänker jag inte försvara det utan jag är bered att
ta dom konsekvenser det får, men självklart ligger det i mitt intresse att
försöka minimera dom, det är det jag är intreserad av att veta hur jag gör.

Så om jag förstår det hela rätt så har jag igentligen inget att förlora på att
överklaga?

cha0s skrev:
Angående mitt handlande så tänker jag inte försvara det utan jag är bered att
ta dom konsekvenser det får, men självklart ligger det i mitt intresse att
försöka minimera dom, det är det jag är intreserad av att veta hur jag gör.

Så om jag förstår det hela rätt så har jag igentligen inget att förlora på att
överklaga?

Nej du kan alltid betala senare om det inte funkar med skriftlig överklagan.
Sen får man ju se vad länsstyrelsen säger om indragning. Där kan du ju också överklaga och få ner tiden en del kanske. om du blir av med lappen

Måste du inte på något sätt "försvara" ditt handlande för att överklaga. Trodde det va hela grejen. Men jag skulle nog va tacksam för att dom inte tog kortet och snäll betalat. Du kom nog ganska billigt undan, särskillt när man ser på Blues skräckexempel.

landen skrev:
Måste du inte på något sätt "försvara" ditt handlande för att överklaga. Trodde det va hela grejen. Men jag skulle nog va tacksam för att dom inte tog kortet och snäll betalat. Du kom nog ganska billigt undan, särskillt när man ser på Blues skräckexempel.

Vad jag menade med att försvara det, så var det att inte försvara det här.
Utryckte mig lite konstigt

Kanske ska tacka och ta emot böterna och sen inte göra någon sak av det.

Kan dom inte dra körkortet ändå ? Detta hände en jobbar kompis han körde 25 förfort å polisen sa att han skulle få behålla kortet. senare fick han brev om att dom skulle dra det i en månad då han hadde vart av med det innom någon tidsperiod ett år eller halvår kommer inte ihåg. Det jag menar e att betalar du böterna godkänner du väll att du kört mot rött osv svårt att överklaga senare då om det nu skulle komma till att dom drar kortet mä.

svar

cha0s skrev:
Här kommer en liten historia.

Brummade på som vanligt i lastbilen mitt i natten, klockan är väl kring halv 2, kör
i Lycksele och som vanligt är inte en käft i sikte. Rundar några rondeler på väg
någon, tittar höger vänster inga bilar skiter i att vänta på grönt och gasar på
tittar då i bakspegeln och ser att jag har en bil bakom mig som hänger på.
Farbror blå så klart, dom blinkar med helljusen och vill att jag ska stanna.
Kör in till kanten, en polis kommer ut ur bilen, skrapar bort snön från reg plåten,
kollar körkortet, säger att jag missade stopp plikten och att jag kommer att få
böter sen drar han. Dom hade visst nått annat att göra.

Nu idag dimper det ner ett brev där det står typ Betala 1200 eller överklaga.
Vad händer om jag överklagar och vad händer om jag betalar, förutom att jag
blir 1200 fattigare? Vad jag har för mig så är rödljuskörning en allvarlig
förselse så jag kanske ska vara glad att dom inte plockat körkortet?
Eller kommer det senare om jag tar böterna? Är liksom i behov av det för att
överleva så det får inte hända.

Hur som helst vad ska jag göra?

Stavfel? Antagligen några stycken.
skrev du på ett erkännande??Annars kan du ju låta det gå rättsvägen till en åklagare o hävda att du ej har gjort dig skylldig till det du är anklagad för.I värsta fall kan det då bli rättegång,men mest troligt lägger en åklagare ner ett sånt fall när det blir ord mot ord.Däremot får du istället räkna med dagsböter om det blir rättegång o du blir fälld,plus advokatkostnader.Mitt måtto när jag var ung o gasglad var iaf att aldrig erkänna på plats oavsett om man var skyldig eller ej(vilket man alltid var) vid två tillfällen har jag fått jackpott o klarat mig tack vare lata åklagare o vid 2 tillfällen har det blivit dyrare o t.o.m fängelse vid ett tillfälle.Men om du aldrig skrev på ett erkännande har du stor chans att klara dig tycker iaf jag.Betalar du så har du erkännt o då får länsstyrelsen besked inom kort,O dom kan hitta på vad som helst verkar det som.Kan bli indragning eller nån varning. mvh//jacke

ktmjacke skrev:
. vid två tillfällen har jag fått jackpott o klarat mig tack vare lata åklagare o vid 2 tillfällen har det blivit dyrare o t.o.m fängelse vid ett tillfälle. mvh//jacke

det kräver en förklaring.. vad har du suttit inne för?

Nja, oavsett om du gör sak av det så kan det komma surt efter från länsstyrelsen. Du har RÄTT att överklaga, men nu var det inte några absurda böter och du vet ju med dej att du har gjort fel. Enklast är ju att bara stå för det du gjort och pröjsa in det där och sen hoppas på det bästa.

cha0s skrev:
Vad jag menade med att försvara det, så var det att inte försvara det här.
Utryckte mig lite konstigt

Kanske ska tacka och ta emot böterna och sen inte göra någon sak av det.

svar

Blip skrev:
Nja, oavsett om du gör sak av det så kan det komma surt efter från länsstyrelsen. Du har RÄTT att överklaga, men nu var det inte några absurda böter och du vet ju med dej att du har gjort fel. Enklast är ju att bara stå för det du gjort och pröjsa in det där och sen hoppas på det bästa.
Njaaaa! är inte helt överens där.Ibland har efterföljderna från länsstyrelsen en tendens att vida överbrygga straffen som tinget utger.Ponera att vår lille lastbilschaufför har en påse från förr som innehåller lite annat än ren byk.Då kan denna lilla förseelse bli det som får vågskålen att sjunka till botten o vederbörande får ett helvete från länsstyrelsen i form av förelägganden om både det ena o det andra.Men eftersom han frågar oss om råd så verkar det ju som att han kanske inte varit i trubbel förut.Till gandalf kan jag bara fråga om du menar trafikrellaterade brott eller överhuvudtaget???*he he he*

ktmjacke skrev:
Till gandalf kan jag bara fråga om du menar trafikrellaterade brott eller överhuvudtaget???*he he he*

Du skrev att du fått fängelse en gång..
Då blir man nyfiken och undrar för vad..

Kan säga att jag inte har något i påsen från förr.
Men länstyrelsen kan väl dra kortet för det?
Det är nått jag inte vill ska hända, betalar jag så
åker väl kortet automatiskt eftersom jag då har erkänt?

Iaf var det så jag fick det klarlagt för mig när jag
ringde dom idag, men stämmer det?

Och överklagar jag så kommer det antagligen att ta
x antar månader innan något händer, men då kan det
bli värre än 1200 + att kortet åker?

Jag blir fan aldeles virrig

svar

cha0s skrev:
Kan säga att jag inte har något i påsen från förr.
Men länstyrelsen kan väl dra kortet för det?
Det är nått jag inte vill ska hända, betalar jag så
åker väl kortet automatiskt eftersom jag då har erkänt?

Iaf var det så jag fick det klarlagt för mig när jag
ringde dom idag, men stämmer det?

Och överklagar jag så kommer det antagligen att ta
x antar månader innan något händer, men då kan det
bli värre än 1200 + att kortet åker?

Jag blir fan aldeles virrig
Jo det stämmer,om snutarna har nåt bra o hållbart o komma med så är det lika bra att betala o hoppas på det bästa.Men Om du inte gjort det så ska du kollaväderrapporten den dan o se om det inte va dimmigt eller nåt,för då kan du hävda att du körde på gult o då blir det en bedömningsfråga.Oftast friande.Oavsett ovanstående så kan du räkna med att länsstyrelsen levererar ett hårdare bedömmande än tingsrätten.Och till dig som undrade om varför jag satt inne kan ja säga att en av gångerna gällde det "grov vårdslöshet i trafik".Men sen har det ju hänt en hel del annat oxå*he he he*

Jooo vi är helt överens eftersom jag menar samma sak :arsele . Bara att jag var lite otydlig :D

Ett exempel: En kompis åkte dit på rattfylla dagen efter (jo moralkakor kan hagla men det var faktiskt inte jag) och blåste lite drygt 0.2 med efterföljande provtagning osv samt 6000:- i böter :3freak . Några månader senare kommer det ett brev från länsstyrelsen som vill omhänderta körkortet osv (den här biten känner många igen). Själv tycker jag att det är OK att ta kortet för rattfylla. Samtidigt är det lätt att göra den tabben dagen efter (Rannsaka er själva här).

Hursomhelst. Oavsett om man erkänner eller inte erkänner så kan det komma surt efter (länsstyrelsen). Men varför ska man bråka om en sak som är så uppenbar?

ktmjacke skrev:
Njaaaa! är inte helt överens där.Ibland har efterföljderna från länsstyrelsen en tendens att vida överbrygga straffen som tinget utger.Ponera att vår lille lastbilschaufför har en påse från förr som innehåller lite annat än ren byk.Då kan denna lilla förseelse bli det som får vågskålen att sjunka till botten o vederbörande får ett helvete från länsstyrelsen i form av förelägganden om både det ena o det andra.Men eftersom han frågar oss om råd så verkar det ju som att han kanske inte varit i trubbel förut.Till gandalf kan jag bara fråga om du menar trafikrellaterade brott eller överhuvudtaget???*he he he*

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...