Börjar ni vara less snön?

Jag vill ha mer snö!! Mysigt att sitta inne och ha en ursäkt för att inte gå ut annat än för att dra igång snöslungan - en tvåstegs Toro - och köra rent garageuppfarten med (och lite stigar på gräsmattan för ungarna att leka på). Skotta gör jag inte mer än för träningens skull - det skulle ta timmar att skotta rent det som nu kan köras bort på en kvart.

Tyvärr har det inte hunnits med skidåkning i år och hojen står fortfarande utan dubbdäck, men håller det här i sig så kanske jag hinner med någon vända de dagar jag är "ledig" :banana

Bifogat

• toro828.jpg
    toro828.jpg
    53.7 KB · Visningar: 40
Mja är kluven till snön, men som nån tidigare sagt de får gäran vara vitt ett tag till så hinner man med projekten till våren. dock hade jag sxett att de varit lite kallare så de varit konstant is på sjöarna runt om så de blivit mer isräcer.. :banana

Jag hatar den jävla snön :mad::mad::mad:, tacka vet jag normala Halmstadsvintrar med +5 och regn.
Ännu bättre hade varit +20 året runt men det lär man ju inte få uppleva här.

Jag gillar att det är riktig vinter för en gång skull nere i Skåne. Även snöovädret som ställer till kaos uppskattas. :tummenupp

Hur fan kan man föredra regn framför snö? Idioter tycker jag att ni är...

Både ja och nej
Har haft bra snowboard utrustning iår så det har varit grymt kul med all snö.
Men så har man ju suget att åka hoj som är rätt jobbigt haha
Man får försöka ha så kul som möjligt under vintern så är sommaren snart här :D

Angående vädret, en norrlänning klarar av 2 meter snö och -40, men han behöver inte nödvändigtvis gilla det! Alls!

Så sant. När det var -33 grader härom veckan så var det bara glatt sätta sig i den stelfrusna bilen (trots motor + kupévärmare). Omöjligt att växla, omöjligt att koppla, servon fungerar sådär lagomt bra. Efter en stund så gick det dock hyggligt, men det är ju inte någon höjdare. :brinnerup

Har vart ute flera gånger idag med både snöslunga och skyffel, och nu vräker det ner snö igen, visst är det jobbigt som fan!
Men jävlar vad träning man får och sen är det ju så jävla kul med snö, får gärna komma 2 meter snö om det vore så :)

Ni som äger en snöslunga. Hur pass driftsäkra är de i kyla? Startar de utan problem i den norrländska kylan?

Ni som äger en snöslunga. Hur pass driftsäkra är de i kyla? Startar de utan problem i den norrländska kylan?

Våran fungerar kanon hur kallt det än är. Chok, lite gas och sen trycker man bara på elstarten och vips :tummenupp

mt_d640f_hal5l1_2000_05.jpg

Med elstart så drog den igång med två år gammal soppa i tanken. Hade varit lite jobbigt att rycka med startsnöre dock. Men det är aldrig några problem att köra trots kyla (erfarenheten sträcker sig dock bara till som lägst kustbandsfuktiga -20 grader). Man choke:ar den första minuten bara så går den jämnt och fint.

Våran fungerar kanon hur kallt det än är. Chok, lite gas och sen trycker man bara på elstarten och vips :tummenupp

Anledningen till att jag frågar är att vi har en gammal snöslunga uppe på vårt sommarställe. En Arien som min morfar köpte sista åren han levde. Den har därmed inte används så mycket. Vi lämnade in den på en genomgång och installerade en elstart för något år sedan. När min morbror skulle använda den en vinter fungerade den inte. Vägrade starta.

Ju mer snö i vinter desto härligare kommer våren att kännas när snön smälter bort! Idag var det dock en rätt så hård cykelpendling, motvint till plugget och hem genom 1dm nysnö.

Är man norrlänning eller ryss så får man problem om man inte gillar snö och många minus :)

Jag har så jevla stor uppfart att jag köpte på mig en sån häringa.
Tror jag skjuter snön till Småland....
väldigt driftsäker när man väl fått igång aset.
Köpte snikvarianten med snörstart:huvet

Bifogat

• snö.jpg
    snö.jpg
    3.9 KB · Visningar: 151
Last edited:
Åker till lofsdalen över helgen men när jag kommer hem är snön förhoppningsvis väck, jag vill provköra hojen jag köpte i höstas ordentligt!! Men som nån sa hellre snö än regn!

Jag är less på snön! Jag har gillat vintrarna vi har haft ett par år nu, Jag kör med slungan och skottar ! och det blir bara högre vallar och trängre hela tiden. Hoppas våren kommer tidigt

Studsa den hårt i marken så att den fasttorkade flottörnålen lossnar!

Åker jag upp i vinter ska jag givetvis prova snöslungan och ha ditt tips i åtanke i händelse att den vägrar att starta. Firman som installerade elstarten sa att det var en fin snöslunga. Blev rätt chockad över vad nypriset på en sådan var.

Egentligen borde man nog ha en fyrhjuling med plog eller installera en plog framför vår King Cab om man ska ha en någorlunda effektiv snöröjning på tomten. Snöslungan är i minsta laget. Vi är dock inte där tillräckligt ofta för att det ska motiveras att köpa alla fräcka prylar som gemene norrlänning verkar ha.

Åker jag upp i vinter ska jag givetvis prova snöslungan och ha ditt tips i åtanke i händelse att den vägrar att starta. Firman som installerade elstarten sa att det var en fin snöslunga. Blev rätt chockad över vad nypriset på en sådan var.

Egentligen borde man nog ha en fyrhjuling med plog eller installera en plog framför vår King Cab om man ska ha en någorlunda effektiv snöröjning på tomten. Snöslungan är i minsta laget. Vi är dock inte där tillräckligt ofta för att det ska motiveras att köpa alla fräcka prylar som gemene norrlänning verkar ha.
Plogg till kingcab bygger du själv av lite 4-kantsprofil och en tjock stålplåt.

Dock fungerar snslunga bättre på gången till huset..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg