Börjar gå dåligt när den blir varm

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Har en fyrtakts 125 scooter som går bra kall men börjar gå sämre när den blivit varm.
Har någon koll på vad det skulle kunna vara?
 
Det blev ingen vidare skillnad.
Vaccum Förgasaren har tre slanganslutningar och det är bara en som ser ut att leda genom förgasaren till "koppen". Vet någon om det spelar någon roll om de andra är inkopplade?
Det hostar bara på startgas och ger ingen respons på om jag slår i lite soppa i tändstiftshålet.

Var börjar jag?
 
Att justera ventilspelet gjorde ingen skillnad? Ivfsh är det ventilspelet som till 99% är orsaken till pissig prestanda på billiga scootrar. Att tro fungerar kanske i kyrkan - men får ingen hoj att fungera, se till att ta reda på var slangarna skall sitta och varför.
 
Är där automatisk chock? Kolla så den inte hänger sig :)

Skulle den ta livet av sig efter chocken av?
Inte för att va petig. Men många på detta forum bör lära sig att det heter choke, vacuum och bakdäck.
Inte chock, vaccum och backdäck.

Till ts. Kolla tändspolen kanske?
 
99% chans att det är ventilspel?

Ur led är tiden.. gör rent förgasaren, kolla flottörventilen.. skulle lägga mina 99 cents på förgasaren..
 
Insprutningsgenerationen är inte kompatibel med förgasargenerationen, tydligen. Det finns ett antal munstycken på en förgasare, gör rent dom. Ställ sedan in munstyckena, om du räknar varven innan du skruvar ut dom så kanske det blir rätt direkt när du skruvat in dom igen.
 
Börja med att kolla hur stiftet ser ut när den inte startar, blött/torrt och om du får gnista, efter det om ventilspelet är ok kolla förgasaren.


Men många på detta forum bör lära sig att det heter choke, vacuum och bakdäck.

Jag som trodde det hette vakuum på svenska.
 
Uppdatering:
Scootern i fråga är en gammal Suzuki cs 125, ingen chinascooter alltså.

Nu startar den inte alls. : /
Jag har drygt 12 kg i komp, stiftet blir blött då jag har förgasaren på. Jag har även provat att köra startgas utan förgasare på och då hostar den, med förgasare på är den heldöd.
Tändstift och tändspole är nytt så den får fin gnista.

Jag funderar på om ventilerna inte tätar ordentligt?
 
Jag tänker att eftersom stiften blir blöta, men startar inte, och startgas åker in luftvägen, men vill inte komma igenom förgasasen, så kanske det är nåt med att den inte drar in luft som den ska?
 
Uppdatering:
Scootern i fråga är en gammal Suzuki cs 125, ingen chinascooter alltså.

Nu startar den inte alls. : /
Jag har drygt 12 kg i komp, stiftet blir blött då jag har förgasaren på. Jag har även provat att köra startgas utan förgasare på och då hostar den, med förgasare på är den heldöd.
Tändstift och tändspole är nytt så den får fin gnista.

Jag funderar på om ventilerna inte tätar ordentligt?

Ventilerna behöver du nog inte oroa dig för.

Blir stiftet blött utan att den tänder så rinner det in soppa, kolla förgasaren, nålventil som inte tätar är det första jag skulle kolla.
 
Jag har provat att spruta startgas direkt in utan att förgasaren sitter på och då hostar den.
Kan det vara så att kamkedjan ligger ett hack fel?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top