Börjar det bli dags för glykol?

glykol eller inte kanske är dags för dig att byta ändå :) så slipper du smaka alt prova
 
:va Nu tror jag att du är ute och cyklar.

Det är just tack vare att detillerat vattet är avjoniserat som gör det är mindre benäget att agera elektrolyt och därmed orsaka galvanisk korrosion i rörsystem som i likhet med kylsystem ofta innehåller metaller med olika elektisk potential. Det viktiga är alltså att vattnets elektriska ledningsförmåga är låg, ledningsförmågan gynnas av joner i vattnet.

En annan fördel med destvatten är att det ger mindre risk för pannstensbildningar i ång- och hetvattensystem.

Sedan kan jag tillstås att det är lite overkill att köra med destvatten om man har ett kranvatten med lagom alkalitet och låg salinitet på orten där man bor.
Iaf om man använder kylvätsketillsatser som glykol, watervetter, glycakor, eller emulgerandeolja mm Dessa tillsatser är ju korrorionsskyddande.

Nja. Det har en betydligt lägre konduktivitet så ur det perspektivet så kan det tyckas att det borde vara lite mindre aggressivt mot metall men på grund av att jonprodukten är så oerhört låg för destvatten så kommer vattnet att stjäla joner från materialet och därigenom bidra till korrosion. Korrosion är ju i grunden att joner transporteras bort från metallen och därigenom bildar oxider. Destvatten som stjäl joner från metallen bidrar därmed till korrosion. Calcium och magnesiumjonerna som är största skillnaden mellan destvatten och kranvatten må påverka ledningsförmågan till det sämre men det gör samtidigt vattnet något mindre benäget att stjäla andra joner från metallen.

Jag har jobbat med kvalitetssäkring inom läkemedelsindustrin i ganska många år och varit inblandad i en del destvattensystem så jag har en viss erfarenhet av det.

Nu tror jag inte att skillnaden är särskilt stor eller ens märkbar om man tillsatt korrosionshämmande medel typ glykol eller waterwetter men det är ju i bästa fall pengar i sjön att använda destvatten. Åtminstone om man inte har ett oerhört hårt/kalkhaltigt kranvatten.
 
Nja. Det har en betydligt lägre konduktivitet så ur det perspektivet så kan det tyckas att det borde vara lite mindre aggressivt mot metall men på grund av att jonprodukten är så oerhört låg för destvatten så kommer vattnet att stjäla joner från materialet och därigenom bidra till korrosion. Korrosion är ju i grunden att joner transporteras bort från metallen och därigenom bildar oxider. Destvatten som stjäl joner från metallen bidrar därmed till korrosion. Calcium och magnesiumjonerna som är största skillnaden mellan destvatten och kranvatten må påverka ledningsförmågan till det sämre men det gör samtidigt vattnet något mindre benäget att stjäla andra joner från metallen.

Jag har jobbat med kvalitetssäkring inom läkemedelsindustrin i ganska många år och varit inblandad i en del destvattensystem så jag har en viss erfarenhet av det.

Nu tror jag inte att skillnaden är särskilt stor eller ens märkbar om man tillsatt korrosionshämmande medel typ glykol eller waterwetter men det är ju i bästa fall pengar i sjön att använda destvatten. Åtminstone om man inte har ett oerhört hårt/kalkhaltigt kranvatten.

Jo korrosion i kylvattensystem är ju oftast av galvanisk typ, dvs jontransport sker från oädla till ädlare metalldelar om vattnets elektriska ledningsförmåga är för hög. Och visst har du rätt i att det inte bara är joninnehållet i vattnet som är intrssant, det är ju också vad för typ av joner. Det är därför jag säger att det även är alkaliteten (hur basiskt vattnet är) som är viktig, dvs vattnets förmåga att neutralitera syra, eller PH-värde.

Nackdelen med för hög alkalitet i tex ett kyl- eller hetvattensystem är ju dock att man då istället kan få problem med pannstensbildningar i heta delar av motorn. Även detta motverkas ju dock av tex glykol.

Och vattenverken lägger av samma anledning alkaliteten på en nivå som gör det så skonsamt för det egna vattenledningsnätet som möjligt.

Men ändå så duger inte kranvatten på många orter att användas i finare motorer som tex MTU-Dieslar. I tex Blekinge uppfyller inte kranvattnet många motortillverkares krav. Utan där rekommenderades vi det bättre alternativet: destvatten

Era problem med "jonsstöld" i läkemedelsindustrin kan ju säkert existera men det är inget jag hört i motorvärlden, vilken jag ägnat mitt förvisso blott 41-åriga liv åt. :D
 
Last edited:
Slanga ur några droppar ur kylen och ställ i frysen. Fryser det får du byta kylvätska.

Det finns även billiga glykolprovare på tex Clas i Sjön, Jula samt Biltema.
De består av ett glasrör med ett flöte med mätskala i.
Men för att det ska ge ngt så måste man ju veta om man har etylen- eller propylenglykol i sitt system.

/J
 
Nu får ni ta och bestämma er...!:mattias

ang priset på destillerat vatten så ligger det iallafall under 10:- litern. mao GRATIS när vi pratar mc-delar...
Skulle jag ta med mig vatten från lägenheten till garaget så hade jag tagit med mig 2 flaskor á 4:- i pant som sedan slängts :)
 
Hej Jörgen, vi säljer/repar kylagg mm och enligt tillverkaren så får vi inte fylla med med enbart destvatten och glykol. Om man däremot slänger i 1/3 kranvatten AV GOD KVALITE är det ok. Exakt den vetenskapliga förklaringen har jag inte.

Detta är inte första gången jag hör detta. Tyvärr har jag inte lysnat noggrant och kan inte förklara det för dig men att det ligger en del sanning i det steffo säger det vet jag.

Sedan som du själv säger så om du har hög kalkhalt/partiklar och dylikt så skapar ju det problem också.

Vi har haft ett par agg med trasig vattenpump. I detta fall har användaren erkänt att de har fyllt på med ENBART gykol och destvatten i väldigt god kvalite. mindre än 1microsiemens.




Jo korrosion i kylvattensystem är ju oftast av galvanisk typ, dvs jontransport sker från oädla till ädlare metalldelar om vattnets elektriska ledningsförmåga är för hög. Och visst har du rätt i att det inte bara är joninnehållet i vattnet som är intrssant, det är ju också vad för typ av joner. Det är därför jag säger att det även är alkaliteten (hur basiskt vattnet är) som är viktig, dvs vattnets förmåga att neutralitera syra, eller PH-värde.

Nackdelen med för hög alkalitet i tex ett kyl- eller hetvattensystem är ju dock att man då istället kan få problem med pannstensbildningar i heta delar av motorn. Även detta motverkas ju dock av tex glykol.

Och vattenverken lägger av samma anledning alkaliteten på en nivå som gör det så skonsamt för det egna vattenledningsnätet som möjligt.

Men ändå så duger inte kranvatten på många orter att användas i finare motorer som tex MTU-Dieslar. I tex Blekinge uppfyller inte kranvattnet många motortillverkares krav. Utan där rekommenderades vi det bättre alternativet: destvatten

Era problem med "jonsstöld" i läkemedelsindustrin kan ju säkert existera men det är inget jag hört i motorvärlden, vilken jag ägnat mitt förvisso blott 41-åriga liv åt. :D
 
Hej Jörgen, vi säljer/repar kylagg mm och enligt tillverkaren så får vi inte fylla med med enbart destvatten och glykol. Om man däremot slänger i 1/3 kranvatten AV GOD KVALITE är det ok. Exakt den vetenskapliga förklaringen har jag inte.

Detta är inte första gången jag hör detta. Tyvärr har jag inte lysnat noggrant och kan inte förklara det för dig men att det ligger en del sanning i det steffo säger det vet jag.

Sedan som du själv säger så om du har hög kalkhalt/partiklar och dylikt så skapar ju det problem också.

Vi har haft ett par agg med trasig vattenpump. I detta fall har användaren erkänt att de har fyllt på med ENBART gykol och destvatten i väldigt god kvalite. mindre än 1microsiemens.

Jo det kan ju vara så. Samtidigt som Shells färdigblandade glykol lär vara baserad på destvatten :va

Sedan är det ju en djungel med övriga krav på ett bra kylvatten, det ska vara fritt från nitrater, fosfater och aminer tex.

Likaså ska man gärna ha ämnen i som minskar risken för kavitation etc. Så jag är ingen kylvattenexpert. Och i synnerhet ingen kemist! :D

Jag kör mina motorer på kranvatten och glykol samt vissa på kranvatten och emulgerande olja.

Nu får ni ta och bestämma er...!:mattias

ang priset på destillerat vatten så ligger det iallafall under 10:- litern. mao GRATIS när vi pratar mc-delar...
Skulle jag ta med mig vatten från lägenheten till garaget så hade jag tagit med mig 2 flaskor á 4:- i pant som sedan slängts :)

:D Försiktighetsprincipen gäller: dvs först och främst det som står i instruktionsboken. Annars kranvatten och glykol eller färdigblandad kylvätska. Jag skulle rekommendera etylenglykol, om inte instruktionsboken säger annorlunda.

/J
 
Last edited:
Jo korrosion i kylvattensystem är ju oftast av galvanisk typ, dvs jontransport sker från oädla till ädlare metalldelar om vattnets elektriska ledningsförmåga är för hög. Och visst har du rätt i att det inte bara är joninnehållet i vattnet som är intrssant, det är ju också vad för typ av joner. Det är därför jag säger att det även är alkaliteten (hur basiskt vattnet är) som är viktig, dvs vattnets förmåga att neutralitera syra, eller PH-värde.

Nackdelen med för hög alkalitet i tex ett kyl- eller hetvattensystem är ju dock att man då istället kan få problem med pannstensbildningar i heta delar av motorn. Även detta motverkas ju dock av tex glykol.

Och vattenverken lägger av samma anledning alkaliteten på en nivå som gör det så skonsamt för det egna vattenledningsnätet som möjligt.

Men ändå så duger inte kranvatten på många orter att användas i finare motorer som tex MTU-Dieslar. I tex Blekinge uppfyller inte kranvattnet många motortillverkares krav. Utan där rekommenderades vi det bättre alternativet: destvatten

Era problem med "jonsstöld" i läkemedelsindustrin kan ju säkert existera men det är inget jag hört i motorvärlden, vilken jag ägnat mitt förvisso blott 41-åriga liv åt. :D

Just problemen med jonstöld förvärras väl av att det inte är frågan om återcirkulerande system inom industrin. (Visst är det väl cirkulation men den går via destillationsanläggningen så att det ska vara rätt kvalitet på vattnet) Det kommer ju hela tiden nytt vatten som har låg jonprodukt där till skillnad från ett kylsystem där det inte sker någon regenerering av vattnet. Men dom joner som blir när destvattnet tar åt sig joner från ledningarna är något mer reaktiva än dom joner som finns i kranvatten. Destvatten som hälls i något av metall är inte destvatten särskilt länge till då det tar åt sig joner från metallen och därigenom ger frätningsliknande skador på ledningar och annat.

Jag kan inte i detalj förklara mekanismerna bakom varför det är såhär. Det är ju trots allt en bit över 10 år sedan jag läste korrosionslära. Men att destvatten ger problem i ledningar är inte helt okänt.
Destvattnets låga ledningsförmåga minskar förekomsten av galvanisk korrosion men ger istället upphov till andra typer av korrosion eller frätning.

Dock kan det kanske vara som du säger att det i många delar av Sverige är så att vattnet är extra elakt mot motorer. Det vågar jag inte uttala mig om.

Hursomhelst så tror jag i dom flesta lägen på att som du gör köra med vanligt kranvatten blandat med glykol eller annat korrosionshämmande medel.
 
Last edited:
Och hur vet man om ens kranvatten är av bra kvalite? Jag har ju inte direkt ett kemilab hemma för att testa det :tungan
 
Och hur vet man om ens kranvatten är av bra kvalite? Jag har ju inte direkt ett kemilab hemma för att testa det :tungan

Om man ska förenkla det lite så är det pH och hårdhet som avgör.
Dom uppgifterna ska du kunna hitta på kommunens hemsida eller genom att ringa till vattenverket och fråga.
pH skall vara runt 7 (dvs neutralt) och det ska gärna vara medelhårt vatten dvs kring 7 dh.
väldigt mjukt vatten eller väldigt hårt vatten liksom surt eller basiskt är inte optimalt.
 
Om man ska förenkla det lite så är det pH och hårdhet som avgör.
Dom uppgifterna ska du kunna hitta på kommunens hemsida eller genom att ringa till vattenverket och fråga.
pH skall vara runt 7 (dvs neutralt) och det ska gärna vara medelhårt vatten dvs kring 7 dh.
väldigt mjukt vatten eller väldigt hårt vatten liksom surt eller basiskt är inte optimalt.

Okej, tack för tipset! :)

Smaka på det....mår du bra, mår hojen bra. :)

Fast motorn och jag består ju inte av samma material direkt.. Plus att jag har ett reningsverk :tungan
 
Last edited:
Shells blandade kanske bara e svagt avjoniserat? Sedan att dem kallar det dest är en annan sak... Vilket fall kanske det inte är så ultra rent... Men som sagt det är en djungel.


Jo det kan ju vara så. Samtidigt som Shells färdigblandade glykol lär vara baserad på destvatten :va

Sedan är det ju en djungel med övriga krav på ett bra kylvatten, det ska vara fritt från nitrater, fosfater och aminer tex.

Likaså ska man gärna ha ämnen i som minskar risken för kavitation etc. Så jag är ingen kylvattenexpert. Och i synnerhet ingen kemist! :D

Jag kör mina motorer på kranvatten och glykol samt vissa på kranvatten och emulgerande olja.



:D Försiktighetsprincipen gäller: dvs först och främst det som står i instruktionsboken. Annars kranvatten och glykol eller färdigblandad kylvätska. Jag skulle rekommendera etylenglykol, om inte instruktionsboken säger annorlunda.

/J
 
Eller så blandar du helt enkelt i lite kranvatten i destvattnet...

Att blanda kranvatten och destvatten kan vara en bra idé. Om man bor där vattnet inte är så bra så kan det vara det bästa alternativet. Enkelt uttryckt så ska det vara lagom skitigt och lagom mycket joner i vattnet för att det ska vara så snällt som möjligt mot metallen i motorn.
Destvatten är lite för rent och har lite för lite joner medan kranvatten på ett fåtal ställen innehåller lite för mycket joner och lite för mycket skit.
För dom allra flesta så funkar dock kranvatten alldeles utmärkt tror jag dock.
 
När vi ska köra färdigblandad glykol på jobbet så slabbar jag ihop 50/50 avjonat vatten och glykol. Mer insatt än så är jag inte, och det verkar ju funka eftersom vi inte får reklamationer :D
 
Jag sammanfattar tråden!
Släng i glykol för vinter som är bra!
Har du dest vatten eller kran vatten e skit i samma, så blanda dem då!
Du som kör med waterwetter likt mig buteljerar det o slänger i glykol o startar o kör runt motorn en sväng!

Så enkelt o så simpelt utan några jonstölder hit eller dit!:tummenupp


Förhoppningsvis så blir ej det någon mc stöld iaf men jonerna är ju iof inblandade där med....:mad:
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top