Början på säsongen

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Igår började den, för mig alltså! Självklart kört sporthoj tidigare i år, men igår körde jag första riktiga rundan med KTM:en.
Idag funderade jag på att bege mig ut på Kistaslingan, men vågade inte själv. Tänkte fråga på SOE-forumet om nån ville med men istället gick jag ut i garaget och kikade på de 17-tum fälgar med däck som stog där. En timme senare var hojen körklar som "motard"! :) (vill inte kalla den super-motard för då blir väl någon "super"-mupp galen :pannkyss motard är i detta fall den snällare varianten)

Vill ni se bild? Slänger upp en imorn.

Har dessutom en fråga: När jag kör på femman, och enbart femman, så hackar hojen och avgasknallar på gasavslag. Det är även svårt att hitta en jämn gång och håller jag gasen still så hackar den något, bäst går den vid fullt gaspådrag. Tänkte rengöra förgasaren, någon som har andra ideer? Känns som om tändningen är lite "off".

/Bodoe

Det är inte bara från att du kör den på för lågt varv?
Stora stånkor rycker som fan och slår i värsta fall sönder växellådorna om du kör dem på höga växlar på för lågt varv.

Säger inte att det är det men måste säga att det låter lite så. Speciellt om den annars går normalt. Det är lätt att gå igenom växlarna hela vägen upp som man kan göra med en fyra. Detta går inte med en stånka utan ofta får man ligga på fyran även i typ 90 för att de ska gå bra...

Avgassmällar vid gasavsläpp ska du få. Inte för djävla mycket men smälla ska det göra speciellt om du har en öppen pipa. Är det jättemycket så byt upp till ett lite större lågvarvsmunstycke...

Daniel

Ang felet på femmans växel så beror det nog inte på att jag kör på för lågt varv, är van att varva ordentligt med mina andra hojar visserligen om vridet kommer på låga varv. Så att jag skulle köra på för låg varvtal är med största sannolikhet inte felet.

Felet ter sig som om tändningen går till och från väldigt hastigt, när man gasar går den inte helt rent. Allt har jag bara upplevt på sista växeln, även vad gäller avgassmällar. Hojen är mig veterligen helt original.

Bumpar upp tråden med ytterligare frågor:

Sitter ett huvudmunstycke av storlek 195 i fuggen och för mig låter det lite stort, även fast jag tycker problemet med hojen pekar på dålig soppatillförsel. Provade även byta tändstift utan resultat.

Har svårt att hitta info om just min modell för det finns 100 st olika varianter av 620 EGS, och även om denna registrerades som 97 kanske det är en 96:a enligt KTM? Nån som vet exakt modellbeteckning, går det att få fram med hjälp av ramnummer?

Någon instruktionsbok följde ju såklart inte heller med (hör med handlare om de kan få fram).

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing