Börja träna igen, tips & råd?

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
Då är det dags att börja träna igen, efter ett skadeuppehåll. Tanken är att jag ska bygga upp styrkan i överkroppen, speciellt då armar, bröst och rygg men även framsida/baksida av lår.

Så det som efterfrågas är tips på övningar, för nämnda kroppsdelar som man kan utföra i hemmet. Vår fystränare är på semester, så nu vänder jag blickarna till SH. :) Så ös på med förslag. :tummenupp

Edit. När det kommer till armhävningar, hur många och hur ofta ska man göra det om man är otränad till en början. Har börjat göra 2*10/dag. För mycket, eller för lite :confused:

Tack på förhand.

Tja!

Pushups (armhävningar som är den felaktiga benämningen, om du inte har en stång uppsatt i hemmet du skall dra dig upp mot) är bra för överkroppens muskelkondition, men ens egna kroppsvikt kan bara ge "so much" motstånd, till slut behöver man mer motstånd helt enkelt. Men till en början kan du göra så många du orkar x 2 med en minuts intervall, varannan dag. Efter en månad kommer du märka skilnaden. Notera antal du klarar för att se hur du utvecklas.

Köp dig annars ett par hantlar och en liggbänk, så kan du göra bra övningar både för bröst, biceps, triceps och axlar. Överkropp är lätt att bygga.

hantelpress bänkpress och bakåtlutad bänkpress i smith maskinen dessa fungerar och bygger bra massa på bröstmusklerna.Finslipning på det området rekommenderar jag cabelcross maskinen.

Hantlar i 80grader lutning ger bra tryck på bicepsen... pushdowns i cablecross maskinen för tricepsen.

kolla på typ budo fitness butken online jag köpte ett pc-programm där du kan skriva dagbok räkna kalorier, inte därför jag köpte den utan för att det fanns ett videoarkiv med på förslag på övningar för att komma åt och isolera de olika muskelgruppern, väldigt bra cd-rom skiva kostade väl 199:- och gett mig bra tips.....

Kay skrev:
Tja!
Köp dig annars ett par hantlar och en liggbänk, så kan du göra bra övningar både för bröst, biceps, triceps och axlar. Överkropp är lätt att bygga.

Helt rätt, finns inget som är så trist som att träna utan redskap, man tröttnar rätt snabbt på pushups. Glöm inte skivstången, den fixar bröstmusklerna i ett nafs. Här är en hygglig site med lite tips:

https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...