Börja räjsa?

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Hallå!

Jag bara antar att det kanske finns 1001 trådar om att börja med racing, men kanske att den 1002:a blir den bästa, trots allt... :tungan

Jag kommer förmodligen inte att börja raca, men det är kul att ha planer och drömmar även om man inte genomför dom... Jag kan alltså absolut INGET om racing, så ursäkta om jag ställer dumma frågor... :confused:

Frågor:
* Hur är det med de mindre klasserna 125 och 250 och därikring, är de lika dyra att syssla med som 600 och 1000?
* Hur ska man börja? Ska man börja med att bli funktionär och börja hänga runt lite i branchen? Eller är det bara att shoppa loss och köpa sig en liten maskin?
* Finns det möjligheter till att ha garage etc. på motorbanan (antar att Falkenberg är närmast för mig, från Göteborg?!) så man slipper transportbuss...
* Kan man vara två och dela på en hoj? Och alltså kostnader och race också?
* Vilken klass är roligast? Får jag ställa upp i vilken som?

Ja, jag har säkert fler frågor, men man måste börja någonstans...

Gallianoman skrev:
Frågor:
* Hur är det med de mindre klasserna 125 och 250 och därikring, är de lika dyra att syssla med som 600 och 1000?

Nej de är mycket billigare, undantaget 250 Racer som är ganska dyrt.

Gallianoman skrev:
* Hur ska man börja? Ska man börja med att bli funktionär och börja hänga runt lite i branchen? Eller är det bara att shoppa loss och köpa sig en liten maskin?

Det är ju en fördel om än inget krav att man har viss banvana innan man börjar, men annars är det bara att ta licens och köra.

Gallianoman skrev:
* Finns det möjligheter till att ha garage etc. på motorbanan (antar att Falkenberg är närmast för mig, från Göteborg?!) så man slipper transportbuss...

Nej de möjligheterna finns inte vad jag vet.

Gallianoman skrev:

Ja men inget jag skulle rekommendera om ni inte ska köra Endurance.

Gallianoman skrev:

Nej Superbike, SS600 och Standard 600 är bara öppna för A-förare.

De roligaste klasserna är såklart de riktiga racerklasserna 125 R och 250 R.

Gallianoman skrev:
Frågor:
Det är så dyrt som man gör det. Rent generellt så skulle jag hävda att 250SP är billigaste klassen. I Rookieklasserna går det åt mer däck än det gör i 125R och 250R där man dock har högre driftskostnader för slitagedelar som kolvar etc.

Gallianoman skrev:
Om du inte ska köra i år så är det bra att kika runt på något av de race som är kvar. Har du pengar i handen så kan du säkert köpa en hoj på ngt av de avslutande racen, Knutstorp 4 september tex. Annars är det bara att köpa och börja träna.

Gallianoman skrev:
Nix. Eget garage är ju bra att ha för reparationer och underhåll.

Gallianoman skrev:
Det kan man säkert men jag tror man ganska snart vill ha sin egen maskin för att kunna köra så mycket som möjligt, det är ju roligare att köra än att titta på när kompisen kör.

Gallianoman skrev:
Jag vet vilken jag tycker är roligast men smaken är som baken. De klasser du inte får ställa upp i som B-förare är: Standard 600, SuperSport 600, Superstock 600 och Nordic Suberbike. Alla andra klasser får du köra, 125Jr endast om du är under 20 år.

Tack för svaren än så länge...

Nu har jag läst lite mer...

250SP verkar ball... och kanske lagom dyrt att börja med... (eller egentligen för j*vla dyrt... men det är billigast, antar jag...)

Så en hoj för bortåt 25 papp... en racebuss, som man dessutom ska ha någonstans att ställa, ett skinnställ... (jag har ett men man kanske ska ha ett ställ som bara är för banan ifall man besöker bollhavet...(SE, jag kan redan termerna! :rolleyes: )) osv osv.

Hur fungerar det under licenskurserna? Är det egen hoj som gäller då eller hyr klubbarna ut hojj för de dagarna? Det är inga fler licenskurser så här års, eller?

Frågor, frågor, frågor...

Du ska bara börja räjsa om du inte tycker om pengar :tummenupp

..eller som vissa säger: "Du ska antingen ha mycket pengar eller kunna skaffa mycket pengar"

Och du kan ju köra licenskrusen med din Monster, för testkrascha ska ni inte göra. Även om en del gör det ändå, tror det var 4-5 st som gick omkull på min licenskurs. När gulflaggen kom upp så la sig 3 st direkt, snacka om respekt för gulflagg. :D

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back