Video Börja med roadracing-klipp

Kör med 60fps när du spelar in om det går, det blir mycket mjukare o lampor med mera blinkar inte (tänker baklyse på dom andra hojarna). Vi vill höra motorljuden o inte musik.

Kollade på en av dina andra videos och vet inte vilken kamera du använder men om typ 1000kr är i din budget så kolla in GoPro heros budget kamera, jag spelar in mycket med den, 720p60fps och ultravid vinkel.
Den är den kolsvarta gopro kameran.

Lycka till med din race-ing karriär! jag kör oxå lite lätt när jag har tid, det är ju trots allt något av det roligaste som finns! :tummenupp
 
Kör med 60fps när du spelar in om det går, det blir mycket mjukare o lampor med mera blinkar inte (tänker baklyse på dom andra hojarna). Vi vill höra motorljuden o inte musik.

Kollade på en av dina andra videos och vet inte vilken kamera du använder men om typ 1000kr är i din budget så kolla in GoPro heros budget kamera, jag spelar in mycket med den, 720p60fps och ultravid vinkel.
Den är den kolsvarta gopro kameran.

Lycka till med din race-ing karriär! jag kör oxå lite lätt när jag har tid, det är ju trots allt något av det roligaste som finns! :tummenupp

Okej tack så mycket! Har en Go PRO 1 som jag inte använder så mycket. Den jag använder mest är en monster digital (är någon billigare variant) kan filma upp till 1080p och kan välja fps på den så ska välja de inställningarna du sa! Tack så mycket!
 
Nu vet jag iofs inte vilka linjer som är bäst med en 125a men min känsla är att du i princip borde kunna köra hela varvet på fullgas. Undantaget chikanen och när du lägger ner in i kurvorna. Som du ser använder du inte hela bredden på banan. Det tyder på att ingångshastigheten är för låg. Och det är A och O att hålla hög fart in i böj med hojar med låg effekt. Som exempel så slickar du apexen i hela högfartskurvan. Du ska in mot den och sen driva ut av hastigheten. Men som sagt, jag vet inte vilka farter eller linjer 125or kör. Min erfarenhet är begränsad till 600cc.

https://www.youtube.com/watch?v=a2QVlH8g6gQ

Här är några varv jag körde i somras. Riktigt messy första varv. Kan ge en indikation på hur du ska tänka men se det absolut inte som facit. Finns mängder att förbättra på dessa varven. Kör CBR600RR
 
Last edited:
Nu vet jag iofs inte vilka linjer som är bäst med en 125a men min känsla är att du i princip borde kunna köra hela varvet på fullgas. Undantaget chikanen och när du lägger ner in i kurvorna. Som du ser använder du inte hela bredden på banan. Det tyder på att ingångshastigheten är för låg. Och det är A och O att hålla hög fart in i böj med hojar med låg effekt. Som exempel så slickar du apexen i hela högfartskurvan. Du ska in mot den och sen driva ut av hastigheten. Men som sagt, jag vet inte vilka farter eller linjer 125or kör. Min erfarenhet är begränsad till 600cc.


https://www.youtube.com/watch?v=a2QVlH8g6gQ

Här är några varv jag körde i somras. Riktigt messy första varv. Kan ge en indikation på hur du ska tänka men se det absolut inte som facit. Finns mängder att förbättra på dessa varven. Kör CBR600RR


Härligt klipp! :tummenupp
 
Synd att jag inte ser klippen på min iPhone vare sig i mobil- eller fulversion. :(
 
Jag skulle säga att mest tid att hämta för dig just nu finns i att utnyttja banan bättre och bli bättre på att bedöma lämplig ingångshastighet.
Jag skulle kunna ge några enkla tips för att putsa sekunder men jag tror du tjänar betydligt mer på att försöka skaffa dig bättre förståelse för hela processen att köra snabbt.

http://www.bokus.com/bok/9780965045025/twist-of-the-wrist-vol-2/

Oavsett om man tycker just den boken är bäst eller inte så är det ett bra ställe att starta sitt lärande. Och det absolut billigaste och snabbaste sättet att kapa mycket tid på ett säkert sätt som nybörjare.
Börja plugga!

Och skippa musiken nästa gång så vi kan höra gaskontrollen. Du fattar varför när du läst boken.
 
Banan är en av dom snabbaste banorna i Sverige ( bortsett Anderstorp). Däremot räcker inte 15 Hk långt för att utnyttja högfartsdelarna. Det märker du när du sitter på e? 600 eller 1000 cc motorcyckel.

Den minsta klassen som tävlar på storbana är A2 med motorer på 30- 48 Hk beroende på modell. ( Ofta över 40 Hk).
 
Last edited:
Okej, tack för alla tipsen, ska ta och läsa den boken. Tänkte även gå en licenskurs i år så får nog bra tips där också :)

Nej, licenskursen är till för att du skall förstå vad de olika signalerna på banan betyder, reglementet för rr och att du inte utgör en fara för andra tävlande.
Det är ingen nybörjarkurs med tips och trix det har du de utmärkta smc för. Gå steg 1-4 med dom innan licenskursen.
 
Nej, licenskursen är till för att du skall förstå vad de olika signalerna på banan betyder, reglementet för rr och att du inte utgör en fara för andra tävlande.
Det är ingen nybörjarkurs med tips och trix det har du de utmärkta smc för. Gå steg 1-4 med dom innan licenskursen.

Okej, ska ta och kolla in det då. Det viktigaste är ju säkerheten så jag inte blir en fara för andra, det vill verken jag eller ni andra :)
 
Okej, ska ta och kolla in det då. Det viktigaste är ju säkerheten så jag inte blir en fara för andra, det vill verken jag eller ni andra :)

Inte kolla in utan göra....

Du har varit och kört på bana vilket är bra men att rulla in på en rr-träning eller riktigt snabb bandagsgrupp kan nästan få negativ effekt(vilket licensen möjliggör). Att antingen ligga i en kurva eller raka och pressa för att sen bli omkörd så det känns som man står stilla är varken kul eller motiverande. Det är inte brist på hänsyn i de snabba grupperna snarare tvärtom dock så är marginalerna mindre och är man inte med på det kan det bli rent otrevligt.
Det är därför jag vill att du ska skaffa dig vana innan du ger dig på licenskurs då det inte kommer vara kul om du är på för låg nivå men riktigt kul om du är det.
 
Okej, tack för alla tipsen, ska ta och läsa den boken. Tänkte även gå en licenskurs i år så får nog bra tips där också :)

Så värst mycket tips vad gäller faktisk körning får du inte på licenskursen. Ett par praktiska tips gällande utrustning och hoj kan du få, men körningen får du skaffa dig via andra kurser. SMCs steg 1-4 ger bra grundkunskaper i att köra på bana, om än annorlunda inriktat än "köra fortast möjligast runt en bana" som det handlar mer om på race, men då finns licensträningarna (för SMC kallat Steg 6 eller andra aktörer med utbildningsmoment) att gå på för att få de tipsen, men steg 1-4 innehåller mycket matnyttigt och grundläggande som inte är bortkastat ändå.
 
Boken passar bra ihop med kurserna också. Kan du boken när du dyker upp på en kurs så lär du förstå poängen med övningarna direkt och får ut så mycket som möjligt av kursdagen.

/jobbat åt både SMC och författaren Keith Code
 
Boken twist of the wrist finns även som film på youtube. Skådespelarna är dåliga med poängerna med filmen är många och bra. Kan även tillägga att filmen tas bort och läggs till med jämna mellanrum men går att hitta på youtube.
 
Linköping har väl juniorträningar på vissa måndagar under säsong har jag för mig, ta licens och skaffa racehoj och kör med dom, där får du tips och trix.

Har ingen koll om det körs riktade träningar på andra banor, är inte junior längre, men har bara sett de annonseras i linköping så troligen inte.
 
Linköping har väl juniorträningar på vissa måndagar under säsong har jag för mig, ta licens och skaffa racehoj och kör med dom, där får du tips och trix.

Har ingen koll om det körs riktade träningar på andra banor, är inte junior längre, men har bara sett de annonseras i linköping så troligen inte.
Killen bor i Onsala...30mil enkel väg är nog att begära för mkt.
 
Dilemmat är att killen är så pass ung att han tvingas köra steg 1-4 på en 15 Hk 125 cc. Med en sådan hoj blir det svårt att träna gaskontroll och högfartsbroms. Även spårvalet på en storbana blir inte optimalt med såpass liten MC. Över 80 om/H blir accelerationen obetydlig på 125 cc 15 Hk.

Med en A2 hoj eller större blir dom momenten mycket enklare att träna.

Det blir tyvärr lite moment 22 för unga förare. Det bästa hade varit en rr utbildning som motsvarar steg 1-3 och 5 som är öppen för alla som uppfyller ålderskravet för resp MC klass i RR reglementet och leder fram till en RR licens . Utbildningen är utan tvekan värdefull..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top