Börja med cross

Febban

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Tjena,

Har kört gathoj ett tag och är sugen på att testa på cross. Någon som har något bra tips på var man ska börja? Plats, hoj, utrustning osv.

Jag bor i Uppsala

Tackar

//F

Köp en billig gammal 250 2t cross/enduro för runt 10-15000kr

Tycker de e bra att börja med 2t pga låg service/hållbarhet samt priset.

E de sen kanon kul att köra kan du bara byta upp dig!

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_RMX_250_Enduro_21955275.htm?ca=10&w=1
http://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_YZ_250_22724013.htm?ca=10&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_KX_250_22700838.htm?ca=10&w=2

ny crosshjälm ryggskydd,nackskydd rekomenderas starkt.

samt beg cross stövlar och ev skydd. har du gamla hockey skydd funkar de kanon!

dra ut till crossbanorna och kolla på träningarna! ser de läskigt ut att hoppa på hoppen kanske enduro e din grej.

Sen e de bara att ut o åk!

Lägg till lite pengar till 20k så får du en betydligt mer driftsäker hoj och ett brutalt mycke vassare chassi!
Frågar du mej så tycker jag cr 250 är det bästa alternativet.
Om du nu inte vill köra 4-takt. Då har du jhu crf 450 eller 250.
Fördel 2takt mindre vikt samt inte lika dyrt vid ev ras.
Fördel 4takt mer vrid mer lättkörd.
Dock som tidigare talare sa att 2takt är nog bättre för inkörning.

och köra går att göra i grustaget i väsby ;)
norrifrån, av e4an vid infracity, höger direkt i rondellen, uppförbacken, väsnter i nästa rondell, vänster vid rödlyset en bit bort och in vid byggmax :tummenupp

Håll dig till banor! Säkrare och förstör inte för alla som försöker utöva motorsport på ett seriöst och långtvarigt sätt.

Köp så dyr/ny hoj då anser dig ha råd med. En gammal hoj kan ofta kosta lite mkt som en äldre som är mer sliten, iaf sett efter ett år eller två. Glöm inte att du ska ha pengar till utrustning oxå. Bra hjälm, stövlar, ryggskydd och gärna bra knäskydd mm.

• Gilla
Reaktioner: Loy
Tack för tipsen!

Hur är det med landsvägsreggning och så? Vore ju smidigt att kunna ta sig med hojjen dit man ska utan släp. Eller blir det onödigt dyrt, kanske satsa på att köpa ett släp på en gång så man har?

Tack för tipsen!

Hur är det med landsvägsreggning och så? Vore ju smidigt att kunna ta sig med hojjen dit man ska utan släp. Eller blir det onödigt dyrt, kanske satsa på att köpa ett släp på en gång så man har?

Jag skulle inte rekommendera att köra med hojen till banorna. Du kommer nog vara extremt trött om du kört en träning. Sen är det inte så kul om du kör sönder något på hojen eller så.

Jag skulle rekommendera släp eller någon annan lösning, men det är jag :)

Släp är att föredra ja. Om du nu köper en cross så för att ens ha en chans tilllandsvägsreggning krävs lyktor, blinkers, hastighetsmätrare osv osv.
Dessutom är crossarna inte gjorda för att gå på landsväg = långa sträckor på samma varvtal. För det behövs mycket större munstycke om det inte skall haverera för dig.
Billigaste är ju att låna ett släp och köra den på släp till banan och försöka få placera den i någons garage i närheten. Förutsätter ju att man känner nån eller är bra på övertalning ;)
Annars köp ett släp också, ser ju även bra mycket häftigare ut å glida igenom orterna med crossen på släp än att bränna fram på den som en annan hormonstinn 15-åring med bonntrimmad moppe :)
(Yes jag har varit en sådan 15-åring) :P

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back