Börja köra RR

Verkade vara något mysko med annonsen... Stod ingen information i den. :D
Finns SP-klasserna kvar över huvud taget?

Snöpligt, jag tittade på annonsen precis innan jag postade inlägget :confused:
Jaja, en RS250 med massa extra motordelar, depåstöd, fälgar & regndäck mm för 23k men blev väl såld.
SP finns kvar, jag kör i den :tummenupp Har ju diskuterats i omgångar men tycker fortfarande det är konstigt att intresset för klassen inte är större. Är ju perfekt som instegsklass eller för de som bara vill köra lite billig racing.
Går som sagt att hitta en färdig RS250 eller liknande för runt 20k och då är man klar att tävla och har dessutom en potent hoj för klassen.
 
Snöpligt, jag tittade på annonsen precis innan jag postade inlägget :confused:
Jaja, en RS250 med massa extra motordelar, depåstöd, fälgar & regndäck mm för 23k men blev väl såld.
SP finns kvar, jag kör i den :tummenupp Har ju diskuterats i omgångar men tycker fortfarande det är konstigt att intresset för klassen inte är större. Är ju perfekt som instegsklass eller för de som bara vill köra lite billig racing.
Går som sagt att hitta en färdig RS250 eller liknande för runt 20k och då är man klar att tävla och har dessutom en potent hoj för klassen.

Där ser man. Låter ju vettigt.
Om man kör ett tag och vill ta steget upp till 250-race, räcker en sådan cykel till då också, eller är det bara att byta upp sig?
 
Där ser man. Låter ju vettigt.
Om man kör ett tag och vill ta steget upp till 250-race, räcker en sådan cykel till då också, eller är det bara att byta upp sig?
Funkar gör det ju, men skillnaden är ganska stor mellan en standard-Aprilia RS250 och en full-on Honda RS250 eller Yamaha TZ250. Köper du en Aprilia RS250, gör dig själv en tjänst och provkör inte en räser såvida du inte har råd att byta. Det är beroendeframkallande.
 
Där ser man. Låter ju vettigt.
Om man kör ett tag och vill ta steget upp till 250-race, räcker en sådan cykel till då också, eller är det bara att byta upp sig?

På förra årets b-race på sviestad (där bla SP & 250 racer körde ihop) va några SP förare som kom före 250 racer förare, fast det säger nog mer om förarna än om cyklarna.
Är ju flera i 250 SM som kör på Aprilia RS men hur mycket de skiljer sig från en standard RS vet jag inte. Antar att om man vill va med i tätstriden är det nog till att byta upp sig men det får nog en 250 förare svara på.

En av de stora fördelarna med SP som jag ser den är att det går att vara konkurrenskraftig, eller för den skull bara ha kul utan att man behöver lägga några stora pengar på det, som sagt perfekt klass för att prova på.
 
Last edited:
På förra årets b-race på sviestad (där bla SP & 250 racer körde ihop) va några SP förare som kom före 250 racer förare, fast det säger nog mer om förarna än om cyklarna.
Är ju flera i 250 SM som kör på Aprilia RS men hur mycket de skiljer sig från en standard RS vet jag inte. Antar att om man vill va med i tätstriden är det nog till att byta upp sig men det får nog en 250 förare svara på.

En av de stora fördelarna med SP som jag ser den är att det går att vara konkurrenskraftig, eller för den skull bara ha kul utan att man behöver lägga några stora pengar på det, som sagt perfekt klass för att prova på.

Vilka eller vem försöker köra en aprilia rs250 i 250 räser på SM-nivå?
 
Vilka eller vem försöker köra en aprilia rs250 i 250 räser på SM-nivå?

Får erkänna att det va på ganska dåliga grunder jag skrev det, kikade på roadracing.se och på resultatlistan för 250R, såg där att en del körde Aprilia RS men det kanske inte stämmer alls?
 
Får erkänna att det va på ganska dåliga grunder jag skrev det, kikade på roadracing.se och på resultatlistan för 250R, såg där att en del körde Aprilia RS men det kanske inte stämmer alls?

Tillerås körde en gat-RS i 250GP förra året, men i år är det väl ingen som försökt. Apriliorna i 250GP har bara fälgdiameter och generell form på kåpor gemensam med gathojvarianten.
 
Tillerås körde en gat-RS i 250GP förra året

Det var bara ett race, Falken tror jag. Innan dess var det väl G:sson som provade på Knutstorp för ett antal år sedan, han var svensk mästare i SP när det fortfarande hade SM-status och är dessutom specialist på Knutstorp, han lyckades med en 7:e plats så det kan väl kanske räknas som ett max vad en gatcykel räcker till.

Det finns racers neråt 30' också och de är ju mycket enklare att meka med. Tror inte det är dyrare heller om man har koll på prylarna och väljer bort kitdelar med väl passerat bäst före datum.
 
Rokie 600 är också ett alternativ. Denna klass brukar ha stora startfält.
I 250 GP är buller ett stort problem.
 
Underbart att läsa den historien igen men du har ju inte köpt någon racer ännu. ;) När jag lånade Teddys racer var Kawan på annons samma kväll. :D

Vid tillfället hade jag en RGV250 från 1990. Den genererade inte räserpengar vid försäljningen, och när den väl var borta hade jag glömt bort hur det var att köra räser. För övrigt har jag köpt en jämrans Aprilia igen som jag ska förstöra på Gotland nästa helg. Vi får välan se vad som göms i det lilla kinderägget.
 
Du borde nog söka hjälp för det, verkar vara något behov du inte rår på att kontrollera... :D
Mjo, kanske. Fast jag har bytt kolvar, avgasportvajrar och vajerhjul, gjort ren avgasportarna, bytt skivor, belägg och kedja, justerat allt till perfektion. (Detta är en illa maskerad säljesannons om hojen överlever Gotland :hihi )

Jag inbillar mig att jag har gjort allt i min makt för en framgångsrik framfart på Gotland. Jag kan berätta hur fel jag hade på måndag vecka 23.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top