Börja köra i Stockholmsområdet

arcile

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Hoj
2006, Kawasaki Mean Streak 1600
Hej!

Jag har lite planer på att börja köra bana i stockholmsområdet, och har några frågor.

- En bra och billig nybörjarhoj för bankörning, tänker mig nåt kring 600 cc, vad finns där som är hyffsat okomplicerat?

- Vilka banor tillåter nybörjare, finns det några som är öppna för jämnan för att åka och träna? Vad kostar det?

- Finns det några amatörklasser där man skulle kunna börja tävla? Vill inte meka ihjäl mig så något sorts standard kanske finns?

Cheers från en gröngöling.

Mvh,
Daniel

Blir nog svårt att börja köra bana i stockholm. Närmsta bana är väl ca 20-25 mil bort:huvet

Du är inte ensam om att vilja köra bana i Stockholm. Sviestad ligger 20 mil bort , Gelleråsen ligger ca 26 mil bort osv osv. Gotland Ring är ett alternativ, men du måste åka tråkig färja då.

- Vilka banor tillåter nybörjare, finns det några som är öppna för jämnan för att åka och träna?

Hehe sån där optimism har jag inte skådat i hela mitt liv :D

Som sagt, närmaste bana är Sviestad. Sen får vi väl se hur det blir med arlandabanan om det blir några avåkningszoner eller om mc blir bannade där också... det enda riktiga hoppet är viking motor park i Enköping som dom jobbat på att få bygga i typ 10 år nu.

Det gick ju att köra på tuvängen och järfälla (gokartbana men man kunde svänga lite iaf), men det var väl nån som gnällde så det får vi inte längre. Finns nån gokartbana som man kan köra på (gröndal?) men kommer inte ihåg namnet. Var ju några barkarby stunt/lek kvällar men det las ner.

Sammanfattat: köp en cross istället om du vill köra bana. Annars är slingerbulten den inofficiella banan. Annars funkar det bra att köra ner till Sviestad.

Edit: Såg regdatum, troll?

Last edited:
Rörken finns ju, i Uppsala. Men det är ju inte direkt nån tävlingskörning även om det kan gå hyfsat fort i röd grupp.
För den eventuellt oinsatte kan tilläggas att Rörken är en gokartbana :)

Racetrack Bulten och Racetrack Bogan..har ni missat dom ??

Och nyöppnade racetrack Skanssundet...

Och highspeed Racetrack Essinge leden och dragrace track Nynäsvägen...:tummenupp

finns gott om tävlingsbanor i stan...:tummenupp

Om du ska börja tävla eller köra mkt så är väl tipset att köpa en skåpbil att frakta hojen i.

När man väl har egen transport (och inte behöver hyra hela tiden) så är inte 20 mil så särskilt mkt.

Finner det lite märkligt hur folk kan tycka att det är så sjuuuuuukt långt med 20-25 mil till en bana, men ändå går det bra att lägga 50-60 mil på gatåkning en helg. :va

Är inne på samma spår som TS! Hur är det med Malmbybanan utanför strängnäs? Men dom kanske inte har några öppna träningstillfällen?

Helt klart ett troll.. Finns väl inte en käft som tror att det finns motorbana i Stockholm. Förutom Bulten då...

Tja man vet aldrig. På garaget.org dök det upp en kille som på allvar trodde det fanns begagnade elbilar och vätgasbilar för 10.000 spänn för att "det hade nu hänt så mycket i bilvärlden" :tungan

Troll eller inte...svar har han ju redan fått, så vad finns mer att säga? Fallet avslutat.

Tja man vet aldrig. På garaget.org dök det upp en kille som på allvar trodde det fanns begagnade elbilar och vätgasbilar för 10.000 spänn för att "det hade nu hänt så mycket i bilvärlden" :tungan

Vadå?? Gör det inte det!???!??!?! :rolleyes:

Han kanske också va ett troll... kryllar av dom.

Finner det lite märkligt hur folk kan tycka att det är så sjuuuuuukt långt med 20-25 mil till en bana, men ändå går det bra att lägga 50-60 mil på gatåkning en helg. :va

Tycker det är märkligt att folk som har möjlighet att åka mycket bana alltid ska "gnälla" på dom som inte har möjligheten...

Blir många mil gatåka för dom 10-20tusen som en billig skrotskåpbil kostar. Sen tillkommer banavgifter, ev.ledighet från jobbet för att åka ner dom där 40 milen tor och köra mellan 16-20 en onsdag.
Detta under förutsättning att man fått tag på tex. barnvakt osv.

Kemorabanan i Finland har öppet må-fre 10-20 och lö-sö 10-18 , bara betala och köra förutsatt att det inte är tävling. Hade jag bott en mil från den banan hade jag inte kört mycket på gata öht. :)

Not sent from an iProduct...

Om du ska börja tävla eller köra mkt så är väl tipset att köpa en skåpbil att frakta hojen i.

När man väl har egen transport (och inte behöver hyra hela tiden) så är inte 20 mil så särskilt mkt.

tja vi kan ju se det såhär.

20-25 mil enkel resa blir 40-50 mil tur o retur.
dvs 4-5 timmar i skrotbilen som man måste skaffa för att kunna transportera sig till banan.
dvs innan du ens börjar köra en meter med hojen, först får lägga lika mycket mil på att bara ta dig till o från banan för att köra hoj som du hade kört hoj.

Hehe, lät ju trist, njee lite troll är jag väl- men mest till utseendet. Har läst runt lite, men skapade konto nu när jag blev tvungen att skriva och fråga. Men tjaaa, lät ju lite trist- så blir väl kanske en cross eller enduro då istället..........

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT