Börja köra bana

Glennsing

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
08, Suzuki, Hayabusa
Hej

Vad behövs för att börja köra bana??? Funderar på att köra lite bana, tittat på lite häckar på blocket så hoj mm är ju lätt att fixa. Måste jag ha licens mm för att få köra på bana tex knutstorp. Ska ju inte tävla eller så utan bara motionsåka och gasa av sig...

Vad kostar en licens och hur lång tid tar det att ta en sådan, ska den tas om varje år eller hur funkar det...

Tacksam för svar...

Glömde fråga om man får köra med en ej inreggad hoj "banhoj som det heter på blocket". Finns det regler för det också??

Glenn

Last edited:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej

Vad behövs för att börja köra bana??? Funderar på att köra lite bana, tittat på lite häckar på blocket så hoj mm är ju lätt att fixa. Måste jag ha licens mm för att få köra på bana tex knutstorp. Ska ju inte tävla eller så utan bara motionsåka och gasa av sig...

Vad kostar en licens och hur lång tid tar det att ta en sådan, ska den tas om varje år eller hur funkar det...

Tacksam för svar...

Glömde fråga om man får köra med en ej inreggad hoj "banhoj som det heter på blocket". Finns det regler för det också??

Glenn

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bankörning kan ske på olika sätt

1 Körningen sker med gatreggad hoj som är trafikförsäkrad och påställd. Föraren har MC-körkort. På dessa bandagar brukar förarna indelas i olika grupper efter fart och erfarenhet t.ex lugn / medel / snabb.

Du även gå på SMC sporthojskurser som innehåller fyra steg (1 steg /dag). Där alla börjar med steg 1. Dessa kurser brukar hålla hög kvalitet och är ett bra sätt att lära sig avancerad körteknik (kurvteknik m.m) i "hög" fart. 3-4 Deltagare per instuktör är vanligt. En fördel är att försäkringen gäller fullt ut.

2 Körning med "racehoj" på bandagar och klubbträningar. Race hojen kan vara en icke registrerad mc och föraren behöver inte ha mc-körkort.
På bandagar körs ofta dessa hojar i en särskild grupp (licensgrupp) av bl.a försäkringsskäl.
För att köra "racehoj" krävs att föraren har gått en licenskurs och löst en tränings eller tävlings licens hos Svemo. Ett villkor för att kunna lösa ut en licens är att du är/blir medlem i Svemoansluten motorklubb. I licensen ingår en försäkring.

Du kan i dagsläget ej deltaga SMC kurser med oreggad racehoj och utan mc-körkort.

Slutligen

Vid bankörning krävs full utrustning: Integralhjälm, Ryggskydd, MC-stövlar, MC-handskar och Komplett MC-ställ (helst skinnställ).
Jeans och gympadojor= Ingen körning.

Hoppas du har fått lite klarhet vad som gäller

//
Torbjörn

Last edited:
Man behöver inte lösa licens för att köra på rr-träningar/licensgrupp på bandagar, det räcker med kursintyg (på de flesta banor).

Man behöver inte lösa licens för att köra på rr-träningar/licensgrupp på bandagar, det räcker med kursintyg (på de flesta banor).

Inte på Falken iallafall. Så det ska man nog ta med en nypa salt, ta inte för givet att det funkar överallt för att det funkar på enstaka ställen. Bara ett råd :)

Kravet brukar vara att den som kör har en giltig försäkring (ej en hem/fritidsförsäkring). Därav licens eller en inreggad hoj som krav då bägge dessa innebär att du är försäkrad.
Körkort och hoj med försäkring eller en giltig licens krävs. Träningslicensen kostar runt 1000-1100kr har jag för mig och full licens 2600.

Det är ju upp till arrangören, inte till banägaren. Jag kan ju hyra Gelleråsen och kräva att alla som kör har blåa hojar och gul hjälm, racehoj och krav på att man inte har körkort, det är ju upp till mig ;) I många fall är ju licensgruppen ingen licensgrupp, det är bara en grupp för folk som har oreggad banhoj. Undantaget är ju riktiga rr-träningar, men då brukar det ju finnas krav på att hojen ska vara najad, ha båt, inte glykol i kylvattnet osv också. (Vilket jag tycker skulle vara krav på alla bankörningar, iaf båt och ingen glykol)

Jag tycker det är mycket trevligare att köra i licensgruppen, för det är mycket lugnare och trevligare. Folk som kör där kör väldigt konsekvent, har koll på sig och hojen och finlirar, dom vill inte bara gasa av sig. Det brukar även kraschas mycket mer i gatgrupperna, trots att licensfolket kör mycket fortare.

Jag vill understryka en sak också, om ni inte har 5min resa till banan, åk bil med hojen på släp/ha en racebuss! Dels behöver man ha en hel del grejer med sig, det är skönt att ha en stol att sitta å vila i, verktyg är alltid bra att ha med, man behöver mycket vatten, kanske tält/solskydd mm, och framför allt, man blir jävligt trött av att köra bana! Då är det skönt att sitta i en bil, kunna ha det varmt å skönt, lyssna på musik, kanske snacka skit om man är flera, äta å dricka. Dels finns ju en viss risk för att man kanske går omkull också, och det är inte så jävla kul att knuffa en hoj 10-40 mil, i skinnställ, på söndag eftermiddag... :hihi

Last edited:
Får rätta mig själv direkt. Precis som Hoztic sa så innebär inte Race/licens grupp att man defacto är försäkrad eftersom det då krävs att en klubb el dyl annordnar bankörningen. Står det race grupp och det är privata arrangörer dvs ej svemo ansl klubbar (eller vad det nu krävdes) är det ofta för att man vill ha alla oförsäkrade i en egen grupp och ej tillsammans med försäkrade förare.

Falken kanske är mer undantag än regel? eftersom det "alltid" är klubben som anordnar körningarna och det då krävs en försäkring på varje förare annars kan man bli av med banlicensen och att faktiskt banlicensen enl uppgift inte ens gäller om det kör någon oförsäkrad på dessa träningar.

Last edited:
Falken kanske är mer undantag än regel? eftersom det "alltid" är klubben som anordnar körningarna och det då krävs en försäkring på varje förare annars kan man bli av med banlicensen och att faktiskt banlicensen enl uppgift inte ens gäller om det kör någon oförsäkrad på dessa träningar.

Från och med nästa år dvs 2010 krävs att man som minst löst ut en träningslicens om man tränar med en SVEMO ansluten klubb. Ska man träna i år så kan man åka utan licens. Men det är upp till klubben.

Jag menade bara att det oftast inte är krav på att ta ut licens men man bör fortfarande göra det eftersom man då har försäkringsskydd. Har man licens så har man ju automatiskt försäkring och det är lätt att kolla eftersom man har licensen som bevis. Utan licens använder man istället banfösäkringen vilket inte är så bra egentligen, det blir dyrt för klubbarna i förlängningen.

Men eftersom denna tråd handlar om att börja köra bana känns det här som överkurs. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti