Börja i rookieklassen?

Medin skrev:
Min första sesong har kostat 67 500:- hittils. Då har inte ens racen börjat än :näsblod

Allt beror som sagt på hur mycket man vill spendera. jag har en max budget på drygt 60 000 just nu men den ökar för varje månad.
 
Vill tacka alla dårar som har svarat och fått mig förståt hur sjukt dyrt det är!
Så man får hoppas att flickan orkar stå ut med mig.. hehe... för körning blir det i vilket fall som helst iaf en säsong... (även om jag måste sälja allt jag har och äger)... :kocko


Tack ska ni ha.. Mvh Anders
 
visst fan... glömde fråga om det är lönt att köra standard 600 hoj i 600 rookie klassen ?? lite trist om alla andra kör supersport-cycklar
 
Hade samma fråga själv för ett tag sedan och svaren jag fick är att det inte spelar nån större roll. Är man duktig på att köra så kör man ifrån en SS600 med en STD600.

Själv valde jag en SS600 pga att jag hittade en till bra pris (skiljer ju inte mycket i pris mellan en beg SS och en beg STD) och då får man ju med lite lull-lull som öhlins-dämpare, helsystem, bättre bromsar mm.

Så köp den som du tycker att du har råd med. Finns några att välja på här på sporthojs annonsdel.

Krachkungen 1 skrev:
visst fan... glömde fråga om det är lönt att köra standard 600 hoj i 600 rookie klassen ?? lite trist om alla andra kör supersport-cycklar
 
SS600 tycker jag du skall sattsa på. Tycker oftast att SS600 har bättre pris än STD600, förutsatt att det inte är nya hojar vi snackar nu. Känns ju tråkigt om man ligger och fightas med någon i ett kurvparti och sedan när rakan kommer så hissar SS600 trottel och försvinner (om man har en STD600 själv). Men det är min åsikt.
 
Tänkte oxå försöka ge mig på att tipsa lite....

Vad det gäller hoj, så skulle jag garanterat satsa på att försöka hitta en "färdig" racehoj. Det kostar alldeles för mycket att fixa iordning sin gathoj, både i tid och pengar. Så skönt att bara åka och handla, och få med allt som behövs. Du kan hitta en färdig, konkurrenskraftig hoj för under 50.000:- med allt som behövs. Extra fälgar, reservdelar, depåstöd, osv... Ready to race!

Vid val av hoj så skulle jag säga, håll dig till så mycket standard som möjligt. Visst, en SS kittad 600 går bättre, men i Rookie klasserna är iaf förarkompetensen så skiftande att det i 99 fall av 100 är förarens skicklighet som avgör. Inte hojens prestanda. Visst kan det hända att nån på en fullkittad hoj kanske har lite fördel nånstans, men överlag så tror jag att du kör lika fort på en "lagom" kittad hoj...
En fullkittad SS600 kräver också mer vad det gäller underhåll, och är nog mera benägen attt rasa.
Försök hitta nån som är någorlunda standard i motorn, kanske helsystem, PC, luftfilter.. Det räcker garanterat...

Det ekonomiska då? Hmm.. Ja, det kan kosta precis hur mycket som helst...
Låt säga att du håller dig ifrån krascher, så brukar en helg kosta runt 10.000:- om man kör lite budgetvariant...
Anmälningsavgift 1500:-, Däck 3000:-, Transport ToR 1500:-, El 300:- (Knutstorp), Soppa 500:-, Mat, Sovplats (om man inte sover i bussen)... osv..

Men räkna inte in hojen, släp/buss, och sånt i kostnaderna. I så fall bara värdeminskningen. Dr får du ju tillbaka en del pengar när du säljer det sen...

Det går att komma billigare undan. Finns alltid vänliga själar i depån som kan låna ut saker (typ däckkrängare, balansering, kompressor, verktyg osv...). Jag klarade mig utan min första säsong.
Men det är nog värt att ta den kostnaden för att slippa springa runt och behöva fråga folk hela tiden...
Du kan använda däcken längre, och köra på beggade däck. Köra försiktigare (inte vurpa, det kostar mycket). Men jag tror att i det långa loppet så har du roligare om då låter det kosta lite mer...

Lite tips från en som körde sin första säsong förra året...

//M
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top