Börja enduro/cross

Allee

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Tibro
Hoj
Ska köpa
Tjena! Jag har tänkt börja enduro och/eller cross, men har ett par frågor som jag hoppas nån kan svara på :).

Vilken crosstorlek ska jag ha? Är ca 187cm lång, 15 år gammal och har inte kört cross eller enduro förut, bara kört moppe. Är 125cc 2takt för liten för mig?

Är det något speciellt märke som är bra för nybörjare? Vill helst inte lägga ut 40-60 000kr på den första hojen. Omkring 15-20 000kr tänker jag mig att den ska kosta.

Kan man åka runt på grusvägar i skogen och prova på lite eller? Vill inte göra bort mig inför kompisarna på endurobanan det första jag gör! :hihi

nåt annat som kan vara bra för mig att veta?
otroligt tacksam för svar! :tummenupp

hoppas jag postat i rätt forumdel nudå!
 
Last edited:
kan rekommendera ktm 200, mycket fin motor med bra klipp i perfekt nybörjar hoj.

man gör inte bort sig, man är på den nivån man är helt enkelt, brukar vara stor tollerans för det på cross/endurobanor så oroa dig inte för det!
 
Tack för svaret!
Antar att du menar 2 takt då eller?
Hört att de är mkt lättare att meka med dom än en 4takt och lite billigare i underhåll också.
Det är väl inte försent att börja köra när man är 15 år gammal?
 
Last edited:
Ska du ha bekymersfritt ägande kan jag varmt rekomendera KTM 250/350/400/450/525 EXC funkar för amatören på crossbanan och i endurospåret.....lätt meckat...lättkört (även dom större maskinerna) elstart de kan va skönt :D
 
Om du vill köra skog/grusväg så kan jag rekomendera 4takt. En nybörjare kommer bra mycket längre på det än 2t.
250 är lagom för alla, man måste inte stå på fullt hela tiden...
 
Tack för svaret!
Hört att de är mkt lättare att meka med dom än en 4takt och lite billigare i underhåll också.
Det är väl inte försent att börja köra när man är 15 år gammal?

Jo, det är något enklare att meka tvitakt än fyrtakt. Däremot är det rätt stor skillnad i effekt och motorkaraktär om man jämför samma cylindervolym.
Som nybörjare skulle jag inte köpa något annat än en 250 4t. Det är en jämn effektkurva med drag som räcker för de flesta på banan. En 125 tvåtakt lever på varvet. Tänk dig ketchupefffekten, sendöd på låga varv, sedan när den vaknar till så kommer all mos på en gång. Som nybörjare håller man inte gärna stålet på banan vilket gör att det inte blir enklare med en 125 2t. Du kommer bli helnöjd på en fyrtakt!

Det är absolut inte för sent att börja köra när man är 15!
 
Inte för o va dryg men jag kan rekommendera TS en söknng på det här ämnet. :tummenupp

Finns massor av trådar där det här med 2t vs. 4t och hur många kubik man ska ha har diskuterats till leda..

Mina 2 cent då: 125 eller 200 2t. Inte särskilt mycket ketchupeffekt alls i moderna maskiner och den låga vikten och relativt enkla/billiga underhållet ett stort plus för den oerfarne. 250 4t är utan tvekan kanon hojar men det kan nog bli svårt att hitta något vettigt inom TS budget.
 
Glöm allt som inte är Japanskt så får du mer åka än skruva,250 tvåtaktare är det perfekta.
Lättskruvad och billig att äga med effekt så det räcker.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top