Bör vi öka antalet trafikkontroller?

Jag tycker att det här är helt rätt.

Syftet med hastighetsbegränsningar är främst för att öka säkerheten på våra vägar.
Vårdkostnaderna för trafikoffer uppgår till miljardbelopp som belastar våra redan höga skatter.

Vad är det som motiverar att vissa skall tillåtas ha mer bråttom än andra?
Lagar är till för att följas och skall gälla ALLA, (med vissa undantag, se nedan)

Jag vill också passa på att slå ett slag för mindre motorer i våra fordon. Då maxhastigheten på våra vägar är begränsad till 110 km/h ser jag inget existensberättigande för bilar med mer än 50 hk. Min gamla Ford Fiesta 1.1 med 40 hk motor kom med lätthet (efter bara några sekunders acceleration) upp i hisnande 110 km/h och mer därtill.

Jag föreslår en lagstiftning där motorstyrkan regleras till max 50 hk. Positiva synergieffekter är lättare bilar och minskad bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp. Dessutom är det mer rättvist. Alla skall kunna vistas på våra vägar under lika villkor.

Självklart skall man fortfarande kunna köpa och framföra så kallade sportbilar (Porsche, Ferrari, Lamborghini mfl), men även där bör motorstyrkan begränsas till 50 hk ur säkerhetssynpunkt

Undantaget är motorcyklar eftersom dessa inte räknas som transportmedel utan istället klassas som leksaker för vuxna.
De trivs dessutom bäst när de körs med 10000+ rpm. Redan på ettans växel överträder de hastighetsbegränsningarna med råge varvid anpassning till gällande trafikföreskrifter är en omöjlighet.

Punckt.

Jag tycker den här tråden förtjänade ett bättre öde än att bara besvaras raljant av mig. Men nu är det för sent att säga förlåt. :(
Om jag lyfter fram den till sidan 1 i forumet så kanske någon annan vill skriva något? :banana

Markus skrev:
2556214 Jag tycker den här tråden förtjänade ett bättre öde än att bara besvaras raljant av mig. Men nu är det för sent att säga förlåt. :(
Om jag lyfter fram den till sidan 1 i forumet så kanske någon annan vill skriva något? :banana

Kawakex skrev:

.....

Gabor skrev:
2556450 mera tjärlekskontrollplatser i trafiken..:tummenupp

-God eftermiddag! Har ni utövat tjärleksaktiviteter idag?
-Nej, tyvärr..
-Då får jag be er att stiga in i pikén där borta.

Mackz skrev:
2556464 -God eftermiddag! Har ni utövat tjärleksaktiviteter idag?
-Nej, tyvärr..

:D :D :D :yoparty ....

eller:
-Ja, det gick lite fort det där....
- Snälla, ge mig en chans, det var för att att jag inte klarade av att hålla mig....
-ja, då blir det till att avlägga ett nytt prov då...

Mackz skrev:
2556464 -God eftermiddag! Har ni utövat tjärleksaktiviteter idag?
-Nej, tyvärr..
"Piketen där borta" kanske? "Pikén" låter snarare som att det syftar på en pikétröja, och det skulle kunna se lite löjligt ut.

På dagens eko nämndes att trafikdödligheten är nere på en rekordlåg nivå. Det är nu "bara" frågan om lite drygt ett halvt Estonia per år som stryker med.

Vansinne egentligen att siffran ändå är så hög som den är. Jag skulle inte ha något emot skärpta trafikkontroller, eller ytterligare sänkningar av högsta tillåtna hastigheter för den delen, förutsatt att det räddar liv.

Visst kan dom öka trafik-kontrollerna.
Men innan dess vill jag att dom ska ha personal nog till att utreda och förhindra lite allvarligare brott.
Vilket dom inte har nu, Senast igår läste jag om en kille som fått sin cross stulen.
Den blev beslagtagen och det tog TVÅ år innan rättegång och han fick tillbaka den.

Freddola skrev:
2556686 Visst kan dom öka trafik-kontrollerna.
Men innan dess vill jag att dom ska ha personal nog till att utreda och förhindra lite allvarligare brott.
Vilket dom inte har nu, Senast igår läste jag om en kille som fått sin cross stulen.
Den blev beslagtagen och det tog TVÅ år innan rättegång och han fick tillbaka den.

polisen själv amedgav i en intervju tidigare i veckan att fartkontrollveckan gav goda inkomster och att det var trafiksyndarna som var den stora inkomstkällan...

Inte utreda små brott som våld, stöld och inbrott....vad skulle polisen få in för pengar till sin verkasamhet på att reda ut om en crosshoj är borta eller om pEr spöade anderS i parkeringshuset så blodet sprutar...ointressant.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg