Bör man göra inställningar efter slipon?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag kommer troligtvis bli ägare av en ZX9R nu på Fredag.
Jag har varit och provkört den idag och allt verkar ok.
Det sitter nu ett Micron kolfiber på.
Killen som säljer säger att inga inställningar har gjorts i motorn/förgasare eller liknande efter att det satts på.
Min fråga är nu då, efter att ha satt på ett Micron slipon bör man då inte synka eller ställa in motor eller förgasare efter det? Jag menar det är väl ett helt annat motstånd i ett slipon jämnfört med orginalet?
Om man nu bör göra inställningar, vad är det då man gör?

iom att hannez är så jefla sur så kan jag svara då :tungan

Normalt så är det ingen fara för motorn om man inte gör någon justering, den kan/brukar gå något magert på toppen. Det man gör när man justerar är att man byter munstycken i förgasarna så att hojen får optimal blandning. Avgaserna mäts med en lamda och man läser av blandningen vid olika varvtal.

Detta bör göras om man vill få ut det optimala av sitt slipon, man bör byta luftfilter samtidigt för att få ut mer.

Johansson skrev:
2457279 iom att hannez är så jefla sur så kan jag svara då :tungan

Normalt så är det ingen fara för motorn om man inte gör någon justering, den kan/brukar gå något magert på toppen. Det man gör när man justerar är att man byter munstycken i förgasarna så att hojen får optimal blandning. Avgaserna mäts med en lamda och man läser av blandningen vid olika varvtal.

Detta bör göras om man vill få ut det optimala av sitt slipon, man bör byta luftfilter samtidigt för att få ut mer.
Jag är inte sur, jag är i högsta lag informativ :mattias

:)

Har fått lära mig att man ALLTID ska justera blandningen om man byter till öppnare rör + gärna byta ut luftfiltret i samma veva.

En för mager blandning är inte bra så varför riskera ett onormalt slitage? In med hojen på verkstad, byt luftfilter till ett mer friflödande och ställ in blandningen optimalt. Det är väl investerade pengar.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC