bör man byta olja efter de långa vintren ?

jujan

Medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
CBR 1000 Repsol
hej har en cbr 1000rr 05a med 1600 mil på mätaren som har stått i garaget hela de långa vinteren och nu undrar jag vad jag bör göra innan jag tar ut hojen på gatan igen? ska man byta olja lr nåt va säger ni?

Last edited:
Många förespråkar att man skall byta olja precis innan vintervilan istället så det inte ligger gammal olja och fräter där inne i motorn under vintern.

Om du körde 1000 mil förra sommaren utan att byta olja så bör du nog göra det ja...

jag har inte kört mer än 100 mil men han jag köpte hojen av kanske har kört en del men inte 1000 mil nej de tror jag inte att vi har kört 1000 mil utan o byta olja på den

jag har inte kört mer än 100 mil men han jag köpte hojen av kanske har kört en del men inte 1000 mil nej de tror jag inte att vi har kört 1000 mil utan o byta olja på den
Borde det inte vara ett byte enligt bok någonstans runt 800-1000 mil? Var det ny olja i och du bara har kört 100 mil sedan dess så ser jag ingen anledning till att byta nu.

Men vet du inte när det byttes olja sist så är det ju värt att göra ett byte bara så att du har koll i fortsättningen. Kör en sväng så den får vispa upp eventuella avlagringar och sen ur med det gamla och i med ny. Oljefilterbyte är också rekommenderat att göra samtidigt.

Jag körde 300mil förra sommaren och jag valde att byta olja/filter innan jag tog ut den! Kostar ju bara 3-400kr och tar inte många minuter! Men å andra sidan byter jag nog för ofta! Varför riskera när det handlar om småpengar?

men nej ni har rätt jag ska nog byta olja på den istället, orka köra med olja jag inte vet när förra ägaren har bytt

men nej ni har rätt jag ska nog byta olja på den istället, orka köra med olja jag inte vet när förra ägaren har bytt

Är inte fel att byta om tidigare ägare inte skrivit ner oljebyten. Som sagt kostar det ju inte många pengar så har man koll på den biten sen ju. Tar ju inte speciellt lång tid att göra heller för en delen. En fm i garaget och då hinner du med kaffe med :-)

Är inte fel att byta om tidigare ägare inte skrivit ner oljebyten. Som sagt kostar det ju inte många pengar så har man koll på den biten sen ju. Tar ju inte speciellt lång tid att göra heller för en delen. En fm i garaget och då hinner du med kaffe med :-)

o kaffe e ju tokgött :).....

som sagt... byt olja o filter.... ingen större grej.... kostar ju inte mer än 600-800kr.... så... du har ju en relativt ny o fräsch hoj....

mvh.T

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...