Bör jag köpa nytt batteri?

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Hejsan!

Är ganska ny med mc och köpte en yamaha xt660r i höstas, årsmodell 2012 med ca 600 mil på mätaren.

Under vintern har den stått i varmgarage och idag när jag skulle provstarta den så var batteriet helt slut. Jag har alltså inte laddat under hela vintern.

Så nu är frågan, ladda batteriet och köra på eller köpa nytt batteri? Jag vet inte livslängden på dagens mc batterier och vill ju helst inte bli stående utan ström om jag åker ut en sväng.

Om någon vänlig mc själ kunde ge mig lite tips på nya, bra, billiga mc batterier vore jag tacksam. Vet att många köper batterier på biltema, men vilket ska jag ha till en yamaha xt? Är som sagt helt grön inom detta.

/Magnus
 
tips , ta loss +kabel på batteriet nästa vinterdvala, så slipper du dött batteri på våren .,
hoppas att det går att ladda
 
Får åka o köpa laddare och testa.

Ja nästa vinter kopplar jag loss polerna, alltid lär man sig något.

Är denna laddare ok http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...-for-blysyra--och-LiFePO4-batteri-2000040498/
Den verkar ju kunna ladda de flesta olika batterityperna.

Helst ska du underhållsladda batteriet, eller åtminstone koppla in tillfälligt vid några tillfällen under vintern, då de flesta startbatterier har rätt så hög självurladdning.
 
Helst ska du underhållsladda batteriet, eller åtminstone koppla in tillfälligt vid några tillfällen under vintern, då de flesta startbatterier har rätt så hög självurladdning.
Det är taget.

Men laddaren jag länkade till, den funkar väl till det mesta? Nästa batteri man köper kanske är lithium och då passar ju den även till det tänkte jag.
 
Det är taget.

Men laddaren jag länkade till, den funkar väl till det mesta? Nästa batteri man köper kanske är lithium och då passar ju den även till det tänkte jag.

Ja, den funkar bra. Jag har en äldre modell av samma, som inte klarar litium-batterier, men den funkar klockrent. Brukar lämna hojen inkopplad över vintern, så sköter den resten.
 
Ja, den funkar bra. Jag har en äldre modell av samma, som inte klarar litium-batterier, men den funkar klockrent. Brukar lämna hojen inkopplad över vintern, så sköter den resten.
Tack för infon. Nu är laddaren köpt. Hoppas mitt batteri repar sig.
 
TS skriver
Under vintern har den stått i varmgarage och idag när jag skulle provstarta den så var batteriet helt slut. Jag har alltså inte laddat under hela vintern.

Hur vet du att batteriet var helt slut ?
Tändes inte en enda lampa när du slog på tändningen och satte dödarknappen i driftläge ON ?
Batteriet troligen helt slut. Bara beställa nytt batteri. Se Old Badger inlägg #2.
Beställer du imorgon söndag kan du hämta batteriet i slutet av nästa vecka på postens utlämningsställe.

Eller tändes lamporna men inget hände när du tryckte på startknappen ?
Batteriet är inte helt slut men behöver laddas.
Har du inte batteriladdare för MC, skaffa en sådan.

Säkrast få igång ett helt slut batteri är en Dumladdare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
När jag våren 2010 inte fick igång min SV650S som stått utan laddning över vintern löste 8 timmar med ovan laddare problemet. OK mitt batteri var inte lika slut som ditt motorn gick runt, startmotorn fungerade.
Du behöver också en Voltmeter för att kontrollera spänningen under laddning.
När batterispänningen är upp i 14,4Volt är det dags avbryta laddning, batteriet fulladdat.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Lycka till.
Med ovan laddare och multimeter vet du imorgon om du behöver beställa nytt batteri.
För imorgon ska du ha ett laddat batteri och kan starta hojen.
Om batteriet inte är helt slut.
 
När jag vred om nyckeln tändes displaylamporna för att typ direkt slockna. Ur tutan lät det bara som ett klick. Så visst inte helt dött men snudd på. Provar att ladda det i några timmar så får jag se hur batteriet svarar.

En annan dum fråga. Finns flera olika varianter och svar. Men visst kopplar jag på plus först, sen minus när jag ska montera tillbaka mc batteriet? Minus och jord sitter ju i samma skruv.
 
Om batteriet inte repar sig, vilket jag hoppas, vad ska man köpa? Blybatteri, eller gel, eller lithium? Blybatteriet är ju billigt på biltema, men gel/lithium kanske är bättre?
 
Om batteriet inte repar sig, vilket jag hoppas, vad ska man köpa? Blybatteri, eller gel, eller lithium? Blybatteriet är ju billigt på biltema, men gel/lithium kanske är bättre?

1) Laddaren du köpt är intressant. En garagekompis har en sådan.
När den nått ca 14,3 Volt går den över till underhållsladdning enligt:
Vid ca 13,4 Volt slår den till laddning, vid ca 13,7 Volt slår den ifrån underhållsladdning. O.S.V.

2) Vilket batteri ? Efter köpt 6 underhållsfria blybatterier hos Biltema sedan 2009 har jag gått över till
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
Får du inte igång hojen imorgon så beställ och du kan hämta det i slutet av veckan hos posten.
Lithiumbatteri skulle jag aldrig sätta i en hoj. Lägg märke till Biltemas instruktion.
Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-173_man.pdf

Varför ta bort batteriet ? Som jag ser det pga risken för brand.
På jobbet börjar en kollegas bärbara dator att ryka när han sitter och jobbar.
Så det är bara koppla loss datorn från dockningsstationen och bära ut den på gården.
Det blev elektronikåtervinningen för den datorn.
 
Last edited:
Imorgon! Jag provar nog om ett par timmar förutsatt att laddarer indikerar att det är klart :)

Nja beställer hellre inrikes. Men de batterier du köpt från biltema, är de ok i förhållande till priset? Jag har ju tex hittat gelbatterier hos xlmoto för ca 5-600kr, helt ok pris tycker jag. Men bly vs gel, är det något att beakta?
 
Om batteriet inte repar sig, vilket jag hoppas, vad ska man köpa? Blybatteri, eller gel, eller lithium? Blybatteriet är ju billigt på biltema, men gel/lithium kanske är bättre?

Köp ABSOLUT INTE bly/gelbatteri på Biltema. Har som Comeback ovan lärt mig läxan att det är skräp so i bästa fall håller en säsong om ens det. Köp kvalitet, t.ex. Yuasa som sitter i de flesta hojar original. Litiumbatteriet från Biltema har jag varken hört positivt eller negativt om men tänker inte testa efter erfarenheterna med blybatterier.
 
Yuasa batterier är nästan dubbelt så dyra mot andra gel-batterier. Är de så bra? Sen vet jag inte om yuasa är gel eller bly?
 
Yuasa är bäst och det är det man skall köpa om man har en tungstartad höj och/eller kör vinter.
Tillägget YTX is da shit

Köp från UK
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top