Bör jag byta dessa bromsskivor?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Volvon ska få åtminstone ett nytt bromsok och nya belägg fram. Bilen har stått utan ordentliga bromsar i typ 10 år. Skivorna som sitter på ser ut som på bilderna.

Bör jag byta skivorna när jag ändå har allting nere eller kan jag fila bort rosten och sen låta beläggen göra resten?

Bifogat

• IMG_20110406_170406.jpg
    IMG_20110406_170406.jpg
    227.1 KB · Visningar: 248
  • IMG_20110406_170347.jpg
    IMG_20110406_170347.jpg
    218.2 KB · Visningar: 177
Är dom inte skreva å du absolut inte vill köpa nya går de alltid svarva av dom!

Är dom inte skreva å du absolut inte vill köpa nya går de alltid svarva av dom!

Nya skivor är någorlunda billiga [3-500:- styck]. Ha hört om det med svarvning, men jag vet tyvärr ingen som kan ordna med sådant.. Tror inte att skivorna är skev. Kan inte vanligt slippapper och stålull funka? :)

Kolla efter sprickor också, finns det sprickor är det byta som gäller.
Roterade stålborste skulle jag nog köra på för att göra rent.

Last edited:
Tack för alla tips! :)
Blir ett nytt ok och nya belägg för att sedan bromsa in skivorna. Vill bara få den genom besiktning. Klarar den sig ska den få smaka asfalt i år. Det ska den ändå få. Men vore så jäkla najs att kunna cruisa in till stan och drägga. :yoparty

Har redan börjat bygga upp med wunderbaums. :tungan :banana

Blir ett nytt ok och nya belägg för att sedan bromsa in skivorna. Vill bara få den genom besiktning. Klarar den sig ska den få smaka asfalt i år. Det ska den ändå få. Men vore så jäkla najs att kunna cruisa in till stan och drägga. :yoparty

Enligt egna erfarenheter ska klasen mest bestå av skogsfrisk. Melon, lime och liknande doften äro ej socialt accepterat. :fakta

Kör med dom skivorna du om dom verkar okej. :tummenupp

Glöm dock inte att sätta ett klistermärke från kyrkans ungdomskör i bakrutan.
:yoparty
(Sök på google om du inte vet hur det ser ut)

Var beredd på att behöva byta oket på andra sidan också. Bytt ok på flera gamla volvisar och de har en jäkla tendens att dra snett när man byter bara det ena fram. Bak är inte lika känsligt. 70fram30bak ca så...
Svarva är ingen ide på så billiga skivor som du kan få tag på den. slipa av det värsta och ut och bromsa lite.

Själva slitytan är inte farlig alls. Mest kanterna som är stygg.

Richo - Jag tror också båda kan behöva bytas. Nånstans har jag fått för mig att kanske byta till dom ventilerade skivorna som nyare 240 har. :) Då det innebär andra ok är jag dock osäker. Värt pengarna? Själva oken är faktiskt billigare, men skivorna går på typ 200 extra per sida. Kan jag förresten ersätta sista biten bromsrör mot oket med bromsslang, alltså köra slang hela vägen? :)

Kan jag förresten ersätta sista biten bromsrör mot oket med bromsslang, alltså köra slang hela vägen? :)

Det kan man säkert, men varför, det blir både dyrt och dåligt.

Bromsrör brukar inte kosta mycket, och till en Volvo finns det färdiga.

Vilken skiva av Sator hade du tänkt spela in på kassett och ha i bilen?

Det kan man säkert, men varför, det blir både dyrt och dåligt.

Bromsrör brukar inte kosta mycket, och till en Volvo finns det färdiga.

Vilken skiva av Sator hade du tänkt spela in på kassett och ha i bilen?

Bara färdiga längder [som Mekonomen visst kapar upp och nipplar själva?]. Bocka måste jag göra själv och det verkar väldigt pilligt. :rolleyes:

Jag håller på med en skiva just nu faktiskt. Blir lite blandat. :)

Är de inte skeva så är det nog inga problem.

Ett tips är att snurra upp dem i lite hastighet och ta av det värsta med stålfil innan du bromsar bort resten. Tänk på att nya bromsbelägg kan glasa om de utsätts för kraftig värme i början, så slipe ner de gamla och kör inbromsningen med de, byt sen till de nya så har du fina bromsar sen.

Vill du spara kr så vill jag minnas att Biltema har rep. satser för gamla volvo oken..
Sen kan man ju tycka att nya skivor för 500-600kr paret är det kanske värt att köpa nya så man vet att det är schysst.

Bara färdiga längder [som Mekonomen visst kapar upp och nipplar själva?]. Bocka måste jag göra själv och det verkar väldigt pilligt. :rolleyes:

Jag håller på med en skiva just nu faktiskt. Blir lite blandat. :)

Ähh, bocka bromsrör gör du för hand på ett ungefär, det är mjukt som smör, bara man har lite radie på böjarna så blir inte rören platta.

Ähh, bocka bromsrör gör du för hand på ett ungefär, det är mjukt som smör, bara man har lite radie på böjarna så blir inte rören platta.

En helt vanlig hylsnyckelsats passar utmärkt till att bocka bromsrör efter, man får fina radier och runda rör.

De där skivorna ser inte ut att vara något problem, motionera igång kolvarna i oket med skruvmejsel eller polygrip och åk ut och bromsa bort rosten.
Om du till slut ändå måste byta ok eller skivor kan det vara värt att uppgradera till de ventilerade bromsarna (för skojs skull antar jag). Begagnade ok i fungerande skick brukar kosta 200-300kr/st och skivor kostar drygt 300kr/st på Biltema har jag för mig.
Delar och info finns överallt, inte minst på http://forum.svenska200klubben.se/

För övrigt är vanilj den enda Wunderbaum som gäller.

De där skivorna ser inte ut att vara något problem, motionera igång kolvarna i oket med skruvmejsel eller polygrip och åk ut och bromsa bort rosten.
Om du till slut ändå måste byta ok eller skivor kan det vara värt att uppgradera till de ventilerade bromsarna (för skojs skull antar jag). Begagnade ok i fungerande skick brukar kosta 200-300kr/st och skivor kostar drygt 300kr/st på Biltema har jag för mig.
Delar och info finns överallt, inte minst på http://forum.svenska200klubben.se/

För övrigt är vanilj den enda Wunderbaum som gäller.

Jag har försökt nästan allt med oken. Öppnade upp runtom och kikade - Ordentligt med rost på själva kolvarna. Det är bara att köpa nytt. Orkar inte röra omkring med gamla grejer mer, galet vad smutsiga bromsar blir! :(

Hänger redan 3 vaniljisar och luktar gott. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman