Böjd framgaffel, kan man få den OK igen?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Efter en större smäll har innerbenen på R6an blivit liite böjda, kan man få dem raka igen o isånafall hur? Är de efter reparation mycket mindre stryktåliga? Hade gärna köpt nya men just nu tryter ekonomin lite..
//B

Finns inte risken att packboxar och liknande kan ta stryk? Som jag har förstått det är det mucho svårt rikta gaffelbenen så att de blir hundra procent raka. Och tydligen krävs det inte mycket "o-rak-het" för att packboxarna ska ta stryk då...Det har jag hört nämlich.

BillS skrev:
Efter en större smäll har innerbenen på R6an blivit liite böjda, kan man få dem raka igen o isånafall hur? Är de efter reparation mycket mindre stryktåliga? Hade gärna köpt nya men just nu tryter ekonomin lite..
//B
vart bor du?

Bor i Nacka/Stockholm.. Benen är pyttelite böjda precis under nedre kronan. Det är nog inte så att den böjda delen komer i kontakt med packboxen under komprimering, för den är ju så högt upp. Hur böjer man dom rätt igen då? 3V'na?

Bill ladda ner till mc proffsen så kan dom svara på din fråga!
är det veck i nått av rören är det kört..... men som sagt så är det mc proffsen som gäller dom har koll på bitarna!

dom ligger på hägerstens alle 12 och nås på 08-882919

gör det bara!!!

Mvh Freddie

Krokiga gaffelben

Jag har rätat ett par gaffelben efter att jag kört in i bakändan på en bil. Krockade på Autobahn i Tyskland för ett antal år sedan, och gaffeln var helt ihoptryckt vid inbromsning innan jag träffade bilen så den vart krökt precis under nedersta gaffelkronan. När vi väl var hemkomna så var det bara att besöka en mekanisk verkstad som hade en hydralpress med precissionsklockor. Gaffeln blev inte sämre än innan och jag hade skoj med den hojen i ytterligare 5-6 år. :tummenupp

HiC skrev:
Jag har rätat ett par gaffelben efter att jag kört in i bakändan på en bil. Krockade på Autobahn i Tyskland för ett antal år sedan, och gaffeln var helt ihoptryckt vid inbromsning innan jag träffade bilen så den vart krökt precis under nedersta gaffelkronan. När vi väl var hemkomna så var det bara att besöka en mekanisk verkstad som hade en hydralpress med precissionsklockor. Gaffeln blev inte sämre än innan och jag hade skoj med den hojen i ytterligare 5-6 år. :tummenupp

Jag misstänker att mina gaffelben är mer böjda än vad dina var. Tror du man kan räta dessa?

Bifogat

• DSC00014.JPG
    DSC00014.JPG
    138.8 KB · Visningar: 230
  • DSC00023.JPG
    DSC00023.JPG
    140.5 KB · Visningar: 195
nej så böjda innerben går inte att räta. Skulle de gå att räta är jag dessutom tvegsam hur lämpligt det är att köra omkring med dem sprickbildningar är lömskt.
För övrigt så går det att köpa pirat innerben för ca 3kkr

Borsiin JR skrev:
nej så böjda innerben går inte att räta. Skulle de gå att räta är jag dessutom tvegsam hur lämpligt det är att köra omkring med dem sprickbildningar är lömskt.
För övrigt så går det att köpa pirat innerben för ca 3kkr

Jag misstänkte nästan det. Har du några tips på var man kan beställa piratdelar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti