Böjd fotpinnsbrygga, bara o kasta?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Tänkte höra vad eliten säger...

Har en hyfsat böjd fotpinnsbrygga i alu, är det heeeelt kört o böja tillbaks den eller?

nåra tips om hur man bör gå tillväga för att de ska hålla?

mvh

Superbee

pÅ min förra hoj så var ena fotpinnefästet svetsat. Besiktningsmannen påpekade att det kunde bli sprickor i svetsfogen och att den kunde gå av. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan fortsatte köra med den hela säsongen. Så en dag när jag var ute vid Vaxholm för att ta en trevlig tur på Bogesundsvägen hem, så gick fästet av och foten åkte i backen. Som tur väl var så var det på bromspedelsidan så jag kunde köra hem, men det var inte roligt att köra med ena benet hängande hela vägen hem.

Det är nog bättre att ringa runt till ett par skrotar. Jag köpte en beggad bromspedal för 150 pix på Hojbiten så en brygga kan inte vara mycket dyrare.

En ny fotpinneplatta till RGV250-89 kostar 1350 spänn. Bara som ett exempel på nypris.
Skrotarna är inte dummare än att de vet vad grejorna kostar nya och lägger sina priser därefter.

Hett tips: värm ordentligt och försök rikta, men innan du gör det har du redan kollat vad skroten ska ha, alternativt vad en ny kostar. :)

Mattias skrev:
Skrotarna är inte dummare än att de vet vad grejorna kostar nya och lägger sina priser därefter.

Säg inte det, min bromspedal kostade i alla fall nästan 800 pix ny och köpte även en motorkåpa i magnesium som kostade över 2000, fick den för 100kr. Dom har nog inte så bra koll på alla ställen :tummenupp

Tjenar boys!

Tack för tipsen ska prova o värma o banka, annars har jag kollat upp bakåt/uppflyttade fotpinnar, alltså bryggor bromspedal,växel o länkage kostar 1950:- på raask.

Så om de pajjar så köper jag nog allt nytt, om ja inte hittar nå billigt på nån skrot förstås, men eftersom man inte har den ovanligaste hojen av alla så vet väl skrotarna att ta betalt för prylarna... :död

Mattias skrev:
Hett tips: värm ordentligt och försök rikta, men innan du gör det har du redan kollat vad skroten ska ha, alternativt vad en ny kostar. :)

Eftersom det är aluminium så bör du inte värma ordentligt....
Om du gasar på som om det vore en bit stål som du ska glödga så behöver du inte bekymra dig huruvida det blir sprickor eler ej...
Plattan försvinner helt enkelt! PLOFF!

Ljumma på biten och böj så ska det inte vara några problem!
Du märker när den börjar ge med sig lätt.
Testa dig fram sakta.....

Gör som nickname och kolla med de lokala hojfirmorna om de har några vurpade hojar som du kan plocka av. Jag vet att det står en vurpad CBR600 -97 på Motor och Fritidsexpo här i Östersund som har stått bra jälva länge.

Motor & Fritidsexpo

.

Lurch skrev:
Gör som nickname och kolla med de lokala hojfirmorna om de har några vurpade hojar som du kan plocka av. Jag vet att det står en vurpad CBR600 -97 på Motor och Fritidsexpo här i Östersund som har stått bra jälva länge.

Motor & Fritidsexpo

.

Tackar för tipset, nu var det ju tyvärr så att min cbr är en 1988 :yoparty
Old School rocks!

Kanske är samma på några nyare årsmodeller?

Tackar Kamikaze_kid! tänkte nämnligen dra sån värme så de vart glödgat men ska inte göra det nu!
Så tack för att du räddade min lilla fotpinnsbrygga, provar nog o värmer lite lätt i helgen återkommer med resultat :3freak

Superbee skrev:
Tackar Kamikaze_kid! tänkte nämnligen dra sån värme så de vart glödgat men ska inte göra det nu!
Så tack för att du räddade min lilla fotpinnsbrygga, provar nog o värmer lite lätt i helgen återkommer med resultat :3freak

Lycka till!
själv värmde jag sönder en fälg förra veckan trots att "jag vet hur man gör" :huvet

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026