Böja stålrör till sadelram

Fylla med sand är en teknik men läser så mycket att jag inte vågar. Vanlig sand smälter och kan få röret att explodera etc. Vet ej vad som är sant men att torka sanden först låter vettigt, dock verkar det sällan bli riktigt snyggt om man läser vad som sägs. Helt klart ett alternativ att testa.

Oj, så bussig du är och vilken kontrast mot alla andra, nu blir det t.o.m svårt att ta emot. Tror jag köper det där om stockholmare i din signatur trots att jag är en :D
Har letat efter någon som kan sälja ett 22x2 stålrör sen april förra året och det var svårt, man är ju tvungen att ha företag för att beställa hos dem som hade. Värst av allt är att det finns mekaniska verkstäder som kan kränga och böja stålrör i mitt område och de var först hjälpsamma. Visade alla maskiner, var jättetrevliga och skulle hjälpa mig men ändrade sig nästa gång, de arbetar bara med företag. En bekants brorsa kunde ändå nyligen beställa en hel länga rör för 750:- ..såg att det kostar ca 90:- att köpa in men visst, med moms och lite påslag :näsblod Var ändå halvt tacksam att någon kunde greja ett rör och nu har jag iaf rekommenderat stål av SFRO (EN10305-4) så jag kan experimentera.

Jäklar vilken lyxig böjare du tillverkar. Hur tillverkar du matriserna?

Swedol säljer 22x2 mm rör och säljer till privatpersoner. Dock måste du ju fortfarande hitta någon som bockar röret åt dig.

- - - Updated - - -

Stämmer. Det är grabbens CX. Jag hjälpte honom med brännaren när han bockade. Att den är spetsig är för att passa till sadeln.
View attachment 444857

Är det original plåttank som är så välpolerad?

Varför ska du ha rör, det finns rundstång, plattjärn m,m, finns ju även aluminium och glasfiber. I min värd tar du den jobbigaste vägen.

Tja, ett tips är att borra några 1mm hål i ändpluggarna om man är orolig för ångtryck. Sanden smälter inte i temperaturen som krävs för bockning, och det behövs en ganska saftig brännare för att få tillräckligt jämn värme. Dragande hydraulbock är grejen annars.
Fylla med sand är en teknik men läser så mycket att jag inte vågar. Vanlig sand smälter och kan få röret att explodera etc. Vet ej vad som är sant men att torka sanden först låter vettigt, dock verkar det sällan bli riktigt snyggt om man läser vad som sägs. Helt klart ett alternativ att testa.

Oj, så bussig du är och vilken kontrast mot alla andra, nu blir det t.o.m svårt att ta emot. Tror jag köper det där om stockholmare i din signatur trots att jag är en :D
Har letat efter någon som kan sälja ett 22x2 stålrör sen april förra året och det var svårt, man är ju tvungen att ha företag för att beställa hos dem som hade. Värst av allt är att det finns mekaniska verkstäder som kan kränga och böja stålrör i mitt område och de var först hjälpsamma. Visade alla maskiner, var jättetrevliga och skulle hjälpa mig men ändrade sig nästa gång, de arbetar bara med företag. En bekants brorsa kunde ändå nyligen beställa en hel länga rör för 750:- ..såg att det kostar ca 90:- att köpa in men visst, med moms och lite påslag :näsblod Var ändå halvt tacksam att någon kunde greja ett rör och nu har jag iaf rekommenderat stål av SFRO (EN10305-4) så jag kan experimentera.

Jäklar vilken lyxig böjare du tillverkar. Hur tillverkar du matriserna?

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...