Båttendraget på rg125f

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
hej! finns det något som man kan göra för att få ett bättre bottendrag i rg125f . :confused: mitt är helt kass sen så vid 9-10 varv kommer den åttahelvete. så finns det något som är billigt eller inte kostar något alls ? sen så hur märker man om avgasportarna är kass?

Kolla manualen om hur du ställer in avgasportarna, de är de de hänger på nämligen och inget annat i dethär fallet. Se till så de öppnar/stänger vid rätt varvtal och att de är rätt justerade. Ta gärna ut dom och kika efter sprickor mm.

Mr_haak skrev:
2192928 hej! finns det något som man kan göra för att få ett bättre bottendrag i rg125f . :confused: mitt är helt kass sen så vid 9-10 varv kommer den åttahelvete. så finns det något som är billigt eller inte kostar något alls ? sen så hur märker man om avgasportarna är kass?

4-takt ja säger bara 4-takt
men då går dom as sakta sen iställe :D

>Hanning< skrev:
2193664 4-takt ja säger bara 4-takt
men då går dom as sakta sen iställe :D

Det blir ungefär samma som han har nu, fast han får ingen effektkick vid 9-10krpm, han får ingen effektkick överhuvudtaget. :gnissla

Kommer inte ketchupen förrens vid 9-10k ? :va Vad varvar den egentligen ? 16 ?

Här kommer ketchupen vid 7 och slutar vid 11..

lorkan skrev:
2194588 Kommer inte ketchupen förrens vid 9-10k ? :va Vad varvar den egentligen ? 16 ?

Här kommer ketchupen vid 7 och slutar vid 11..

näp den kommer inte förens did 9 typ men .. hur är det när avgasportarna är sönder ? e d inte så att den är död på höga varv då? :confused:

vet ni föresten hur fort en ostryp/stryp suzuki rg125f . var ute på motorfvägen häromdagen fick upp den i 140 . men den hade nog kunnat 20 kilometer till men det var extrem motvind. såg skulle vilja veta veta om den e stryp eller ostrypt

avgasportarna sönder så låter det som du skulle ha en lös skruv i motorn som "klingar"(kling kling kling :tungan ) jag skulle kunna gissa på att du inte har några avgasportar alls eller så är dom totalt felstälda, öppna lilla lukan på cyllen och kolla ifall du inte har nåra alls

Axl45 skrev:
2194997 avgasportarna sönder så låter det som du skulle ha en lös skruv i motorn som "klingar"(kling kling kling :tungan ) jag skulle kunna gissa på att du inte har några avgasportar alls eller så är dom totalt felstälda, öppna lilla lukan på cyllen och kolla ifall du inte har nåra alls

men det finns avgasportar på den det vet jag men är det inte så att när de är sönder så kommer den inte alls på högavarv?? och kommer på läga ist :confused:

jo kan komma upp i höga varv men det är skit farligt att varva upp ifall dom har gått sönder, då kan dom ramla ner ovanför kolven och pajja hela skiten och det är inte billigt, om jag vore osäker att dom är hela skulle jag skruva isär, hände mig med min rgf 125cc, annars fram med en handbok och ställ in ventilerna att dom öppnar i rätt lägen

Det står inte i Manualen hur man ställer in dom. Skaffa en verkstadshandbok så löser det nästan alla dina framtida problem! :tummenupp

tvålen skrev:
2195163 Det står inte i Manualen hur man ställer in dom. Skaffa en verkstadshandbok så löser det nästan alla dina framtida problem! :tummenupp

men kan någon förklara hur det är när avgasportarna är sönder hur man märker det ? när den kommer och inte kommer på varven. och var kan jag få en verkstadshandbok ifrån?

Mr_haak skrev:
2195834 men kan någon förklara hur det är när avgasportarna är sönder hur man märker det ? när den kommer och inte kommer på varven. och var kan jag få en verkstadshandbok ifrån?

Hur märker du om dom är sönder? Dom har gått av!

Ring närmaste Suzuki återförsäljare och kolla om dom kan ta hem...

tvålen skrev:
2195949 Hur märker du om dom är sönder? Dom har gått av!

Ring närmaste Suzuki återförsäljare och kolla om dom kan ta hem...

men jag menade såklart hur man märker om de håller på att gå sänder :tungan

Mr_haak skrev:
2196038 men jag menade såklart hur man märker om de håller på att gå sänder :tungan

Det märker man inte. Tyvärr är det så. Dom är så härdade att stå emot värme och tryck och således blir dom väldigt spröda och har en tendens att spricka där själva axeltappen blir porten.

Kan försöka lägga upp bilder på en port som gått sönder så ska du få se.

Sen ska man försöka byta portarna minst var 1000mil för att ligga på den säkra sidan.

tvålen skrev:
2197584 Det märker man inte. Tyvärr är det så. Dom är så härdade att stå emot värme och tryck och således blir dom väldigt spröda och har en tendens att spricka där själva axeltappen blir porten.

Kan försöka lägga upp bilder på en port som gått sönder så ska du få se.

Sen ska man försöka byta portarna minst var 1000mil för att ligga på den säkra sidan.

okej men det är några här på SH som har sagt att de är döda vid låga varv eller höga om de höll på att gå sönder ? ,, min e lite konstig den kommer inteförens vid 9000 typ innan det är den cp död :confused: vet ni vad det kan va för fel då?

Trashcan skrev:
2193680 Det blir ungefär samma som han har nu, fast han får ingen effektkick vid 9-10krpm, han får ingen effektkick överhuvudtaget. :gnissla

:yoparty 2-takt är roligare att köra tycker ja..just för att man får den effektkicken

Mr_haak skrev:
2197874 okej men det är några här på SH som har sagt att de är döda vid låga varv eller höga om de höll på att gå sönder ? ,, min e lite konstig den kommer inteförens vid 9000 typ innan det är den cp död :confused: vet ni vad det kan va för fel då?

Lyssna här. Man kan inte säga något sånt. Antingen är portarna hela och då funkar det. Eller så har dom gått sönder och ligger och bara väntar på att få trilla ner i cylindern. Självklart kan det portarna vara fel inställda, med det menar jag att motorn som driver portarna inte gör som den ska. Men detta har absolut inget med att göra om portarna är sönder.

Kan säga såhär. Om du är hundraprocentigt säker på att avgasportsmotorn är rätt inställd och fungerar som den ska och endå så går hojen skit så ligger portarna antagligen i deras lopp, och som jag tidigare skrev bara väntar på att få trilla ner och orsaka skador för fleeeeeeera tusen.

-------------------------------------

Åter till din fråga. Det låter helt klart som att du antingen inte ens har några portar eller att avgasportsmotorn är felinställd. Hur man ställer in den är en liten procedur och det står exakt hur man gör i verkstadshandboken.

/tvålen

>Hanning< skrev:
2198120 :yoparty 2-takt är roligare att köra tycker ja..just för att man får den effektkicken

Säg någon som tycker 4-takt är roligare...

tvålen skrev:
2198181 Lyssna här. Man kan inte säga något sånt. Antingen är portarna hela och då funkar det. Eller så har dom gått sönder och ligger och bara väntar på att få trilla ner i cylindern. Självklart kan det portarna vara fel inställda, med det menar jag att motorn som driver portarna inte gör som den ska. Men detta har absolut inget med att göra om portarna är sönder.

Kan säga såhär. Om du är hundraprocentigt säker på att avgasportsmotorn är rätt inställd och fungerar som den ska och endå så går hojen skit så ligger portarna antagligen i deras lopp, och som jag tidigare skrev bara väntar på att få trilla ner och orsaka skador för fleeeeeeera tusen.

-------------------------------------

Åter till din fråga. Det låter helt klart som att du antingen inte ens har några portar eller att avgasportsmotorn är felinställd. Hur man ställer in den är en liten procedur och det står exakt hur man gör i verkstadshandboken.

/tvålen

Säg någon som tycker 4-takt är roligare...

tack så mycket :) men var kan jag få tag på en verkstadshandbok då? går det kanske att ladda ner eller måste man köpa en ? det kvittar :P var kan jag köpa en men är det inte den som man får med till mc:n ? den där det står om instrumentpanelen?

Mr_haak skrev:
2198275 tack så mycket :) men var kan jag få tag på en verkstadshandbok då? går det kanske att ladda ner eller måste man köpa en ? det kvittar :P var kan jag köpa en men är det inte den som man får med till mc:n ? den där det står om instrumentpanelen?

tråkigt när ingen svarar på så länge :( hoppas där e nån snäll som gör de nu iaf :) men var kunde man få tag i verkstadshanboken?

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...