Båtmotorexperter. Kyler för bra!

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Tjena, jag har en Mercruiser 350 MAG 2003 motor i min regal 2250 från 2004.

Grejen är denna att jag tycker att motorn går för kallt, ligger runt ca 50 grader när man varit ute och kört då den ska garanterat vara genomvarm. Motorn är havsvattenkyld så det sitter ingen värmeväxlare på denna. Jag vet att motorer utan värme-vxl ska gå ungeför 10grader kallare men tycker detta är för lågt ändå.

Jag har bytt termostat, i fall den skulle hängt sig i öppet läge, men var ingen skillnad ändå.

Har aldrig varit med om någon motorn kylt FÖR bra innan, endast tvärtom. Det jag kan tänka mig är att temp-mätaren som visar både Farenhiet och Celsius visar fel (koppla in en ny?). Eller att köpa en termostat som öppnar vid högra temp.

Har ni andra ideér vad som kan vara?

Häls, Alex

:mattias Appappappapp. Sjövattenkyldamotorer måste gå väldigt kalla. Annars får du en kristalliserning eller dyl. i kylkanalerna. :fakta

Jag googlade och hittade det här:

"en låg temperatur nödvändig för att minska avlagringar och korrosion i en sjövattenkyld motor. Saltvatten med temperatur över ca 60 grader är mycket korrosivt och skulle förstöra motorn snabbt. "

Last edited:
:mattias Appappappapp. Sjövattenkyldamotorer måste gå väldigt kalla. Annars får du en kristalliserning eller dyl. i kylkanalerna. :fakta

Jag googlade och hittade det här:

"en låg temperatur nödvändig för att minska avlagringar och korrosion i en sjövattenkyld motor. Saltvatten med temperatur över ca 60 grader är mycket korrosivt och skulle förstöra motorn snabbt. "
Tackar för svaret.
Trots att jag inte frågat.
Har länge undrat varför man envisas med att köra marinkonverterade motorer så kallt.
Har byggt om två (en B20 och en 350 våtta) till vanlig kylning med slutet system och elfläkt.
På köpet fick man otroligt effektiv värme i båten.
Dessutom gick de bättre.

helt normalt på en frisk sjövattenkyld motor.

Vill du ha upp den i temp får du hänga på ett slutet system, vilket är positivt ur många synvinklar, beroende på vilken maskin du har så finns risken att du får larm om att det går varmt då men det finns botemedel på det. Skulle dock inte rekommendera det på en motor som är 6år gammal pga avlagringar o dyl. i kanaler som försämrar flödet=ju sämre flöde ju mindre hinner sjövattensidan kyla glykolsidan..

rörigt inlägg jag vet, men alla ska åka båt till midsommar o jag jobbar nästan dygnet runt:huvet:fyllisar

Skruvar mercruiser dagligen så ös på om du har några funderingar.

Hej. jag då kommer en fråga till om Mercruiser då.

Jag fråga min lokala handlare här i stan om att sötvattenkovertera så sa han att det är bara att glömma kommer kosta runt 50kkr pga att man måste byta styrboxen mmm till motorn. Men varför då? enda som styr värmen i motorn är ju termostaten och den är ju samma.

Har du nåt tips på billigt sötvattensystem annars?

Häls Alex

Hej. jag då kommer en fråga till om Mercruiser då.

Jag fråga min lokala handlare här i stan om att sötvattenkovertera så sa han att det är bara att glömma kommer kosta runt 50kkr pga att man måste byta styrboxen mmm till motorn. Men varför då? enda som styr värmen i motorn är ju termostaten och den är ju samma.

Har du nåt tips på billigt sötvattensystem annars?

Häls Alex

Har du insprut så kanske det får tuppjuck om det märker att motorn går varmare, därav boxbytet!?

Tjena!
Gå in på Martec.se. Dom har grejer till din snurra om du vill konvertera.
Beställde lite saker förra året. Inga bekymmer och trevlig personal...
Lycka till!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...