Båtfrakt från Hudik till Sthlm?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är det någon som vet/känner någon jeppe som kör maskintrailer eller motsvarande som kan tänkas plocka med en 22-fotsbåt på trailer från Hudik till Sthlm om denne skulle köra denna sträckan tom framöfver?

/Teo

Hmmm.... fel håll....

Lättare att hitta bilar som går tom upp, då vet jag flera.
Ge mej några minuter så ska jag tänka..

När jag läste rubriken så trodde jag att det gällde det omvända. Alltså att frakta något med båt från Hudik till Sthlm. Vilket gjorde mig nyfiken på vad som kunde vara värt att ta per båt den sträckan för en privatperson.

Tja du, den var bra... Ingen aning. Den är ganska bred och på en rejäl trailer. 2,5-3 meter kanske

Funderingen var om den går in i ett vanligt lastbilssläp, alltså 2,48m bred.
För en 22 fots med vagn bör väl vara c:a 7,5-8 meter lång

Funderingen var om den går in i ett vanligt lastbilssläp, alltså 2,48m bred.
För en 22 fots med vagn bör väl vara c:a 7,5-8 meter lång

Jag ska kolla upp hur bred den kan vara och återkomma. Tack för hjälpen så länge.

Står att båten är 2,15 bred och jag tror inte trailern är så jäkla mycket bredare men det kan vara på håret. Har du någon ide om hur det år att lösa? Vet ju om folk som har lastbilar här men det är onödigt att pröjsa någon för att åka upp och vända. Bättre att ge någon lite stålar i handen om han ändå ska åka ner tom.

/Teo

Last edited:
Jag ska kolla upp hur bred den kan vara och återkomma. Tack för hjälpen så länge.

Står att båten är 2,15 bred och jag tror inte trailern är så jäkla mycket bredare men det kan vara på håret. Har du någon ide om hur det år att lösa? Vet ju om folk som har lastbilar här men det är onödigt att pröjsa någon för att åka upp och vända. Bättre att ge någon lite stålar i handen om han ändå ska åka ner tom.

/Teo
Ring ngn stor lastbilscentral.Se till så att du har alla tillgängliga uppgifter.Vikt bredd längd o annat som kan ha betydelse.
Du betalar ett fast pris /flakmeter.Se bara till så att lastning o lossning går så smidigt som möjligt.
Vi har ngr långfartsbilar m kran som är uppe där emellanåt.Kan höra med dom om dom ev kan fixa trp

Vi har ngr långfartsbilar m kran som är uppe där emellanåt.Kan höra med dom om dom ev kan fixa trp

Skulle vara grymt! Den kan fraktas till Upplands Väsby så blir det enkelt för tradarchaffisen och så kan jag smita bakvägarna mot Värmdö sen med 30-kärran.

Blir man av med lappjäveln om man råååkar åka lite fort med 30-släp?

En bekant till mig drog ner sin båt för att kolla på någon båttävling där nere på en 30 släp, dessutom drog han med en lätt lastbil så viktkombinationen var inte heller helt till hans fördel.

ToR Umeå gick utmärkt och det gick inte 30 mer än förbi skolgårdar kan jag lova.

Men ja, förmodligen åker lappen vid 30 för fort.

Kan du inte slänga upp båten på Pickisen då (lägg märke till det stora "P:et")? Aktern längst fram, ett par spännremmar och sen är det bara att marscha på. Och en röd flagga längst i fören på båten.

Fick själv ned priset från 18000 till 10000 för frakt från Karlstad till Skåne för 2,5ton, 7m o 2,42m brett... vid 2,48 hade det INTE gått bra! :D (se bildbevis!)
Bara det att dra i 30 kommer du knappt undan med - bilen måste vid dragtillfället (Nettovikt) väga mer än ekipaget - även för traktorsläp, såvida inte du har tungt kort, då vet jag ej reglerna.
Dessutom undrar jag om man får dra mer än bilen är reggad för - oftast 2 ton eller mindre.

Lasta skiten!!!

EDIT:
Pass upp nu!! Jag trillade i Båtträsket och det konkurrerar med hojträsket BIG-time! Alla fina dagar vill man ut o köra hoj... men båtdj-n lockar än mer :huvet
Bara lyss till en manlig 7,5l motor, i lilla Nilea... med massor av tum rör "through the hull" :banana
Jag stör hamnarna lika mycket som jag brukade störa i trafiken med Yoshi-blåsen... :lol
[YOUTUBE-ID]hGYr9kBahc8[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• DSC00042.jpg
    DSC00042.jpg
    177.7 KB · Visningar: 158
Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden!
men är inte hela botten-viken igenfrusen?
Borde kanske vänta med att frakta med båt nu?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back