Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ekonomistudenten dubblerar som hobbykemist! Lysande!
Givet att regelverket är anpassat för alla småbåtar, och min en bra dag gör 7,5 knop genom vattnet.. Så känns det inte så långsökt att se att färgen släpper betydligt mer (= farligt) på en snabbare båt, vilket kan motivera regeln.
Men du som tydligen förstår syftet med att tillåta båtar med hemmahamn på västkusten, eller all yrkestrafik ha en viss färg som vi snedseglare inte får ha kan väl motivera det för mig istället för att vara dryg.
Mitt argument är att fortsatt att en farlig färg är mindre farlig PÅ båten, än en mindre farlig färg (för de miljöklassade är ju inte direkt vad havet drömmer om) är när varje båt släpper 5 liter färg per säsong.
Summa så har jag "sparat" havet ca 50 Liter bottenfärg genom mitt val. Är de godkända färgerna så mkt snällare?
Förstår resonemanget, men om din färg är 1000ggr giftigare i marina miljöer spelar det ju ingen roll.
Sen brukar färgen tappa stinget efter ett,två år hos oss, men den sitter konstigt nog kvar på skrovet endå.
Har ni inga sjötulpaner hos er?Av vad jag kunnat läsa mig till när det hela började så är inte skillnaden "1000 ggr farligare", dock på fel sida gränsvärdena.
Och om färgen sitter kvar, men snäckor och annan påväxt inte gör det så spelar inte "stinget" så stor roll för mig iaf.![]()
|
|
MC-Mässan närmar sig!
På årets stora motorcykelmä... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |