Båtforum..

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Undrar om någon här vet om det finns ngt shysst båtforum? Eller om någon här vet vad en ska välja för GPS som e tålig, som en helst kan ha både i bilen och båten (med olika kartor då förståss...)

- Johan

mr_rockster skrev:
Tjenare!

Undrar om någon här vet om det finns ngt shysst båtforum? Eller om någon här vet vad en ska välja för GPS som e tålig, som en helst kan ha både i bilen och båten (med olika kartor då förståss...)

- Johan

www.marinan.se

Har kommit fram till att det går åt en större skärm till båten än de de GPS:ar som är avsedda för bilbruk har.

Laptop rockar på sjön.

De blir inte tillräckligt detaljerade, ser bara fastland och vatten - ingen höjdare.

/ Johan

Kruxet är att det är en öppen båt som det då och då ska åkas vattenskidor etc med... Men det kanske går att fixa ändå iofs. Hur kraftig dator behövs det för att man ska få det att funka ok då?

- Johan

mr_rockster skrev:
Kruxet är att det är en öppen båt som det då och då ska åkas vattenskidor etc med... Men det kanske går att fixa ändå iofs. Hur kraftig dator behövs det för att man ska få det att funka ok då?

- Johan

1 Ghz, 256 ram och uppåt bör inte vara några problem.

Garmin är ganska vanliga så det är lätt att hitta kartor/sjökort till dem. Det funkar dock bara med Garmins egna kartor.

Jag kör med en Etrex med karta, mest för att kunna ha den i skogen och när jag kör hoj eller båt(vattentät och liten)
På sjön är den kanske lite liten i displayen kan jag tänka mig men man kan ju koppla in den i laptopen.
En variant som många verkar använda är Garmin GPS60, har större display.

Har man inga krav på vattentäthet eller så är väl annars en handdator med blåtandsgps perfekt.

Finns lite på www.soe.se
www.utsidan.se

Tyvärr inga rena båtlänkar men...

Kolla lite på att köpa en båt, men attans vad det e dyrt att försäkra en båt med utombordare. Kostar typ 5-10kkr/år(jag har ändå kommersiella befälskurser i att framföra båt vilket sänker premien... ). Sedan tillkommer båtplats i GBG a ca 5kkr/år. Jämför man med MC så e MC billigt...

Mingves skrev:
Kolla lite på att köpa en båt, men attans vad det e dyrt att försäkra en båt med utombordare. Kostar typ 5-10kkr/år(jag har ändå kommersiella befälskurser i att framföra båt vilket sänker premien... ). Sedan tillkommer båtplats i GBG a ca 5kkr/år. Jämför man med MC så e MC billigt...

Min båt kostar bara 2057 per år i försäkring, inte så farligt tycker jag...

Jag har provat att köra med laptop i min öppna Bayliner bowrider men det är helt omöjligt att se något på skärmen när solen lyser. Gick inte att se den i min superseven heller när jag skulle mappa insprutningen. Kanske finns bättre skärmar men min dator är bara något år gammal.

När vi ändå är inne på detta.

Är det nån som sitter på sjökort Arholma-Landsort i digitalt format passande seaclear? Orkar inte scanna själv just nu.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon