Båt-tråden

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Funderar på att göra slag i saken (seglar ordvits) och köpa snabb 21 fotare. Jag är en som där som är uppväxt på havet utan att egentligen lärt mig något. Därför hoppas jag att ni kan bilda mig i frågan. Jag vill ha så rejs som är möjligt fast den ändå ska gå att bruka. Man ska alltså kunna gå på däcket utan att det går sönder och den får inte vara lättad att jag måste leta sprickor hela tiden.

Krav:
* Köra ifrån vattenskotrar.
* Kunna hoppa på vågor
* Sitta 5 pers

Budget? Så billigt som möjligt men kan väl tänka mig max 150 men helst under 100 000.

Tycker utombordare ser fränt ut, är det bäst eller sämst? Hur stryktåligt är ett skrov egentligen. Inte mot grynnor utan mot hopp. Är såklart nervös att man ska hoppa av akterspegeln och förlisa. Lyckades (råkade) lyfta med pappas HR 480. Under sekunden när jag var i luften var jag säker på att motorn skulle ramla av. Gör dom det?

En typ sån här vill jag ha. Blir dock lite dyrt.
http://www.blocket.se/stockholm/Phantom_21_grym_sport___racer_bat_39680741.htm?ca=12&w=3

Har du kollat vad han har för motorer och till vilket pris?
Utan att ha någon som helst erfarenhet utav inombordare så tycker jag du ska ha en liknande båt och en fet utomboradare.

Känns tuffare, snabbare och billigare.
Iaf om man kollar i den prisklassen.


Kollat på denna?

http://www.blocket.se/stockholm/Phantom_20_Mercury_Optimax_225_Samt_Trailer_39651464.htm?ca=17&w=3

Själv skulle jag vilja ha skiboat, då lär man ju garanterat vinna lokala ''kanalracet'', och ha snabbast båt i sjön.
http://www.blocket.se/pitea/Skiboat_39616112.htm?ca=17&w=3
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S

Har du kollat vad han har för motorer och till vilket pris?
Utan att ha någon som helst erfarenhet utav inombordare så tycker jag du ska ha en liknande båt och en fet utomboradare.

Känns tuffare, snabbare och billigare.
Iaf om man kollar i den prisklassen.


Kollat på denna?

http://www.blocket.se/stockholm/Phantom_20_Mercury_Optimax_225_Samt_Trailer_39651464.htm?ca=17&w=3

Själv skulle jag vilja ha skiboat, då lär man ju garanterat vinna lokala ''kanalracet'', och ha snabbast båt i sjön.
http://www.blocket.se/pitea/Skiboat_39616112.htm?ca=17&w=3

Jag vill klart ha utombordare om ingen har sjukt bra argument för inombordare men det tror jag inte.

Han hade inget av intresse. Någon gammal 180 hk. Blir i så fall att leta 225 själv.

20 fotaren så bra ut. Jävligt rejsig. Men vill helst inte låna och då går gränsen lite lägre. Verkar vara ont om hydrolift och smuggler för tillfället. Får se om det dyker upp något mer.

Köp något mer sjövärdigt så kan vi leka ihop! Vi har ju larvigt fin skärgård här.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jävla båtjävlar!
Bråkar mer än brudar. Det är väl därför de alltid har kvinnonamn iofs. Båtar och orkaner. Orsakar besvär och kostnader och hjärnsmälta när man egentligen inte vill ha annat än lugn och ro. :mad:

Varför gör man inte trim&tilt-motorkåpan i rostfritt?
Varför sitter hela trim/tilt-paketet så det är i vattnet mest hela tiden?
Varför har de konstruerat trim/tilt-djävla-paketet så man måste lyfta av motorn för att kunna ta loss TT-paket och motor?
Det går att skruva loss hela skiten när motorn hänger kvar men konstruktionen som monteras på akterspegeln är för smal för att man skall kunna plocka loss paketet bakåt med motorn monterad så istället måste man hitta ett sätt att lyfta motorhelvetet (150hk) och lyfta loss trim/tilt framåt...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag vill klart ha utombordare om ingen har sjukt bra argument för inombordare men det tror jag inte.

Han hade inget av intresse. Någon gammal 180 hk. Blir i så fall att leta 225 själv.

20 fotaren så bra ut. Jävligt rejsig. Men vill helst inte låna och då går gränsen lite lägre. Verkar vara ont om hydrolift och smuggler för tillfället. Får se om det dyker upp något mer.

Köp något mer sjövärdigt så kan vi leka ihop! Vi har ju larvigt fin skärgård här.

Liiite lån har du ju råd me!

Den båten är ju heltuff. Kolla hur högt den ligger i vattnet på ena bilden, det är RACING!
Om du köper en sån båt så är det bara dina dina spärrar som sätter gränsen på hur hårt man kan åka med båten.

Här är en annan båt med stadig utombodare http://www.blocket.se/alvsborg/Daycruiser_sportbat_med_utombordare_39547378.htm?ca=17&w=3

Men den känns nästan lite övermotoriserad och vet inte riktigt hur det blir om man blåser på med den när det börjar bli lite sjö.


Hade mer än gärna köpt en roligare båt, men känns ganska så långt borta ju nu.
Få nöjja mej med min mini racer och fars sportis med en Chresent 45'a.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag vill klart ha utombordare om ingen har sjukt bra argument för inombordare men det tror jag inte.

Han hade inget av intresse. Någon gammal 180 hk. Blir i så fall att leta 225 själv.

20 fotaren så bra ut. Jävligt rejsig. Men vill helst inte låna och då går gränsen lite lägre. Verkar vara ont om hydrolift och smuggler för tillfället. Får se om det dyker upp något mer.

Köp något mer sjövärdigt så kan vi leka ihop! Vi har ju larvigt fin skärgård här.

Jag får väl svara istället.........

Enkelskrov är konventionella båtar, dubbelskrov katamaraner.

Katamaranernas fördel är att dom går fortare med lägre effekt, nackdelen är priset och att man måste vara på spänn hela tiden.

Enkelskrovens fördel är att man kan köra fortare i högre sjö än dubellskroven och vid lugn sjö kan man tom. slappna av.

Precis som du är inne på är det utombordare som gäller för "mindre" båtar. Finns inte lika mycket plock till dom om man jämför med våttorna, men lite trim till bl.a mercury och växelhus kan man krångla med om man orkar.

Skall man vara rejsig på riktigt skall man satsa lite extra på en trimplatta, trimtank och framför allt propeller..
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Liiite lån har du ju råd me!

Den båten är ju heltuff. Kolla hur högt den ligger i vattnet på ena bilden, det är RACING!
Om du köper en sån båt så är det bara dina dina spärrar som sätter gränsen på hur hårt man kan åka med båten.

Här är en annan båt med stadig utombodare http://www.blocket.se/alvsborg/Daycruiser_sportbat_med_utombordare_39547378.htm?ca=17&w=3

Men den känns nästan lite övermotoriserad och vet inte riktigt hur det blir om man blåser på med den när det börjar bli lite sjö.


Hade mer än gärna köpt en roligare båt, men känns ganska så långt borta ju nu.
Få nöjja mej med min mini racer och fars sportis med en Chresent 45'a.

Nja. Man måste dra en gräns någonstans. Än verkar det lite tunt med annonser. Men jag är galet sugen på 20 fotaren. Får se kanske satsar på offroadbil eller extra hoj istället.

Jag får väl svara istället.........

Enkelskrov är konventionella båtar, dubbelskrov katamaraner.

Katamaranernas fördel är att dom går fortare med lägre effekt, nackdelen är priset och att man måste vara på spänn hela tiden.

Enkelskrovens fördel är att man kan köra fortare i högre sjö än dubellskroven och vid lugn sjö kan man tom. slappna av.

Precis som du är inne på är det utombordare som gäller för "mindre" båtar. Finns inte lika mycket plock till dom om man jämför med våttorna, men lite trim till bl.a mercury och växelhus kan man krångla med om man orkar.

Skall man vara rejsig på riktigt skall man satsa lite extra på en trimplatta, trimtank och framför allt propeller..

Tack. Jag var dom nog att tro att dubbel/enkel handlade om gjutningen. Vad en katamaran är visste jag. Vad är det alla menar med hissa?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja. Man måste dra en gräns någonstans. Än verkar det lite tunt med annonser. Men jag är galet sugen på 20 fotaren. Får se kanske satsar på offroadbil eller extra hoj istället.



Tack. Jag var dom nog att tro att dubbel/enkel handlade om gjutningen. Vad en katamaran är visste jag. Vad är det alla menar med hissa?

Man sätter en hissplatta mellan motorn och akterspegeln så man kan fintrimma höjden på prop.axeln. På så sätt kan man få ut det lilla extra oavsett om man går med eller mot sjön.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Varför gör man inte trim&tilt-motorkåpan i rostfritt?...

Nu den stora frågan. Måste köpa ny trim/tilmotor och har fått tre priser så jag har svårt att bestämma mig för vilken jag skall välja... Jag funderar på om jag skall köpa den för 7823:-, den för 6500:- eller den för 3200:- ... Alla alternativen avser helt ny motor från svenska butiker inklusive frakt och sedvanliga köpvillkor och garantier.. (På Ebay kostar den 198$ + 107$ frakt men saknar helt garanti)
:näsblod




:rolleyes:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu den stora frågan. Måste köpa ny trim/tilmotor och har fått tre priser så jag har svårt att bestämma mig för vilken jag skall välja... Jag funderar på om jag skall köpa den för 7823:-, den för 6500:- eller den för 3200:- ... Alla alternativen avser helt ny motor från svenska butiker inklusive frakt och sedvanliga köpvillkor och garantier.. (På Ebay kostar den 198$ + 107$ frakt men saknar helt garanti)
:näsblod




:rolleyes:

Dum fråga, den dyra är antagligen lite överdrivet bra för en gammal motor och den billiga helt enkelt billig.

Köp den som ligger i mittensegmentet.

Fan att man överhuvud taget skall behöva ringa runt på rena originaldelar, fast den får tre papp kanske har sitt ursprung på ebay.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fan att man överhuvud taget skall behöva ringa runt på rena originaldelar, fast den får tre papp kanske har sitt ursprung på ebay.

Den för tre är en tredjepartsprodukt. Det är en "Arco"-motor. De verkar ha som specialitet att tillverka start & trim/tilt-motorer.

Jag lägger inte 6500 på en tiltmotor till en utombordare som är från -92 utan chansar då hellre på Arcos motor som jag tänkte köpa från www.drev.se
Jag fick f.ö. tipset från en båtmek och jag tror inte att han skulle rekommendera något som inte håller hyfsat.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Den för tre är en tredjepartsprodukt. Det är en "Arco"-motor. De verkar ha som specialitet att tillverka start & trim/tilt-motorer.

Jag lägger inte 6500 på en tiltmotor till en utombordare som är från -92 utan chansar då hellre på Arcos motor som jag tänkte köpa från www.drev.se
Jag fick f.ö. tipset från en båtmek och jag tror inte att han skulle rekommendera något som inte håller hyfsat.

Vad är det för fel på den gamla motorn då?
Kollat så det bara inte är fukt i den eller dåliga kol?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad är det för fel på den gamla motorn då?
Kollat så det bara inte är fukt i den eller dåliga kol?

Jag har inte beställt motorn än då jag inte hunnit kolla vad det är för fel på den gamla annat än en yttre besiktning och test direkt mot ett batteri...
Den gnäller till när man strömsätter den men sen blir den tyst. Det yttre är helt sönderrostat så jag skulle gissa att det rostat hål och kommit in vatten. Hade det bara varit "lite fukt" borde den ha torkat under förvaringen och funkat nu...
Skall lyfta loss motorn(hela motorn) nästa helg så jag kan plocka loss TT-paketet och montera loss TT-motorn. Då blir det till att skruva isär den och som om det mot förmodan skulle vara ett enklare fel. Jag misstänker dock att det slutar med att jag beställer en ny motor.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag har inte beställt motorn än då jag inte hunnit kolla vad det är för fel på den gamla annat än en yttre besiktning och test direkt mot ett batteri...
Den gnäller till när man strömsätter den men sen blir den tyst. Det yttre är helt sönderrostat så jag skulle gissa att det rostat hål och kommit in vatten. Hade det bara varit "lite fukt" borde den ha torkat under förvaringen och funkat nu...
Skall lyfta loss motorn(hela motorn) nästa helg så jag kan plocka loss TT-paketet och montera loss TT-motorn. Då blir det till att skruva isär den och som om det mot förmodan skulle vara ett enklare fel. Jag misstänker dock att det slutar med att jag beställer en ny motor.

Va inte så säker på att du behöver en ny motor.
Elmotorer är svårare att ta dö på en vad man kan tro.

Hade en tiltmotor på vattenskotern som varit kass i flera år enligt förra ägaren.
Plockade isär den och allt var fullt av salt.
Men det var bara till ett rengöra och sen så funkade den igen.

Inte så stor chans att den torka sej frisk över vintern, säkert oxiderat lite här och där.
Plocka isär och putsa alla kontaktytor och lite 5-56 eller liknande.
Fast dom brukar ofta vara pressade/bockade ihop, men med lite försiktigt brytande så går det att öppna dom.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Va inte så säker på att du behöver en ny motor.
Elmotorer är svårare att ta dö på en vad man kan tro.

Hade en tiltmotor på vattenskotern som varit kass i flera år enligt förra ägaren.
Plockade isär den och allt var fullt av salt.
Men det var bara till ett rengöra och sen så funkade den igen.

Inte så stor chans att den torka sej frisk över vintern, säkert oxiderat lite här och där.
Plocka isär och putsa alla kontaktytor och lite 5-56 eller liknande.
Fast dom brukar ofta vara pressade/bockade ihop, men med lite försiktigt brytande så går det att öppna dom.

Tack för tipset, skall ge det ett försök!
...Om jag inte lyckas reparera den så jag känner att jag kan lita på den till 100% så kommer jag köpa en ny. Den sitter för dåligt till för att jag skall ha lust att byta skiten halvvägs in i säsongen p.g.a en dålig lagning.. Hellre då 3000:- och slippa störd nattsömn...
Den där motordjäveln har redan bråkat tillräckligt för att den skall vara en hårsmån från havsbotten.
 

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1
Har vi några som kör träbåt här ?
Jag har nämligen blivit riktigt sugen på att byta båt och har fastnat lite för en träsnipa som ser rätt fin ut. http://www.blocket.se/malmo/Trabat__Blekinge_hogsjosnipa__68_39585564.htm?ca=13&w=3

Men jag är bara lite orolig för att det ska vara för mycket jobb och slit varje år. Farsan hade en träbåt en gång och han spyr nästan bara jag nämner träbåt. Jag har dock bättre tålamod än honom och gillar att greja och fixa. Kan ni säga ungefär hur slitsamt det kommer bli med träbåt ?

Vad tror ni om båten annars ? Är det ett vettigt pris ? Har läst att motorn ska vara riktigt snål och driftsäker ivf.

Sen ska man få hem den också. Jag lär ju inte åka i 30 med nån jävla traktor i över 40 mil.
Får köra den på lastbil ? vad kan det kosta ?

Hoppas det finns någon här som har koll på läget :tummenupp

//Kim
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har inte beställt motorn än då jag inte hunnit kolla vad det är för fel på den gamla annat än en yttre besiktning och test direkt mot ett batteri...
Den gnäller till när man strömsätter den men sen blir den tyst. Det yttre är helt sönderrostat så jag skulle gissa att det rostat hål och kommit in vatten. Hade det bara varit "lite fukt" borde den ha torkat under förvaringen och funkat nu...
Skall lyfta loss motorn(hela motorn) nästa helg så jag kan plocka loss TT-paketet och montera loss TT-motorn. Då blir det till att skruva isär den och som om det mot förmodan skulle vara ett enklare fel. Jag misstänker dock att det slutar med att jag beställer en ny motor.

Blixtservice på Folkungagatan brukar ha utbytes till dom flesta märken till en hyfsad peng.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Blixtservice på Folkungagatan brukar ha utbytes till dom flesta märken till en hyfsad peng.

Ah, dem hade jag förträngt. Skall nog göra ett besök hos dem. 3000 för en ny som fanns hos drev.se är å andra sidan överkomligt men Folkungagatan är såpass "nära" att det är värt en svängom med hojen.
Om inte annat är det alltid enkelt med ett sånt däringa elektroniskt brev som man kan skicka via det där världsomspännande nätverket the internetz!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top