Båt-Funderingar

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Mr Helmut skrev:
2473278 Kavitationsplattan ska vara någon centimeter över skrovet.


Tar med en posör bild på ett drev en kompis och jag byggde om.

Vad har ni gjort med den motorn? slangen är till kyliningen va? vart tar andra änden vägen?

kavitationsplatta är väl samma sak som skeddan? och om ja har fattat rätt kan man ta en planka å lägga under skrovet/kölen och under plattan för att få det som det skall?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fluxir skrev:
2474299 Vad har ni gjort med den motorn? slangen är till kyliningen va? vart tar andra änden vägen?

kavitationsplatta är väl samma sak som skeddan? och om ja har fattat rätt kan man ta en planka å lägga under skrovet/kölen och under plattan för att få det som det skall?

Flyttade kylvattenintaget från drevet till under båten. Så hade ett rostfritt rör på vardera sida av motorn (under båten).

Installerade noskon (spetsigare, mer strömlinjeformat) kon som man monterar på drevets framsida.
 

Bifogat

  • ombyggt drev snyggt.JPG
    ombyggt drev snyggt.JPG
    77.8 KB · Visningar: 2,569

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Mr Helmut skrev:
2474571 Flyttade kylvattenintaget från drevet till under båten. Så hade ett rostfritt rör på vardera sida av motorn (under båten).

Installerade noskon (spetsigare, mer strömlinjeformat) kon som man monterar på drevets framsida.

hur ser resten av båten ut? vad är det för motor?
gjorde det stor skillnad med ändringarna ni gjorde?


Det är inte någon här som har bra koll på vattenjet? vad är effektivast, en vattenjet eller en utombordare?
funderar lite på om man skulle ta å tjacka nån äldre vattenskoter å plocka motor å vattenjet ifrån, skulle det funka för att driva min lilla båt?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Fluxir skrev:
2495411 hur ser resten av båten ut? vad är det för motor?
gjorde det stor skillnad med ändringarna ni gjorde?


Det är inte någon här som har bra koll på vattenjet? vad är effektivast, en vattenjet eller en utombordare?
funderar lite på om man skulle ta å tjacka nån äldre vattenskoter å plocka motor å vattenjet ifrån, skulle det funka för att driva min lilla båt?
Har skaplig koll på vattenjet, det är kul som fan, men betydligt sämre verkningsgrad än en propeller.. men har man rätt motor till så blir det mumma

Skulle säkert funka, men det är nog ett helvettes massa jobb, sett andra som gjort liknande grejer. Du får ju bygga om halva båten..
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
kajlyl skrev:
2495603 Har skaplig koll på vattenjet, det är kul som fan, men betydligt sämre verkningsgrad än en propeller.. men har man rätt motor till så blir det mumma

Skulle säkert funka, men det är nog ett helvettes massa jobb, sett andra som gjort liknande grejer. Du får ju bygga om halva båten..

Eftersom båten är halvfabrikat och inte påbörjad över huvudtaget är ombyggnad inga större problem. bara det går att få till vattenintaget så är det nog inga problem. jag vill att båten ska göra omkring 45-50knop, och det jag har lyckats hitta med information om båten säger att den gör runt 35knop med en 15hk utombords Yamaha. föraren väger då omkring 50kg, jag väger något mer.
hur stor motor tror du det skulle behövas för att få upp bågen i runt 45knop?
hur mycket mer motor krävs i förhållande till en utombordare?

en Vattenskoter av lite äldre snitt har väl runt 60hk, en motor från en sådan borde väl sätta rätt bra fart på min lilla båt ?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ja du... har inte jobbat med så små båtar, minsta jag kört är 8x2m 2ton. Den gör drygt 30knop med drygt 200hk.

Skulle gissa att du behöver ca dubbla effekten mot en effektiv propeller, men hittar du en fin med 60hk till din lilla lätta båt kommer du nog få massor med skojj.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ta en titt på detta... http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e

Fluxir skrev:
2495632 Eftersom båten är halvfabrikat och inte påbörjad över huvudtaget är ombyggnad inga större problem. bara det går att få till vattenintaget så är det nog inga problem. jag vill att båten ska göra omkring 45-50knop, och det jag har lyckats hitta med information om båten säger att den gör runt 35knop med en 15hk utombords Yamaha. föraren väger då omkring 50kg, jag väger något mer.
hur stor motor tror du det skulle behövas för att få upp bågen i runt 45knop?
hur mycket mer motor krävs i förhållande till en utombordare?

en Vattenskoter av lite äldre snitt har väl runt 60hk, en motor från en sådan borde väl sätta rätt bra fart på min lilla båt ?
:tummenupp
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fluxir skrev:
2495411 hur ser resten av båten ut? vad är det för motor?
gjorde det stor skillnad med ändringarna ni gjorde?


Det är inte någon här som har bra koll på vattenjet? vad är effektivast, en vattenjet eller en utombordare?
funderar lite på om man skulle ta å tjacka nån äldre vattenskoter å plocka motor å vattenjet ifrån, skulle det funka för att driva min lilla båt?

Bodde 5 sommrar i skärgården så ville ha en go båt att pendla till jobbet med. Höll på några vintrar med å mixtra. Båten gjorde som bäst 44 knop enligt GPS.

Finnsport 420, Suzuki 55/65hk , 7 högtalare (1 sub), rails , antifriktions bottenfärg, höjd motor, rostfri propp (extra kuppad av propptrim i sth) , noskon, ombyggt kylvattenintag.

Kanske missat något men försökte kompensera all vikt med lite bättre saker (minska friktionen) men vette fan om de hjälpte så mycket faktiskt men något. Det var då en grymmt rolig båt med bra egenskaper!

En riktig 240 på sjön:rolleyes:
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    79.5 KB · Visningar: 179
  • gt stolarna.JPG
    gt stolarna.JPG
    40.7 KB · Visningar: 245
  • DSCN0639.JPG
    DSCN0639.JPG
    45.7 KB · Visningar: 374

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Mr Helmut skrev:
2563431 Jävlar:D

Helt sjukt!

Men även jet-drivningen måste ju ta en del stryk av den sortens körning.
ja, det måste den göra.. men hur lattjo som hellst ser det ut :) dom som hoppar tror ja inte sliter så mkt, men dom som rent av kör på land, dom bör ju få in enheldel sten.
 

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
Mr Helmut skrev:
2473278 Kavitationsplattan ska vara någon centimeter över skrovet.

Lång rigg är om man har en lite större båt altenativt en mindre båt men hög reling.

Kan nästan säga garanterat att du ska ha en kort rigg.

Sen om du åker sportbåt så kan man testa sig fram med olika höjder med en lift. Lågt vilket skulle kunna motsvara en lång rigg ger mer motstånd och mer stabilitet och en högt monterad motor resluterar i mindre stabilitet och ofta att den går lite fortare (tills den suger luft)

Jag hade bara tilt och inte lyft så jag höjde min akterspegel ca 5 cm vilket resluterade i en roligare båt.

Tar med en posör bild på ett drev en kompis och jag byggde om.

Vad äre för slang ni har satt i "whash" hålet i växelhuset? Jag har sett det dära hålet men aldrig förstått vad jag ska med det till?!?! (mariner 60 2cyl)
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
StormBringer skrev:
2565395 Vad äre för slang ni har satt i "whash" hålet i växelhuset? Jag har sett det dära hålet men aldrig förstått vad jag ska med det till?!?! (mariner 60 2cyl)

det är en vattenslang för separat vattenintag. iaf om jag inte har tolkat något fel. :)

Motorn suger i vanliga fall in vatten i det hålet men om man höjer upp motorn för att få mindre motstånd i vattnet så kommer det hålet att hamna över vattenytan, viket kommer resultera i att motorn överhettas och skär.
därför sätter man ett separat vattenintag exempelvis under båten och blir på så sätt av med problemet.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fluxir skrev:
2565529 det är en vattenslang för separat vattenintag. iaf om jag inte har tolkat något fel. :)

Motorn suger i vanliga fall in vatten i det hålet men om man höjer upp motorn för att få mindre motstånd i vattnet så kommer det hålet att hamna över vattenytan, viket kommer resultera i att motorn överhettas och skär.
därför sätter man ett separat vattenintag exempelvis under båten och blir på så sätt av med problemet.

Stämmer bra de:tummenupp
 

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
Fluxir skrev:
2565529 det är en vattenslang för separat vattenintag. iaf om jag inte har tolkat något fel. :)

Motorn suger i vanliga fall in vatten i det hålet men om man höjer upp motorn för att få mindre motstånd i vattnet så kommer det hålet att hamna över vattenytan, viket kommer resultera i att motorn överhettas och skär.
därför sätter man ett separat vattenintag exempelvis under båten och blir på så sätt av med problemet.


AAHaaa.. se där! Ja det är ju klart, vattenintaget sitter ju just inder skeddan och höjer man upp den så kommer den ju att suga luft där.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Tänkte blåsa lite nytt liv i denna tråd...

förhoppningsvis blir det en Kawasaki 650 jet ski som får sätta livet till för att stå som donator till vattenjeten. sedan blir det en FZR 600 eller kanske till och med en 1000... 145hk skulle ju inte sitta fel i något som väger säg runt 200kg klart... :näsblod :tummenupp

tyvärr går det sakta nu, då jag har lite andra projekt, som att skruva ihop hojen.. och skaffa jobb... men så fort det rullar in lite pengar igen kommer det bli fart på grejerna. :yoparty

komigen nu sporthojsfolket!! upp med era galna projekt!!
mer sådant till folket!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top