Båt-Funderingar

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag har skaffat mig en liten rackarns båt 3,80 lång å 1,30bred, nu letar jag motor till denna intresanta skapelse, har hittat lite intressanta motorer, (runt 30hk) men det jag inte fattar är vad det är för skillnad på en lång och en kort rigg, självklart fattar jag att den långa är längre, men hur mycket skiljer det och hur vet jag vilken motor som passar min båt bäst? jävligt drygt att chansa.
akterspegeln är 55cm hög.

någon som har några andra kul tipps ang. båten?
Båtmodellen kallas tydligen för Fugetive eller Fugitive.

Mvh.

jag får inget svar där heller, någon som vet var jag kan få svar på mina funderingar?

Mät från överkanten på akterspegeln och ner, riggen ska vara så lång att propellern hamnar under botten på båten, hur svårt kan det vara?

Fråga sen dom som annonserar ut motorerna hur långt riggen sticker ner mätt från fästet.

GuW skrev:
2472752 Mät från överkanten på akterspegeln och ner, riggen ska vara så lång att propellern hamnar under bptten på båten, hur svårt kan det vara?

riggen ska vara så lång att skeddan hamnar jämns med botten på båten.
problemet är att jag inte har någon motor att mäta på.

jag ska ju köpa en motor och vill veta om jag ska ha lång eller kort rigg, gärna innan jag köpt en motor.
jag bor i arjeplog å möjligheten att åka å kolla på motorer är mycket begränsad!!

Fluxir skrev:
2472762 riggen ska vara så lång att skeddan hamnar jämns med botten på båten.

Då ringer man på en annons och ber annonsören mäta från motorfästet och till skeddan då?
Jag kan mäta på en yamaha 2hk med normal rigg, men eftersom du ska ha en annan storlek/tillverkare på motorn så säger inte dom siffrorna dig något.

Du måste fråga på den specifika motorn du har tänkt köpa, alltså RING.

Och varför ska du ha en så stor motor till den? Är det en lekbåt eller fiskebåt/plasteka? Jag körde med en 15hk på min minsta plastis som är i din storlek och det var för stort för den. Min lilla 7hk-motor (kortrigg) passade perfekt. Men visst, ska man leka och åka snabbt är ju en 30hk lagom....

Dee_cati skrev:
2473133 Och varför ska du ha en så stor motor till den? Är det en lekbåt eller fiskebåt/plasteka? Jag körde med en 15hk på min minsta plastis som är i din storlek och det var för stort för den. Min lilla 7hk-motor (kortrigg) passade perfekt. Men visst, ska man leka och åka snabbt är ju en 30hk lagom....

de ska vara en ren lekbåt, båten är egentligen en liten tävlingsbåt, men jag ska bara ha den att leka med. gärna köra ifrån farsan med den oxå, men då krävs det fartresurser över 40knop, det är tveksamt om jag vågar det .:näsblod

100 häst per meter båt är en tumregel att gå efter. I ditt fall blir det då 380 hästar i längd och 130 i bredd. 380 + 130 = 510. Det bör dock vara tillräckligt med dubbla 225 hk om du kör duoprop.
Lycka till

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2473166 100 häst per meter båt är en tumregel att gå efter. I ditt fall blir det då 380 hästar i längd och 130 i bredd. 380 + 130 = 510. Det bör dock vara tillräckligt med dubbla 225 hk om du kör duoprop.
Lycka till

det var en intressant beräkning... men jag tror tyvärr att båten sjunker om jag slänger i 510hk, det skulle va lattjo, men jag tror det räcker länge med 30hk :D

sov gott!

Kavitationsplattan ska vara någon centimeter över skrovet.

Lång rigg är om man har en lite större båt altenativt en mindre båt men hög reling.

Kan nästan säga garanterat att du ska ha en kort rigg.

Sen om du åker sportbåt så kan man testa sig fram med olika höjder med en lift. Lågt vilket skulle kunna motsvara en lång rigg ger mer motstånd och mer stabilitet och en högt monterad motor resluterar i mindre stabilitet och ofta att den går lite fortare (tills den suger luft)

Jag hade bara tilt och inte lyft så jag höjde min akterspegel ca 5 cm vilket resluterade i en roligare båt.

Tar med en posör bild på ett drev en kompis och jag byggde om.

Bifogat

• ombyggt drev snyggt.JPG
    ombyggt drev snyggt.JPG
    78.4 KB · Visningar: 1,223
Intressant motor... 30hk...

Nej jag får inte det att gå ihop! :va

M.G.F skrev:
2473283 Intressant motor... 30hk...

Nej jag får inte det att gå ihop! :va

Denna är mindre än 3 meter:D

Bifogat

• _MG_0360 (Large).JPG
    _MG_0360 (Large).JPG
    110.3 KB · Visningar: 1,219
  • IMG_0328 (Large.JPG
    IMG_0328 (Large.JPG
    141.3 KB · Visningar: 679
Miks skrev:
2473682 Kort rigg 38+/- 2cm höjd på akterspegeln,
Lång rigg 50+/-2cm höjd på akterspegeln.:fatta

Härligt en fin tummregel.:tummenupp

Ska mäta på min båt hur hög/låg jag har.

Miks skrev:
2473682 Kort rigg 38+/- 2cm höjd på akterspegeln,
Lång rigg 50+/-2cm höjd på akterspegeln.:fatta

kort sagt skall jag alltså ha en långrigg. :tummenupp

gunny5 skrev:
2473356 lite info från ett annat forum:

http://www.svera.org/forum/forum_posts.asp?TID=354
http://www.maringuiden.se/forum/

Dom som tävlar med Fugitive 3.80(12fot) har 15hk/kortrigg men då måste man ändra kylningen. Är båten(tävling) trimmat rätt med 15hk ligger den på ca. 35-38 knop.

det är precis en sån jag har, och har tänkt hänga på 30hk på. :)
kylningen är jag inte rädd för att ändra, det gör jag gärna, om jag tjänar något på det.

använder dom kortrigg på dem? konstigt om akterspegeln är 55cm som på min, det kanske finns olika?

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...