Båt från Nynäshamn till Tyskland

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjo! Äre nån här som har infon vart man skaffar biljett för båt från Nynäshamn till Tyskland? Vore så mycket skönare än att mata 80 tråkiga mil genom sverige och danmark (bron, sen rödby > puttgarden). Kostar ju lika mycket med båt som att köra bil så bättre o välja en god natts sömn o sen mata mil från tyskland.

Tacksam för svar.

Går det färja till Tyskland från Nynäshamn? Har de inte slutat med den?
Går väl bara färja till Polen och Gotland därifrån nu?

Eller ...

Swedie skrev:
Tjo! Äre nån här som har infon vart man skaffar biljett för båt från Nynäshamn till Tyskland? Vore så mycket skönare än att mata 80 tråkiga mil genom sverige och danmark (bron, sen rödby > puttgarden). Kostar ju lika mycket med båt som att köra bil så bättre o välja en god natts sömn o sen mata mil från tyskland.

Tacksam för svar.

Om dom inte har börjat med båt till Tyskland nyligen så går det ingen från Nynäs. På den gamla goda tiden fanns det en båt som gick både till St:Petersburg och Kiel...

Swedie skrev:
Äre nån här som har infon vart man skaffar biljett för båt från Nynäshamn till Tyskland?
Är du verkligen helt säker på att det finns någon sån färja? Eller har du tänkt lifta med en fraktbåt?

Superfast Ferries hade planer att starta en linje från Nynäshamn till antingen Rostock eller Travemünde. Men det verkar inte ha blivit något med det. http://www.superfast.com

Jag har även kollat på http://www.ferrycenter.se utan resultat.

De färjealternativen som man skulle kunna tänka sig är antingen Nynäshamn - Gdansk (men det ligger i Polen, ca 20 mil från den tyska gränsen) eller Stockholm - Helsingfors - Rostock (men det tar nog ganska lång tid).

Annars kan man ju åka bil till Trelleborg och ta en färja till antingen Rostock eller Sassnitz.

Göteborg -Keil är ganska behaglig tycker jag,man rullar på och går och knyter sig vaknar och är i Tyskland.

Det går ingen båt från Nynäs - Tyskland.

Det går en till Polen, men det är nog bättre att åka via Göteborg. Precis som tidigare talare har sagt.

hum okej. Konstigt att jag då för 3 år sedan åkte just en båt från Nynäshamn till Tyskland. Eller det kanske inte var Nynäshamn.. dock Stockholmsområdet.

Swedie skrev:
hum okej. Konstigt att jag då för 3 år sedan åkte just en båt från Nynäshamn till Tyskland. Eller det kanske inte var Nynäshamn.. dock Stockholmsområdet.

Det va ju ett polskt lastfartyg som du sålde din kropp på, till polska sjömän som inte sett en kvinna på 15år, får att få följa med på.

Men det kanske ligger där igen?

Lartes skrev:
Det va ju ett polskt lastfartyg som du sålde din kropp på, till polska sjömän som inte sett en kvinna på 15år, får att få följa med på.

Men det kanske ligger där igen?

Nu handlar inte denna tråden om dina egna upplevelser och drömmar ,utan om att åka färja. :7peta

:mad:

Swedie skrev:

Du har inte blandat ihop åren lite? För ytterligare några år sedan gick en båt til Kiel från Nynäshamn...

Swedie skrev:

Ja det stämmer! Vi åkte också den färjan när vi skulle ner en vända till Italien och segla.. Detta var våren 2002. Jag tror att färjelinjen lades ner strax efter det.

Edit: Är nästan säker på att det var Superfast ferries vi åkte jag åkte med då. Har för mig att den gick Nynäs-Rostock, eller det kanske var Södertälje Rostock :confused:

hittade lite här http://www.seko.se/magasinet/2000/01/utrik.htm

i vilket fall som helst så går det nog ingen linje tyskland-sthlm nu för tiden.

Last edited:
Swedie skrev:

1991-1996 gick "Anna Karenina" mellan Nynäshamn och Kiel.

En kort period, januari-april 2002 gick det även en färja, "Superfast IX", mellan Södertälje och Rostock, lades ner pga dålig lönsamhet. Kan det ha varit den du åkt med?

Trist det nog inte går någon färja från Stockholmsområdet och ner till Tyskland, skulle vara bekvämt... :)

/B

Bifogat

• anna_karenina.jpg
    anna_karenina.jpg
    66.4 KB · Visningar: 166
  • superfast_IX.jpg
    superfast_IX.jpg
    68.9 KB · Visningar: 194
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm