Båt - Bella 512 excell

  • Thread starter Thread starter SJP
  • Start date Start date

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tjenare.

Farsgubben och jag har spånat lite på att skaffa båt i bolag, då ingen av oss använder båt så mycket att vi inte kan dela på utgifterna.
Hans båt är i dagsläget lite för liten för att åka någon betydelsefull sträcka i allt annat än kavlugn. Och då min sprang läck och sjönk i hamn här under midsommarhelgen (:rodnar) känns det som läge om någon av oss skall ha nått nöje av båt denna sommar.
Tanken är att han byter in sin båt + snurra mot en större, modell dubbelpulpet, och att jag står för snurran, min yamaha 60hk (m. trim/tilt) som jag ju redan besitter.

Vi är som sagt på jakt efter något med dubbelpulpet, helst med pulpeterna mitt i båten så att två stolar & bakre soffan går bakom rutan, gärna med dörr så man klarar värsta stänket i lite grövre sjö.

Har väl främst letat i 4.7m klassen, men nu har det dykt upp en väldigt fin & relativt förmånlig Bella 512 excell i närheten.
Då är ju frågan, klarar vi oss med min 60:a på en sådan?

Enligt tillverkare rekommenderas 50-90hk, vilket ju är ett rätt stort spann, och min vanliga logik säger att man då bör ha en 100 pjäs för att den skall gå som den skall.

Men andra tillverkare å andra sidan lägger ofta 60:or på båtar i liknande storlek?

Någon som har erfarenhet av dessa?
Även andra synpunkter tas gärna emot. :)
 
Man ska alltid ha mer effekt än man behöver, gäller nästan allt som är motoriserat :tummenupp
 
Skulle säga att det mest beror på hur tungt lastad den kommer att vara. Dvs hur många som oftast kommer att åka i den.

Jag har en Ryds 480S (mkt lättare båt, så andra HK), taket på den är egentligen 25HK, jag har 30. Funkar alldeles utmärkt på den båten, det skulle även en 25:a ha gjort så länge man åker max, säg 2 pers. Skulle jag oftast åka med 4-5 pers så skulle jag vilja ha 40-50 på den.

Min poäng är att om ni oftast kommer åka själva eller typ 2 pers så lär en 60hk funka, eller kanske slå till på en 75hk för att safe:a.

Det du ska ha i åtanke innan du slår till på 100hk+ enligt mer är bättre-logiken är att en båtmotor drar otroligt mkt mer soppa än t ex en bil. Blir lite trist att hänga på en för stor motor som man sen knappt har råd att tanka. T om min lilla puffra drar ca 10 liter/timme på full gas. :gnissla

Ang. båten i övrigt så är det en jättefin och bra båt! Var sjukt sugen på precis en sån själv.. men har lite för lite tid över för båtåkande för att kunna motivera köpet.. :(
 
Last edited:
Vad kan du tänka dig att betala för båten? det finns ju galet många båtar i den klassen du söker!
Personligen så skulle jag satsa på en lättare båt till en 60hk snurra. Bellan väger väl 500kg+?? Jag har själv en buster l med en 50hk och jag skulle inte vilja ha mindre motor än det på den. Bustern väger väl en 300-400kg
 
Skulle säga att det mest beror på hur tungt lastad den kommer att vara. Dvs hur många som oftast kommer att åka i den.

Jag har en Ryds 480S (mkt lättare båt, så andra HK), taket på den är egentligen 25HK, jag har 30. Funkar alldeles utmärkt på den båten, det skulle även en 25:a ha gjort så länge man åker max, säg 2 pers. Skulle jag oftast åka med 4-5 pers så skulle jag vilja ha 40-50 på den.

Min poäng är att om ni oftast kommer åka själva eller typ 2 pers så lär en 60hk funka, eller kanske slå till på en 75hk för att safe:a.

Det du ska ha i åtanke innan du slår till på 100hk+ enligt mer är bättre-logiken är att en båtmotor drar otroligt mkt mer soppa än t ex en bil. Blir lite trist att hänga på en för stor motor som man sen knappt har råd att tanka. T om min lilla puffra drar ca 10 liter/timme på full gas. :gnissla

Ang. båten i övrigt så är det en jättefin och bra båt! Var sjukt sugen på precis en sån själv.. men har lite för lite tid över för båtåkande för att kunna motivera köpet.. :(

Ofta är det så att en starkare och större båtmotor drar mindre bränsle jämfört med en mindre i samma hastighet!:fakta kör man dock konstant på maxvarv så är det ju givetvis den starkare motorn som är törstigare men när ligger man och pressar på maxvarv med en båt?
 
Ofta är det så att en starkare och större båtmotor drar mindre bränsle jämfört med en mindre i samma hastighet!:fakta kör man dock konstant på maxvarv så är det ju givetvis den starkare motorn som är törstigare men när ligger man och pressar på maxvarv med en båt?

Jag vet.. men tror du att många kör i samma hastighet när de KAN gasa mer och köra fortare? :tummenupp
 
Jag vet.. men tror du att många kör i samma hastighet när de KAN gasa mer och köra fortare? :tummenupp

Jepp alla gånger, :tummenupp varför skulle man gasa på med maxvarv med en båt för att vinna några fjuttiga knop och istället få galet mycket högre bränsleförbrukning och högre ljudnivå? :gnissla
På sjön är det marsfart vs bränsleförbrukning som gäller:yoparty
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top