Bågen bara dog?

Ozzian skrev:
2282934 Högoktan -> högre spikningsgräns -> lägre energiinehåll (har jag för mej :) )
Fördelen är dock att man kan köra på högre grundkomp/laddtryck och/eller aggresivare förtändning :tummenupp

Ehh.... Va?
Krävde högre värme för att brinna trodde jag och därmed lägre effekt... Nåja, ingen standard-bläjd i världen behöver högre oktan än 95 iaf.

R1_Swedeace skrev:
2282944 Ska testa och rengöra stödkontakten!, Tack för all info, Kan det verkligen vara så med bensinen?... När jag körde på gotland så körde jag dock bara med 98, men härom veckan så tankade jag 95 och det var ju typ då det började igen.... :va

Har svårt att tro att det är bensinen...

behöver inte att ha svårt att tro det, kan mkt väl vara så, 95:n du tankade kan mkt väl ha varit lite "gammal" därav dålig förbränning, som sagt det hände mig och jag tycker att du borde prova tanka högre oktan i fortsättningen så ska du se att din hoj kommer att må bättre :)

R1_Swedeace skrev:
2282944 Ska testa och rengöra stödkontakten!, Tack för all info, Kan det verkligen vara så med bensinen?... När jag körde på gotland så körde jag dock bara med 98, men härom veckan så tankade jag 95 och det var ju typ då det började igen.... :va

OM det är bensinen så är det nog inte beroende på oktantalet utan snarare kvaliten på bensinen. Var tankade du den när den började gå dåligt?

R1_Swedeace skrev:

Våra motorer har ganska högt grundkomp och ändå är rekomendationen 95oktan.
Lite OT. Det som kan hända med för lågt oktantal är att motorn vill spika, det som ändrar dessa förutsättningar, på våra motorer, är vanligtvis temperatur, dvs högre utetemp ger högre insugstemp och ev även högre motortemp.
SÅ, vid hård körning, på varma dagar blir det 98oktan, annars 95 :tummenupp

I övriga fall så är högre oktan ingen fördel då -99an inte har spikningsdetektion och därför inte kan öka på förtändningen när det passar, dvs man tjänar egentligen inget på det.

Last edited:
Lurch skrev:
2282961 OM det är bensinen så är det nog inte beroende på oktantalet utan snarare kvaliten på bensinen. Var tankade du den när den började gå dåligt?

ligger bensinen länge utan att den tankas så tappar den sina "egenskaper", oktanet sjunker ju i takt med att den bara ligger, samma sak när du tankar hojen full innan avställning eller hur, hur många får inte börja med att tappa ur tanken å fylla på med fräsch bensin efter vinteruppehållet.

Lurch skrev:
2282961 OM det är bensinen så är det nog inte beroende på oktantalet utan snarare kvaliten på bensinen. Var tankade du den när den började gå dåligt?

Jag tankar ofta på OK vid gärdet.

HanneZ skrev:
2282949 Krävde högre värme för att brinna trodde jag och därmed lägre effekt... Nåja, ingen standard-bläjd i världen behöver högre oktan än 95 iaf.
Aaa, det är väl så det funkar, resultatet är att punkten för självantändning flyttas uppåt till högre cylindertryck/temp), dvs: Högre spikningsgräns :)

Fö tror jag att vi kan lämna soppateorin därhän eftersom motorn tvärdör, förgasarna innehåller x antal cl/styck och skulle det vara dålig soppa så skulle den först hacka och så skulle den inte starta om innan man fått fram fräch soppa. :tummenupp

Last edited:
gaylord skrev:
2282969 ligger bensinen länge utan att den tankas så tappar den sina "egenskaper", oktanet sjunker ju i takt med att den bara ligger, samma sak när du tankar hojen full innan avställning eller hur, hur många får inte börja med att tappa ur tanken å fylla på med fräsch bensin efter vinteruppehållet.

Jo precis! Jag borde ha citerat R1_Swedeace så att det inte såg ut som att jag svarade dig, jag höll ju liksom med dig... :)

.

Igår så lossade jag lite på kabelhärvan som går till fotstödet, sprutade på med WD-40. Körde hem och runt kvarteret typ 4 gånger för jag vill att problemet skulle inträffa så man fick felsöka lite men icke.

Så imorse drog jag iväg igen, efter ca 7 km så stannar den och samma problem inträffar, jag skakar om bågen och försöker starta den igen NOP går inte. Jag hoppar av ställer den på stödet klämmer lite på slangen och torkar bort lite smuts från kontakten vid stödet. Testar och den funkar så det kan ju vara den kontakten...

Mr Helmut skrev:
2182052 #Ta bort sadeln med insex (2 skruvar i bakkant av sadeln, man får vika upp sadeln lixom)
#Sen har du 2 insex skruvar i framkant av tanken.
#När du släppt dessa 4a skruvar som högst tar 2 min att göra så kan du enkelt lyfta upp tanken och där ser du då filtret.
#Stäng bränslekranen och böka loss filtret så var de bytt :tummenupp

Dvs om du inte har toppmonterad styrdämpare för då blir de drygare :näsblod

Grymt engagemang!!!!!!! :tummenupp

Jag kommer o tänka på tändningen.
Eftersom hojen bara dör, utan bludder eller annat.
Glapp i det elektriska någonstans?

Jämför med att vrida av nyckeln när du åker.

R1_Swedeace skrev:
2285546 Det är samma sak, fast jag trycker då på rödknappen.
Du har uteslutit fel på soppatillförseln. Hojen får bränsle mao. Ingen skillnad på gången säger du. Dvs, hojen beter sig inte konstigt på något sätt? Rycker eller går sämre/bättre än "innan" ett av stoppen inträffar. Vore det skit/stopp någonstans borde det märkas på gången innan den dör. När hojen dör är det på samma sätt som om du trycker på dödarknappen? Kolla tippsensorn om du har sådan på din hoj så det inte är något glapp. Glappar det kan hojen bryta strömmen, mao tändningen, när som helst. Min gissning är fortfarande tändningsstrul.

Det är inget hackande som en soppa torsk. Den dör rakt av som om att jag hade tryckt på dödarknappen. Tiltsensor, vet inte om jag har en sån men det nån annan vet om det finns på en 99 r1?

R1_Swedeace skrev:
2285573 Det är inget hackande som en soppa torsk. Den dör rakt av som om att jag hade tryckt på dödarknappen. Tiltsensor, vet inte om jag har en sån men det nån annan vet om det finns på en 99 r1?
Som du beskriver det är jag 99% säker på att det är stödsensorn, jag hade samma sympton. Det hjälpte inte med att tvätta och smörja. Byt eller bygla. Ny kostar ~500 kr.

//Emil

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...