Bågen bara dog?

johanssonsan skrev:
2186214 Någon insprutare läcker. Med tändningen tillslagen finns tryck på soppan. Vid tomgång får den för mycket soppa och blir sur. Därav avgaspuffen.
Du har förmodligen tankat 95 och den innehåller för mycket "annat" än bensin. Tanka minst 98 och prova med tex. STP några tankar så släpper förhoppningsvis skiten i insprutningen. Annars måste du konstatera vilken insprutare som läcker och byta den - på grund av dålig soppa!
99:ans r1:a har förgasare inte insprutning.. :7peta :tungan

Dom ringde från verkstan och sa att soppa slangen va tvistad, så nu ville dom att jag skulle komma dit och testa bågen!, kan det va vart det?, Det kan ju ha hänt när jag byte bränsle filter. Hoppas bara att det va det som va felet.... :va

R1_Swedeace skrev:
2186577 Dom ringde från verkstan och sa att soppa slangen va tvistad, så nu ville dom att jag skulle komma dit och testa bågen!, kan det va vart det?, Det kan ju ha hänt när jag byte bränsle filter. Hoppas bara att det va det som va felet.... :va

Håller tummarna - passa på och köp en lott idag!

så då va man hemma från gotland, och bågen gick jättebra så det va det som va fel!, Tack för hjälpen alla :) !

Då händer det igen!,

Idag dog den typ 5 gånger på väg till jobbet!, efter varje gång så kan jag starta upp den på tomgång men varje gång jag lägger i en växel så dör den.

Någon som har någon bra idé det va lite jobbigt att rulla den sista biten till jobbet.

Hackar den eller tvärdör den?
Får nästan känslan av att det kan vara stödkontakten som jäklas med dej, iofs lite underligt att du kan starta om den direkt(?)

Den bara tvärdör, inget hackande...

Men jag kan ju dock bara starta den i friläge, inte med 1 i och koppling just då..., så det kan ju vara nåt i det....

R1_Swedeace skrev:
2282860 Den bara tvärdör, inget hackande...

Men jag kan ju dock bara starta den i friläge, inte med 1 i och koppling just då..., så det kan ju vara nåt i det....
Då lär det va stödkontakten.

R1_Swedeace skrev:
2282860 Den bara tvärdör, inget hackande...

Yapp, där har du det nog :tummenupp

Men jag kan ju starta bågen med 1 i och med koppling vanligtvis, men inte när den precis har dött. Kan det vara glapp kontakt då eller???

R1_Swedeace skrev:
2282872 Men jag kan ju starta bågen med 1 i och med koppling vanligtvis, men inte när den precis har dött. Kan det vara glapp kontakt då eller???
Tyvärr inget ovanligt att stödkontakten lägger av.
Den sitter i en reläkrets så det är ganska små strömmar som går igenom och därför kan den hålla på och glappa ganska länge innan den lägger av helt.

Den går lyckligtvis att plocka isär, så är du lite försiktig med de fjädrande kontakterna så är det inga problem att putsa av kontaktytorna lite, rengöra och smörja upp den så kommer den funka i många mil till :tummenupp

Jag säger inte att det är det som är felet men du bör ju kolla upp det i alla fall.

Edit: du kan ju alltid bygla (eller bryta) stödkontakten MEN bara för att testa! Jag har haft nytta av att ha en fungerande stödkontakt ett par gånger, hehe.

Edit: Det ska förstås vara sluten krets när stödet är uppe, vill du bygla så får du följa kabeln från stödkontakten upp under tanken och dela där samt sätta en bygel över de två kontakterna.

Last edited:
har du tankat 95 på nått ställe som har dålig omsättning på sin bensin? jag gjorde det häromveckan och! startade hojen varvid den bara dog efter en liten stund, startar upp han igen med lite gas, låter som att den inte går på alla cylindrar förrän jag ger han nästintill fullgas den liksom bara bluddrar men så fort jag kom iväg så började den gå som den skulle. nästa morron startar jag upp den med samma resultat som dagen innan, ser till å köra upp skiten jag tankat fort som fan och tanka i v- power, gick klockrent efter det, så hädanefter blir det alltid "riktig" soppa och hojen har gått som en dröm efter den incidenten, så se till å tanka så hög oktan som möjligt det tycker jag att hojen kan vara värd eller hur :tummenupp

Ta loss stöd-kontakten och kör ett par dagar, funkar hojen bra då så vet du ju vad som är felet, då kan du ju göra som Ozzian säger och rengöra/byta ut den. Vet inte om det är samma stöd till R1 som till R6, men om det är det så har jag ett R6-stöd inkl brytare liggandes.

gaylord skrev:
2282907 har du tankat 95 på nått ställe som har dålig omsättning på sin bensin? jag gjorde det häromveckan och! startade hojen varvid den bara dog efter en liten stund, startar upp han igen med lite gas, låter som att den inte går på alla cylindrar förrän jag ger han nästintill fullgas den liksom bara bluddrar men så fort jag kom iväg så började den gå som den skulle. nästa morron startar jag upp den med samma resultat som dagen innan, ser till å köra upp skiten jag tankat fort som fan och tanka i v- power, gick klockrent efter det, så hädanefter blir det alltid "riktig" soppa och hojen har gått som en dröm efter den incidenten, så se till å tanka så hög oktan som möjligt det tycker jag att hojen kan vara värd eller hur :tummenupp
Hög oktan -> mindre effekt... eller hur var det? :gnissla

HanneZ skrev:
2282919 Hög oktan -> mindre effekt... eller hur var det? :gnissla
Högoktan -> högre spikningsgräns -> lägre energiinehåll (har jag för mej :) )
Fördelen är dock att man kan köra på högre grundkomp/laddtryck och/eller aggresivare förtändning :tummenupp

gaylord skrev:
2282924 apropå vad??? högre oktan har dessutom en bättre smörjande egnskap.
Ehh.... Va?

Ska testa och rengöra stödkontakten!, Tack för all info, Kan det verkligen vara så med bensinen?... När jag körde på gotland så körde jag dock bara med 98, men härom veckan så tankade jag 95 och det var ju typ då det började igen.... :va

Har svårt att tro att det är bensinen...

Ozzian skrev:
2282934 Högoktan -> högre spikningsgräns -> lägre energiinehåll (har jag för mej :) )
Fördelen är dock att man kan köra på högre grundkomp/laddtryck och/eller aggresivare förtändning :tummenupp

Ehh.... Va?

har kört på v- power nu i snart 3 månader och jag kan inte påstå att jag känner av nåra konstiga tendenser såsom spikningar eller annat dylikt, tycker att den funkar riktigt jävla bra, komer aldrig att tanka under 98 oktan hädanefter :tummenupp , men back to topic nu.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul