Bågen bara dog?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
:confused:

Man drar ut som vanligt på väg till jobbet, stannar vid ett rödljus låter båge stå på tomgång väntar på att det ska slå över till grönt. Men då dör bågen bara. Que tänker man jaha och startar den igen vilket går bra åker ca 10 meter och får inget svar på gasen, tänker vad f*n nu´ra, åker in till kanten där bågen dör. Testar att starta upp den och den startar ger den gas och helt oki, lite förvirrad står jag där i ca 1 min och låter den gå, sen bestämmer mig för att åka vidare och kommer fram till jobbet utan vidare problem. Men vad kan vara fel? :va

99- r1.

ps: riktigt tråkigt om det skulle vara nåt speciellt med tanke att man ska till gotland på torsdag till söndag... :4skrika

Låter som du har ett soppa-problem. Läge att kolla genom bränsletilförseln. Jag sätter en tia på att du har skit någonstans i systemet. Har varit med om att avluftningen till tanken varit klämd, då blev det liknande symptom.

PMR skrev:
2180945 Låter som du har ett soppa-problem. Läge att kolla genom bränsletilförseln. Jag sätter en tia på att du har skit någonstans i systemet. Har varit med om att avluftningen till tanken varit klämd, då blev det liknande symptom.

Det kan vara nåt, är det nåt man kan göra själv?

R1_Swedeace skrev:
2180980 Det kan vara nåt, är det nåt man kan göra själv?

börja med att åka till macken och köp lite k-sprit, lätt att de bli kondens nu i dagarna då temperaturen varierar mycket.

R1_Swedeace skrev:
2180934 :confused:

Man drar ut som vanligt på väg till jobbet, stannar vid ett rödljus låter båge stå på tomgång väntar på att det ska slå över till grönt. Men då dör bågen bara. Que tänker man jaha och startar den igen vilket går bra åker ca 10 meter och får inget svar på gasen, tänker vad f*n nu´ra, åker in till kanten där bågen dör. Testar att starta upp den och den startar ger den gas och helt oki, lite förvirrad står jag där i ca 1 min och låter den gå, sen bestämmer mig för att åka vidare och kommer fram till jobbet utan vidare problem. Men vad kan vara fel? :va

99- r1.

ps: riktigt tråkigt om det skulle vara nåt speciellt med tanke att man ska till gotland på torsdag till söndag... :4skrika
Bränslefiltret?

Mr Helmut skrev:
2180986 börja med att åka till macken och köp lite k-sprit, lätt att de bli kondens nu i dagarna då temperaturen varierar mycket.

Det ska jag testa...

Dark_Messenger skrev:
2180988 Bränslefiltret?
Menar du oljefilteret?

För jag byte olja, oljefilter, tändstift i veckan...

R1_Swedeace skrev:
2181086 vet du var det sitter?

Jag skrev ju det :va

Om du lyfter på tanken i framkant så borde du se filtret sitta monterat i underkant av tanken (så är de på mina r6 och är 99% säker på att de är samma på din)

Mr Helmut skrev:
2181110 Jag skrev ju det :va

Om du lyfter på tanken i framkant så borde du se filtret sitta monterat i underkant av tanken (så är de på mina r6 och är 99% säker på att de är samma på din)

Du menar alltså luftfiltret?

R1_Swedeace skrev:
2181156 Du menar alltså luftfiltret?
Du får ursäkta mina dumma frågor, är inte så haja på det här :)

R1_Swedeace skrev:
2181478 Tackar, är nåt man klarar av att byta själv?

#Ta bort sadeln med insex (2 skruvar i bakkant av sadeln, man får vika upp sadeln lixom)
#Sen har du 2 insex skruvar i framkant av tanken.
#När du släppt dessa 4a skruvar som högst tar 2 min att göra så kan du enkelt lyfta upp tanken och där ser du då filtret.
#Stäng bränslekranen och böka loss filtret så var de bytt :tummenupp

Dvs om du inte har toppmonterad styrdämpare för då blir de drygare :näsblod

Mr Helmut skrev:
2182052 #Ta bort sadeln med insex (2 skruvar i bakkant av sadeln, man får vika upp sadeln lixom)
#Sen har du 2 insex skruvar i framkant av tanken.
#När du släppt dessa 4a skruvar som högst tar 2 min att göra så kan du enkelt lyfta upp tanken och där ser du då filtret.
#Stäng bränslekranen och böka loss filtret så var de bytt :tummenupp

Dvs om du inte har toppmonterad styrdämpare för då blir de drygare :näsblod
Jag byte ju själv tändstift, och det va ju inte så svårt, så som du beskrev det så lät det riktigt lätt. Tackar!

Igår byte jag då´ra bränslefilter, va ju faktiskt rätt så enkelt :) samt så köpte jag "STP full engine Cleaner", där det står rengör allt möjligt i motorn. Åkte runt lite grann igår kväll inga problem. Startar upp bågen nu på morgonen, den är lite grinig(morgontrött) men startar. Man drar iväg till jobbet och på ungefär samma ställe så dör bågen, ingen respons på gas. Så medans jag rullar så lägger jag in friläge och startar upp den igen utan problem och fortsätter färden mot jobbet... :confused:

PMR skrev:
2180945 Låter som du har ett soppa-problem. Läge att kolla genom bränsletilförseln. Jag sätter en tia på att du har skit någonstans i systemet. Har varit med om att avluftningen till tanken varit klämd, då blev det liknande symptom.

Ska kolla läget på den idag, kan man dra upp den och lägg den på sidan iställe?

Idag dog den 3 gånger på väg till jobbet ! F*N!, Nu börjar jag bli desperat! om det finns någon mek kunnig i stockholm så betalar jag mer än gärna för att få det fixat! :Bugar :4skrika

Efter var gång som den dog så hördes det en smäll från avgasröret! :huvet

Någon insprutare läcker. Med tändningen tillslagen finns tryck på soppan. Vid tomgång får den för mycket soppa och blir sur. Därav avgaspuffen.
Du har förmodligen tankat 95 och den innehåller för mycket "annat" än bensin. Tanka minst 98 och prova med tex. STP några tankar så släpper förhoppningsvis skiten i insprutningen. Annars måste du konstatera vilken insprutare som läcker och byta den - på grund av dålig soppa!

Nu har jag ringt mc-varuhuset och dom sa att det va 21 dagar väntetid hos dom, så ringde jag runt och så va dom så snälla på E & D Mcverkstan som sa att det gick bra att jag åkte dit. Så nu har jag precis lämnat in den där jag hoppas att dom hinner fixa det som nu är fel på den tills imorgon :4skrika

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph