Både och....

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Trots att det är 30 år sen jag började åka hoj så har jag aldrig åkt i skogen. Nu funderar jag på att köpa en enduro och extra fälgar så att jag kan åka asfalt också , läs : leka.
Vad jag förstår så är det lite motsägelsefullt och blir en kompromiss. I skogen blir det mer svårkört om man har mkt hk
(speciellt för en ovan)
och på bana så vill man ha så många pållar som möjligt.
I skogen så vill man ha en lite mjukare fjädring och på banan en betydligt hårdare.
Jag vill inte skruva så mkt så det är japs som gäller.
Vilken hoj är den bästa kompromissen?

en europé såklart... husky 570 t.ex. annars en ktm 525... japan har inte en suck när det gäller den typ av hoj som du är ute efter..

Jag vill inte skruva så mkt

inte en 570 eller 525:a du ska ha då blir det ganska mycke skuva... men det är som du säger en kompromiss. men om du inte ska köra nån mer seriös enduro kan man ju köra på en XR eller LC4, du kanske inte är snabbast med dom duger garanterat att ha kul med i skogen och på gatan

Tycker som om det låter som om du ska skaffa en wr426, inte så fasligt mycket att åka med, så är fin i skogen.... funkar bra på bana/vägen också pga sin låga vikt

Med dom flesta storstånkorna så blir det attans bra på bana, men i skogen så blir det lætt att det ær cykeln som ær ute och kør med dig.
<--- Tro mig, jag vet :D

Vad det gæller fjædring så tror jag kørningen lætt blir lidanade i skogen om man har før hård, dær måste man ha mjuk før att få grepp och inte bli avkastad. På bana så far man inte lika illa med att ha før mjuk fjædring, jag kør med min enduro på bana och har inga problem...jag ær inte snabbast i værlden och har inga ambitioner på att vara det, så før mig så funkar det utmærkt.
I stan kan det ju vara skønt med mjukt før att suga upp dom allra støddigaste refugerna. :tummenupp

Skulle rekommendera Yamaha WR426/400 eller en DR400Z, det ær dom två som kommer bæst in på dom kriterierna du har næmnt. Honda XR400 funkar det med.

WR har hård fjærdring så det blir kalas på bana, och motorn ær snæll på låga varv bra før enduro men med klipp på toppen bra før SM.
DR har væl ett snællare chassi æn WR, och motorn har fått fin kritik. I England så sæljs det DR400Z færdig som SM, så man ær væl inte helt ute och cyklar om man har en sån till SM.

Vilket kommer du pyssla mest med, SM eller Enduro? WR eller DR :D

Satsa på något mellan 4-500cc, exempelvis en crf450, eller wr som andra föreslagit, på mindre banor blir du absolut inte avhängd med en crf.

Jag tror med på en 450. CRF450, Yamma YZ 450 eller KTM 450... Finns en KTM med motardfälgar ute på blocket. Kolla dynokurvorna med så ser du att det skiljer inte mycket i effekt/vrid mot 525:orna..

Gixxer 1000 skrev:
Trots att det är 30 år sen jag började åka hoj så har jag aldrig åkt i skogen. Nu funderar jag på att köpa en enduro och extra fälgar så att jag kan åka asfalt också , läs : leka.
Vad jag förstår så är det lite motsägelsefullt och blir en kompromiss. I skogen blir det mer svårkört om man har mkt hk
(speciellt för en ovan)
I skogen så vill man ha en lite mjukare fjädring och på banan en betydligt hårdare.

att meka eller inte meka

jag vet inte dina mekaniska kunskaper men vill du absolut meka så lite som möjligt skulle jag välja en snällare maskin än en WR/YZ eller CR450. de är rätt hårt timmade och det kräver att man vårdar dem ömt. en Suzuki DR 400Z är nog ett mycket bra val, finns med elstárt dessutom.
vill du däremot ha max effekt och brutalt kul och kan tänka dig lite tätare service ska du satsa på en lite raceigare maskin, såsom Husaberg, KTM 525/450, Yama WR/YZ
kolla tråden FAQ om supermotard, där finns endel matnyttigt.
Lycka till!!!
//m

Gixxer 1000 skrev:
(speciellt för en ovan)

En 426 Yamaha En bra hoj både i skog och väg :tummenupp

Re: Re: Både och....

jonas47 skrev:
En 426 Yamaha En bra hoj både i skog och väg :tummenupp
Har inte kört nått landsväg men enduro,cross och is körning och där funkar den fint!
Aldrig vart nått problem med den!
Mycket bra hoj! :tummenupp :bow

Tänk bara på att maskiner som CRF 450, WR/YZ 450, ktm 450 kräver minst dubbelt så mycket service som större, mindre trimmade maskiner såsom Ktm 640/625, XR650.

Allt hänger väl på hur fort du vill åka förbi träden :rolleyes:

Monobike skrev:
Tänk bara på att maskiner som CRF 450, WR/YZ 450, ktm 450 kräver minst dubbelt så mycket service som större, mindre trimmade maskiner såsom Ktm 640/625, XR650.

Allt hänger väl på hur fort du vill åka förbi träden :rolleyes:

Vet inte hur det e med Wr450:n men 426an kräver inte mycket service!
Körde länge innan jag ställde in ventilspelet och det satt precis som det skulle... :tummenupp
Men som sagt vet ej hur det e med 450in...

Yz kräver mer service än wren..
:tummenupp

Tack för svaren,
För att utveckla detta lite så blir det nog mest skogsåka och grusvägar eftersom jag har det utanför dörren så att säga,och
med 2 km till sjön så blir ett test av iskörning lockande.
Det blir på motionsnivå och ha kul som gäller.
När är bästa tiden på året att köpa beg. enduro?

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa