Bättre wifi, extra router, hur koppla?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vårat comhem uttag och modem sitter i källaren vilket gör att trådlösa inte når så långt i huset, jag tänkte testa en lösning men har inte koll på hur man ska få till det.

Så här ser det ut idag:
I källaren, uttag, modem och min stationära.
Mellanvåning, en nätverkskabel är dragen till gammal xbox.

På mellanvåningen tänkte jag sätta en Dlink -d524 med extern förstärkningsantenn jag har liggande, den ska om det går även mata den gamla xboxen och smartTVn via kabel.
(ev extern hårddisk ist för xbox, kanske dags att släppa trokänaren nu)

Nu till det jag inte har koll på, måste NAT delen stängas av i Dlinken för att detta ska funka och hur gör jag det i så fall?
Sätter den med kabel direkt i min stationära och går in med 192.168.01 eller nått sånt, stänger av NAT och flyttar sen upp den?

Eller är det här nere i comhem modemet som Nat ska stängas av?
eller i båda?

Min personliga erfarenhet är likt Anders Brink att Dlink har mycket junk på sitt samvete. Jag inskaffade en ASUS RT-N56U som fick toppbetyg i ett test. Den visade sig också vara mycket stabil jämfört med de tre routrar som jag använt innan. Rekommenderas. Det finns även en efterföljare ASUS RT-N66U, men den är förstås något dyrare.

D524'an släpptes 2004 och kommer att vara en källa till gråt och tandagnisslan. Vad har du för utrustning från COMHEM dvs märke och modellnummer?

Jag rekommenderar istället en http://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wnr3500l-n300-rangemax där du installerar Shibby firmware från http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-104-EN/Netgear WNR3500Lv2/

Jag har en Netgear 3100.
Visst kan jag tänka mig att byta router, men inte just nu, allt för många inköp det senaste.

Last edited:
Nån som har koll på hur man ska koppla och ställa in?

Dlinken kommer antagligen funka bra om den slipper NAT:a.

Anslut till din d-link router. Ställ in det trådlösa som du vill ha det. Se till att den inte sitter på samma IP som din comhem router. I inställningarna på din D-link stänger du av DHCP. Därefter kopplar du ihop DLINK LAN med Comhem routerns LAN. KLART.

Dlinken kommer antagligen funka bra om den slipper NAT:a.

Anslut till din d-link router. Ställ in det trådlösa som du vill ha det. Se till att den inte sitter på samma IP som din comhem router. I inställningarna på din D-link stänger du av DHCP. Därefter kopplar du ihop DLINK LAN med Comhem routerns LAN. KLART.

och se där, up and running, tack som faen :)

sen får man hoppas att det håller i sig,
vidare till nästa problem.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!