Bättre olja till 954rr?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag har en 954rr -03a som jag upplever är lite klonkig i lådan, -precis som många andra Honda jag kört. Det jag undrar är om någon bytt till någon specifik olja och upplevt förbättring? Min hoj har gått 3200 och det är dags för en mellanservice, och det kanske är en god idé att inte hälla i Honda-olja?

Tacksam för svar från er som laborerat lite!
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vilken olja kör du med idag? Hur menar du med "klonkig i lådan"?
Personligen så har jag alltid kört med Motul-olja i mina och andras maskiner och har aldrig upplevt några problem.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag kör Honda's "egna" olja i dag. Klonkig i lådan var väl inte den bästa beskrivningen. Det jag menar är att jag upplever den som osmidig vid växling. Givetvis märks detta bäst vid fiskörning på lågvarv, men det känns som att en annan olja skulle kunna förbättra smidigheten i växlingarna genom bättre smörjning. Olja är dyrt, och även om jag har laborerat mycket med olika oljor i tidigare hojar så har jag inet den lyxen just nu tyvärr, så frågan var väl om det finns någon självklar och "patenterad" olja som alla använder i sina 954or.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Vilken olja kör du med idag? Hur menar du med "klonkig i lådan"?
Personligen så har jag alltid kört med Motul-olja i mina och andras maskiner och har aldrig upplevt några problem.

Du anger ju för övrigt att du kör Suzuki som är kända för sina fina växellådor, så att du inte upplevt vad jag gör förstår jag:tummenupp
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du anger ju för övrigt att du kör Suzuki som är kända för sina fina växellådor, så att du inte upplevt vad jag gör förstår jag:tummenupp

Jo, visst men jag har kört ett antal andra hojar också och har skruvat med en hel del olika hojar. Vissa hojar reagerar konstigt på vissa oljor helt enkelt.
Honda-oljan du kör på nu, är den helsyntet, delsyntet eller mineral? Vad heter oljan?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om den hjälper mot klonk vet jag inte men OKQ8 SBK Racing är inte dyr per liter om du beställer hem 20-litersdunken i alla fall.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Hondas växellådor är kända för att kunna föra lite liv av sig men vad gör väl det när de samtidigt fungerar väldigt bra i längden.Har kört på Motul olja på båda hojarna,Hayabusa och Blackbird och upplevde att de trivdes aningen bättre på denna olja än på nuvarande Castrol olja.Blackbirden säger tydligt K-L-O-N-K när ettan läggs i och har väl förmodligen skrämt en och annan sommartrött bilist ur sin sömn bakom ratten vid trafikljuset.Det är så dessa växellådor fungerar och gillar man det inte så kan det inbland hjälpa lite med oljebyte men sällan blir resultatet mer än marginellt.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jo, visst men jag har kört ett antal andra hojar också och har skruvat med en hel del olika hojar. Vissa hojar reagerar konstigt på vissa oljor helt enkelt.
Honda-oljan du kör på nu, är den helsyntet, delsyntet eller mineral? Vad heter oljan?

Det är Hondas egna service-kit jag använt mig av.
http://www.hondamc.se/Hem/Produkt/2/06211MFJBAS/SERVICEKIT-BAS.aspx

Enl. listan så är det till de flesta modellerna. Nu när jag kikar så ser jag att specen är API SL vilket luktar mineralolja om jag minns rätt. Hm. Här blir det nog till att göra om och göra rätt, för mina cyklar skall inte behöva åka mineral.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hondas växellådor är kända för att kunna föra lite liv av sig men vad gör väl det när de samtidigt fungerar väldigt bra i längden.Har kört på Motul olja på båda hojarna,Hayabusa och Blackbird och upplevde att de trivdes aningen bättre på denna olja än på nuvarande Castrol olja.Blackbirden säger tydligt K-L-O-N-K när ettan läggs i och har väl förmodligen skrämt en och annan sommartrött bilist ur sin sömn bakom ratten vid trafikljuset.Det är så dessa växellådor fungerar och gillar man det inte så kan det inbland hjälpa lite med oljebyte men sällan blir resultatet mer än marginellt.

HD-klonket när man lägger i ettan räknar jag inte att bli av med, och faktum är att jag inte heller störs av det. Att lådan i övrigt är ganska rå är väl kanske som du säger en eftergift för att det håller också. Intressant är att du testat Castrol med mindre positivt resultat. -Jag har samma erfarenhet från både bil och hoj. Hm. Jag skall nog ta mig en titt på Motul, redline eller annan kvalitativ olja eftersom ingen nämnt någon specifik "dunderkur". SBK 15-50 har jag använt mycket förut och handlat på dunk men tycker väl att den är medelmåttig.

Tack till er alla för all input så här långt!
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top