Bättre ljuddämpare? (fler frågor kan tillkomma)

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Hoj
förhoppningsvis snart
Min 14E kom idag :banana :yoparty :banana
Allting funkar bra och jag verkar ha fått ett fint ex förutom den lilla rutan som har skruvhålen på andra ställen än själva hojen :va
Det första som jag funderar på att fixa är en bättre ljuddämpare... eller går det att förbättra den nuvarande utan allt för stor effektförlust? kanske en liten tillbyggdnad?
hur sätter man på en ny ljuddämpare? det ser ut som om man får kapa och svetsa..
Vad kostar en ljuddämpare till en moped? är de bättre?
vad har ni förändrat förutom att trimma?

Kolla tunt lite i trådarna står mkt om trimning.. de var en som tex skre att du kan ommodifera luffiltret lite o höjja soppanålen ett step så går den bättre..ljudäpare finns att köpa lite över allt läs på poscketbike.nu där står det mkt om trim :)

jag behöver ej höja effekten, än :).
Men den behöver bli lite tystare! de flesta grannar tyckte bara att den var gullig :rolleyes: men en hm äldre herre tyckte inte riktigt om ljudet..

skratta inte åt mig nu men det där "extra avgasröret" som vissa monterar på sina mopeder, är det för att tysta ner dem efter att de har dragit pluggen?
vad kostar ett sådant? några tips som allmänt säljer mopeddelar?
jag skulle gärna gjort ett på slöjden men då vi saknar svets :3freak så blir det ju lite problem
några designförslag?

hm det går åt motsatta hållet om det förklarar mer :)
det kan kallas effektavgasrör :tungan

Rosa Rebell skrev:
om man skulle bygga en "andra" ljuddämpare och sätta bakom den första?
A men hallå? vill du att den ska gå framåt överhuvudtaget? du får väl köra på nåt annat ställe där ingen stör sig..

självklart ska den gå framåt menmen en mindre effektförlust när jag kör här är jag beredd på. jag kan ju ta bort den när det gäller :)

Rosa Rebell skrev:
självklart ska den gå framåt menmen en mindre effektförlust när jag kör här är jag beredd på. jag kan ju ta bort den när det gäller :)
förstår inte varför du ska göra det??dina grannar stör sig på att det låter högt? påpeka detta nästa gång dom klipper gräsmattan.. eller som jag sa, kör på nåt annat ställe..

haha det här har spårat ut :)
det jag undrade över var vilket som var det enklaste/effektivaste/prisvärdaste sättet att få bebisen att gå lite tystare.
vissa av våra grannar är lite udda.. bla så ringde en av dem till en P-vakt då några vänner som fikade hos oss hade parkerat bilen på ett sätt som hon inte gillade. :kocko
(vi bor i ett villaområde)

jag ser inget skäl att börja jävlas med grannarna. De flesta är sjysta och har tyckt att det är en gullig liten sak :). Därför tycker jag att det är onödigt att töja på gränserna..

Last edited:
Mohlíns hade en större ljuddämpare som ska vara till en MT5a.. jaja vi får se när det finns pengar :)

Öppna dämparen, byt ut/fyll på med ny dämpvadd, finns på välsorterade moppe/mc butiker. Borde få ner ljudet litegrann iaf :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT