Bättre gnista med tändhatt av?

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Upptäckte något som verkar skumt för mig. Har en gammal 80-talare som brukar ha ojämn tomgång när den stått still några veckor. Idag kände jag på avgasrören att cyl 4 var kall.
Drog loss tändhatten och när jag hade den en cm från tändstiftet började den hoppa igång på 4:an också och tomgången ökade. Satte jag på tändhatten så började den misstända.
Upprepades flera ggr. Jag är inget elektronikproffs men för mig verkar det underligt att det blir bättre gnista med tändhatten av.

Kan någon förklare fenomenet?
 
Hur pigg och fräsh är tändhatten? Det kan ju vara så illa att den är sopslut och när du trycker ner den blir det så mycket krypströmmar att det jordar i blocket istället för att ge en gnista.
 
Sedan kan du ha en rolig kompis.. drar man ett fett blyerts
Streck längs isolatorn kan man få gnistan att gå mellan tändhatten och tändstiftets förskruvning på isolatorns utsida

Då misständer motorn.
 
Upptäckte något som verkar skumt för mig. Har en gammal 80-talare som brukar ha ojämn tomgång när den stått still några veckor. Idag kände jag på avgasrören att cyl 4 var kall.
Drog loss tändhatten och när jag hade den en cm från tändstiftet började den hoppa igång på 4:an också och tomgången ökade. Satte jag på tändhatten så började den misstända.
Upprepades flera ggr. Jag är inget elektronikproffs men för mig verkar det underligt att det blir bättre gnista med tändhatten av.

Kan någon förklare fenomenet?

Det stämmer att gnistan blir starkare, vanligt problem på gamla bilar på 60 talet att man testade så! Troligen blir det en ökad spänning när strömmen i te laddar ur direkt, utan liksom laddar upp å sedan urladdning till stiftet! Har fått det här förklarat för mig av en expert en gång men kommer inte ihåg allt!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Tändhattar o kablar ser nya ut men behöver såklart inte vara det.

Beställer nytt så får vi se.

Tack för svaren båjjs.
 
Börja med att byta stiftet. Om isoleringen är dålig i stiftet kan det bli som Lasseåmål skriver. Stift är förbrukningsvara.
Var också försiktig med att lyfta tändhatten när motorn är igång. Spänningen blir högre än under drift och kan skada isoleringen i tändspolen.
 
Last edited:
Börja med att byta stiftet. Om isoleringen är dålig i stiftet kan det bli som Lasseåmål skriver. Stift är förbrukningsvara.
Var också försiktig med att lyfta tändhatten när motorn är igång. Spänningen blir högre än under drift och kan skada isoleringen i tändspolen.

Stiften är bytta för 50 mil sedan. Misständning fanns före och efter stiftbyte.
Beställde ett komplett kit med spolar, kablar och hattar igår.
 
Gnistan blir mer koncentrerad eftersom du behöver komma upp i en högre spänning innan det slår över ner till stiftet, det finns naturligtvis ett avstånd när det inte orkar slå över någon gnista längre, men innan dess så kommer gnistan att bli mer koncentrerad.
Att det inte tänder på den cylindern på tomgång kan ha ett antal orsaker, dålig synkade/slitna förgasare så att du får fel blandning på den cylindern, dålig komp....
Testa att byta plats på två stift resp tändkablar för att se om felet är kopplat till en specifik cylinder eller följer med stift eller kabel/tändhatt.
 
Förlåt om jag kapar tråden.

Det marknadsförs en del tändspolar som hävdar högre effekt. Givet att det stämmer, och är möjligt med tex större stator och mer energi till en gnista, skulle det spela någon som helst roll om man jämför med en gnista som är god nog att antända blandningen?
 
mer energi till en gnista, skulle det spela någon som helst roll om man jämför med en gnista som är god nog att antända blandningen?

Nä. Blandningen tänds eller inte tänds. Har man misständning kring varvtalet för maxvrid (högst dynamisk kompression) är det läge att knacka ihop gnistgapet eller montera saftigare tändspole.

T.ex. en luft/olje-gixxer 1127 med 130 hästar original klarar av ca 400 turbo-hästar innan man behöver bekymra sig om tändningen.
 
TS skriver:
Drog loss tändhatten och när jag hade den en cm från tändstiftet började den hoppa igång på 4:an också och tomgången ökade. Satte jag på tändhatten så började den misstända.
Upprepades flera ggr. Jag är inget elektronikproffs men för mig verkar det underligt att det blir bättre gnista med tändhatten av. slut citat

Skit på insidan av tändhatten som leder strömmen ner mot tändstiftmuttern ?
När du lättade på tändhatten blev enklare vägen över stiftet.
Bara tvåa för det skrev Hoztic redan i #2....:rodnar
Alternativt
Spricka i tändhatten fylld med fukt. När du lättade på tändhatten så hade sprickan ingen bra motordel (ventilkåpa)
att hoppa över gnistan till.

Byt tändhatt och gärna tändkabel. För överslaget till motorn kan också gå genom spricka i tändkabeln.

Och byt till nytt tändstift.
 
Last edited:
Nu har prylarna landat. :tummenupp

n8q5gyO.jpg
[/IMG]
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top