bättre botten i en crm

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hej alla!

Som ni kanske har märkt letarjag efter ny hoj. Och har fastnat för en crm, men nu är det så här att jag undrar hur man får effekt kurvan att se lite plannare ut på en crm -91.

Med andra ord på vilket sätt får man bättre botten i en crm, eller det kanske inte ens är ett problem, men det värkar så om man kollar på effekt diagram/kurvor. att max effekt och moment ligger vid 9000 varv säger ju en del..

nån med erfarenhet av crm som kan säga hur vida de e bra botten drag i den eller inte?

Vad är det för förgasare på orginal´? vinner man nått på att gå upp i storlek?

Har sökt men inte hittat några svar så snälla hjälp mig...

Är inte ute efter nån mördar maskin bara schyst axx upp till 110. att dreva knns inte som en lösning då ja hälst vill ha ett någerlunda behagligt varv vid 100 kmh där man oftast ligger på E65:an

Hoppas ni förstår vad ja mennar lite svårt å förklara..

EDIT: hör den här tråen hemma här eller i mekhörnan??? :confused:
 
Last edited:
prulle skrev:
men det värkar så om man kollar på effekt diagram/kurvor.

Jaså det gör ont när man kollar på kurvor och diagram? :va


Verkar heter det, faktiskt.

Edit: ska skicka bänkpapper till alla jag inte gillar så de kan få vrida sig i smärta en stund.
 
Du kan ju alltid göra saker som ändra portningen och ge den fetare bränsleblandning. Kör på originalkröken och öppet filter. Det ger inte så hästamycket men det kanske inte går mer än så?.
 
philsson skrev:
Du kan ju alltid göra saker som ändra portningen och ge den fetare bränsleblandning. Kör på originalkröken och öppet filter. Det ger inte så hästamycket men det kanske inte går mer än så?.

jo sjävlklart men att ändra portningen känns som man ska veta exakt vad man gör fö att det ska bli bra... och ja vet ingen stans i närheten av ystad som dom portar cylindrar...

nån som vet hur bra botten det är i malossi cylindern som 50cc.nl säljer (180 cc 65 mm)eller nån som vet någon annan cylinder som har bra botten? det ända jag hittar är polini 160 cc å malossi cylindern. vilka sidor säljer trimm till crm? hittar bara 50cc...(finns det ingen länksamling här på sh?)

tack för alla svar så här långt!
 
prulle skrev:
jo sjävlklart men att ändra portningen känns som man ska veta exakt vad man gör fö att det ska bli bra... och ja vet ingen stans i närheten av ystad som dom portar cylindrar...

nån som vet hur bra botten det är i malossi cylindern som 50cc.nl säljer (180 cc 65 mm)eller nån som vet någon annan cylinder som har bra botten? det ända jag hittar är polini 160 cc å malossi cylindern. vilka sidor säljer trimm till crm? hittar bara 50cc...(finns det ingen länksamling här på sh?)

tack för alla svar så här långt!
större cylindervolym är ända sanna vägen till bättre botten :tummenupp
 
prulle skrev:
så sant så sant min vän sen har de ju trevliga bieffekter också :banana
så stor skillnad effektmässigt är det faktiskt inte.. om du inte byter en himla massa saker såsom förgasare och munstycken.
 
Det finns ju hur mycket som helst skrivet om blåryk på SH och hur man får bättre botten. T.ex. slappare reedventil, mera kompression etc, upplastade insugsportar etc etc.
 
andersbrink skrev:
Det finns ju hur mycket som helst skrivet om blåryk på SH och hur man får bättre botten. T.ex. slappare reedventil, mera kompression etc, upplastade insugsportar etc etc.
änkla steg med andra ord.. :tummenupp svårare blir det när man går in på portning.. :gnissla
 
philsson skrev:
så stor skillnad effektmässigt är det faktiskt inte.. om du inte byter en himla massa saker såsom förgasare och munstycken.

syfta mest på ljudet...

ja måste vara hel kass på att söka men jag hittar ingenting..

men å andra sidan ja hittar inte länkarna heller...

ne vad jag mennade mer specifikt är vilka delar (altså vilken cylinfer vilken förgasre etc) och vart man kan införskaffa det..

kom igen nån måste haft ambisioner att få en rolig bushoj innan mej?
 
Last edited:
prulle skrev:
syfta mest på ljudet...

ja måste vara hel kass på att söka men jag hittar ingenting..

men å andra sidan ja hittar inte länkarna heller...

ne vad jag mennade mer specifikt är vilka delar (altså vilken cylinfer vilken förgasre etc) och vart man kan införskaffa det..

kom igen nån måste haft ambisioner att få en rolig bushoj innan mej?
förgasare kan du köpa en 30 eller 36mm på addemoto.. :tummenupp och cylinder sa du att du redan hittat..
 
prulle skrev:
Vad är det för förgasare på orginal´? vinner man nått på att gå upp i storlek?

Kan minnas fel men om du sätter i en mindre förgasare så " blandar/fördelar/ förgasar" den bensinen bättre på låga varv. Detta eftersom luften har högre hastighet i en mindre förgasare än en större. ( Vilket är ganska naturligt ) Det ska då medföra bättre gassvar och bättre lågvarvs egenskaper. Detta ska också ge rakare effekt kurva, vet dock inte vars den den ultimata förgasar storleken är till en CRM. Alternativ 2 mindre förgasare.

Annars är en längre expansionkammare ett tips men då tappar du också i topp effekten. :7peta


Dock skulle jag inte gett mig i kast i något av dom här förslagen utan istället kollat på en annan hoj. :3freak
 
Last edited:
Större förgasare ger mindre bottendrag...
Köp two stroke perfomance tuning, där tar han upp mest om hur man får en så bra effektkruva som möjligt eftersom den riktar sig till tävlande männsikor.
Kostar under 300 och är en bra investering!
 
klotter skrev:
Större förgasare ger mindre bottendrag...
Köp two stroke perfomance tuning, där tar han upp mest om hur man får en så bra effektkruva som möjligt eftersom den riktar sig till tävlande männsikor.
Kostar under 300 och är en bra investering!

tack för tipset! vart kan man köpa den?

AndersJohansson skrev:
Dock skulle jag inte gett mig i kast i något av dom här förslagen utan istället kollat på en annan hoj. :3freak


förslag på vilken? vill inte ha racer pga ja skulle köra ihjäl mig... ja letar förtvivlat... hmm de du säger om förgasare verkar (snake_solid nu stava ja rätt väll?) vettigt.. ja som altid trot de va störe förgasare=bättre vrid... men ack tänk så fel man kan ha..
 
Den är dock på engelska men ja kan läsa den och jag ska börja tvåan på teknisk. I en bokaffär på internet :P va ja gjorde i alla fall. Ska köpa Four storke performance tuning och Supercharing av samma författare och lusläsa dem också.
 
prulle skrev:
tack för tipset! vart kan man köpa den?



........vill inte ha racer pga ja skulle köra ihjäl mig.........

:hihi :rofl

Bara jag som får tankar från "saker sagt om hoj-tråden"?

-Nej jag kör inte sporthoj för ja skulle bara köra ihjäl mig direkt.

Man kan ju faktist köra lungt med en räser också.
Man kan köra galet med en offroad.

Känner du att du inte klarar av effekten så ta o köp moppe


Edit: Nej jag hade inget vettigt att tillföra till tråden.
 
Last edited:
klotter skrev:
Den är dock på engelska men ja kan läsa den och jag ska börja tvåan på teknisk. I en bokaffär på internet :P va ja gjorde i alla fall. Ska köpa Four storke performance tuning och Supercharing av samma författare och lusläsa dem också.

okej jo det är ju trevlig läsning :) hmm okey får väll bevisa att ja förkänade vg i engelska då ... boken besteld nu i alla fall

Huck skrev:
........vill inte ha racer pga ja skulle köra ihjäl mig.........

:hihi :rofl

Bara jag som får tankar från "saker sagt om hoj-tråden"?

-Nej jag kör inte sporthoj för ja skulle bara köra ihjäl mig direkt.

Man kan ju faktist köra lungt med en räser också.
Man kan köra galet med en offroad.

Känner du att du inte klarar av effekten så ta o köp moppe


Edit: Nej jag hade inget vettigt att tillföra till tråden.

:huvet ja har redan en moppe så det behövs inte.. (har några dar kvar tills kk e mitt..) men va jag mennade med det är att ja känner mig själv tillräkligt för att veta att jag skulle gasa för mkt på fel ställe med den efter som självbehärskning är min starkaste sida... plus att jag skulle vilja se en rs i grusgrop... eller på en skogsväg för den delen :rofl
 
Last edited:
prulle skrev:
:huvet ja har redan en moppe så det behövs inte.. (har några dar kvar tills kk e mitt..) men va jag mennade med det är att ja känner mig själv tillräkligt för att veta att jag skulle gasa för mkt på fel ställe med den efter som självbehärskning är min starkaste sida... plus att jag skulle vilja se en rs i grusgrop... eller på en skogsväg för den delen :rofl


ja det krävs ju lite personlig mognad för att köra sport hoj.....
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top